+ Plus

Rij-impressie GG Quadster

Met de GG-quad op basis van het BMW R1200-boxerblok zetten het Zwitserse bedrijf Grueter & Gut al eerder een motor op vier wielen. Nu hebben ze een nieuw model: de Quadster met het 167 pk sterke K1200S-motorblok. Voor nog meer lol!In de tuningswereld is het Zwitserse Grueter & Gut geen onbekende. Ze leveren onder meer hoogwaardige onderdelen en accessoires voor BMW en Moto Guzzi. Daarnaast ontwikkelde men met de ‘Cruso’ en de ‘Spartaco’ twee exclusieve solomotoren op basis van respectievelijk een BMW R1200C en een Guzzi 1100. En sinds 1987 leveren ze ook zijspannen: constructeur Walter Grüter bouwde een beperkt aantal GG Duetto’s op basis van het BMW K1100RS. In 2004 stapten ze in de vierwielers: ze produceerden hun eerste quad en dat de ene quad de andere niet is, lieten ze meteen al zien. Tot dan waren die vierwielers immers voornamelijk bedoeld voor offroad gebruik, terwijl de GG een rasechte straatquad met onvoorstelbaar goede rijeigenschappen was.Maar het kon volgens de heren nog beter en sneller dan met het met 95 pk sterke R1150R-boxerblok en daarom ontwikkelden ze afgelopen seizoen deze Quadster, die wordt voortgestuwd door het viercilinderblok van de BMW K1200S. Ook bij dit model maakten de CNC-freesmachines in Zwitserland weer overuren om uit massieve stukken aluminium schitterende wielophangingen, motorsteunen en remklauwen te toveren.De basis van de Quadster is een stalen buizenframe, waaraan de gefreesde wielophangingen, de motorsteunen en het differentieel geschroefd worden. Hoogwaardige Works-wielen, Wilbers-vering en een via een voetpedaal bediend integraal remsysteem – dat op alle wielen tegelijk remt – maken het rijwielgedeelte compleet. Via het remhendel op het stuur kan er trouwens ook alleen op de voorwielen worden geremd. De stuurbewegingen worden via stuurstangen overgedragen op de wielen. Deze opbouw zorgt voor de fantastische rijeigenschappen van de Quadster. Zelfs bij een topsnelheid van 210 km/uur ligt de vierwieler rotsvast op de weg. Grotere oneffenheden in het asfalt werken slechts licht door in het stuur.‘Het ding kan niet omvallen’, belooft de Zwitser, als we de Quadster een dagje meenemen. En inderdaad neigt de Quadster – wanneer je de grens opzoekt – zelfs op stroeve ondergrond eerder tot driften dan tot kantelen. De limiet voor dat driften ligt echter zo ver weg dat je de vierwieler met een enorm tempo door de bochten kunt sturen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je je maatjes op hun R1’s, Fireblades en GSX-R-ren niet bij kunt houden. En ook tijdens het remmen blijf je die moeiteloos bij, want door de brede contactvlakken tussen banden en asfalt kun je enorm veel remkracht overbrengen. Gelukkig leiden die brede banden er niet toe dat de Quadster zwaar stuurt. Daarvoor is er gekozen voor een naloop van slechts 45 millimeter. “We hebben ook nog met 40 mm getest. Dat stuurt nog directer, maar komt de stabiliteit niet ten goede”, aldus de Zwitser.Wanneer je de volle 167 pk’s en de enorme grip op een bochtig wegdek ook echt gebruikt, dan is een beetje lichaamsbeweging overigens wel aan te raden, want als je rechtop probeert te blijven zitten, blijken de krachten in de bochten zo groot dat je je echt schrap moet zetten om niet uit het zadel te vliegen! Een beetje er naast hangen in de bochten voorkomt dat en zorgt er meteen voor dat binnenste achterwiel wat meer druk houdt en dus niet al te snel begint te spinnen, als je volgas een scherpe bocht uit accelereert. Ook voor een passagier is een beetje meehangen aan te raden, want door de kart-achtige stuureigenschappen heb je bij een sportieve rijstijl anders het gevoel dat je zomaar van de motor valt.De windbescherming is door het ruim bemeten kuipwerk trouwens opmerkelijk goed. Zelfs langere stukken snelweg vormen geen aanslag op het lichaam en zijn makkelijk vol te houden. Over die stroomlijn en andere detailoplossingen is sowieso goed nagedacht. Neem bijvoorbeeld de in het differentieel geïntegreerde achteruitversnelling: deze wordt via een tuimelschakelaar ingeschakeld, maar dit kan alleen wanneer je het rempedaal ingetrapt houdt. Een ‘idioten-sichere’ oplossing om te voorkomen dat de achteruitversnelling onder het rijden wordt ingeschakeld. Vanwege de Zwitserse wetgeving behoort een handrem trouwens ook tot de standaarduitrusting.De vermogensafgifte van de BMW viercilinder past precies bij dit voertuig. Waar de vorige boxer nog wat overvraagd werd door het rijwielgedeelte, is de verhouding nu precies goed. Het brandstofverbruik ligt met ongeveer 1 op 11 bij een ‘gepaste’ sportieve rijstijl op een acceptabel niveau en zelfs op lange stukken met 150-160 op de snelweg haal je op een liter benzine ruim tien kilometer en vergeleken met een zijspan is dat verre van slecht. Blijkbaar is de stroomlijn van het geheel best aardig. Daarbij zullen de grote optionele koffers, die aan weerszijden tussen de wielen zitten, best een aerodynamische rol spelen. Die koffers bemoeilijken het opstappen echter wel, aangezien je de lak niet graag beschadigd met je laarzen. De kofferdeksels worden trouwens geopend met de contactsleutel. Dergelijke detailoplossingen en de overal zichtbare Zwitserse perfectie hebben met ruim 55.000 euro echter wel hun prijs! TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR BMW K1200S, watergekoelde viercilinder viertakt lijnmotor met twee bovenliggende kettingaangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, hydraulisch bediende natte meerplaats koppeling, zesversnellingsbak, cardanas met differentieel en achteruit-versnelling.Max. vermogen 123 kW (167 pk) bij 10.250 tpmMax. koppel 130 Nm bij 8.250 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe met aangeschroefde aluminium delen, wielophanging met dubbele aluminium draagarmen en Wilbers-schokbrekers, rondom vierzuiger-remklauwen met Ø 270 mm remschijven, gecombineerd remsysteem.Wielen Aluminium gietwielenBandenmaat 205/40x17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.710 mm, spoorbreedte 1.185 mm, naloop voorwielen 45 mm, drooggewicht 375 kg, tankinhoud 26,0 liter.Prijs ca. € 55.000,-INFO Grueter & Gut Technik, www.gg-technik.ch[[bildunterschrifte]][detail 1]Het K1200S blok zit volledig ingebouwd. Met zijn 167 pk zorgt hij voor dynamische rij-eigenschappen.[detail 2]De zijkoffers zijn optioneel. Ze hebben een praktische en een aerodynamische meerwaarde.[detail 3]Een differentieel (met achteruit-versnelling) verdeelt de aandrijfkracht over beide achterwielen.[detail 4]De wielophanging met dubbele aluminium draagarmen en 17-inch-autowielen is erg fraai geconstrueerd.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-