+ Plus

Rij-impressie Ducati Desmosedici

Ruim een jaar geleden werd’ie voorgesteld en eindelijk is hij er. De Ducati Desmosedici, de eerste echte MotoGP-replica. En een betere première had Ducati zich niet kunnen wensen, met de zojuist veroverde MotoGP-titel op zak!Ik ben in een feeststemming. En zit werkelijk te jubelen op de motor. Het is ook geen alledaagse gebeurtenis als je met een 65.000 euro kostende en dus superexclusieve machine volgas het rechte eind van het Autodromo di Mugello afknalt en je het voorwiel los voelt komen. Wat een gevoel om je met deze 177 kilo wegende 200-pk-fiets knalhard te laten afschieten, om enkele tellen later minstens net zo snel te ankeren dankzij de enorm krachtige radiale Brembo monoblokkers. Dichter bij een MotoGP-machine zal een normale sterveling nooit kunnen komen en nog maar een paar jaar geleden zouden veel coureurs een moord hebben gedaan voor deze machine. Die nu dus met een straatgoedkeuring, verlichting, spiegels èn drie jaar garantie gewoon te koop is. Nou ja, gewoon…295 km/uur geeft de on-board-datarecorder later weer. Dat is de topsnelheid die ik gehaald heb op dat rechte stuk met zijn vervelende heuveltje erin. En mijn heldenverhaal wordt meteen in de kiem gesmoord, als blijkt dat ik juist op dat heuveltje de gaskleppen van 100 naar 86% opening heb dichtgedraaid. Tja, blijkbaar zat er onder mijn juichstemming ook nog iets van een angsthaas, die hem kneep en het gas niet vol open durfde te houden. Anders was de 300 km/uur-grens zeker doorbroken.Maar wat geeft het: ik heb even met de Ducati D16RR Desmosedici – zoals de volledige naam luidt – mogen rijden. En dat kunnen niet veel mensen zeggen. Inmiddels blijken bijna 1000 mensen hun bestelling geplaatst te hebben. Zit je daar nog niet bij, dan heb je ook nog even tijd van sparen, want Ducati heeft al aangegeven dat men voorlopig geen productielimiet hanteert.De Desmosedici staat dichterbij een echte racemachine dan welke motorfiets dan ook. In het vooronder huist een megapotente watergekoelde V4 met een blokhoek van 90º en een krukas met 70º verzette kruktappen, zodat het blok het in de racerij populair geworden Twin-Pulse-karakter krijgt. De vier kleppen per cilinder worden desmodromisch aangedreven door twee tandwielaangedreven nokkenassen per cilinderpaar. Zuigers en titanium Pankl-drijfstangen zijn geproduceerd volgens Formule1-techniek en de zesversnellingsbak is van het cassette-type en dus in zijn geheel uitneembaar voor transmissie-aanpassingen.In straattrim (dus met stil uitlaatsysteem) levert de 998cc-er 188 pk bij 13.800 tpm. Monteer je het bij de prijs inbegrepen open uitlaatsysteem (waarvan je nekharen echt overeind gaan staan, luister op de www.motoplus.nl-site!) en de bijbehorende chip, dan stijgt dat vermogen naar 200 pk.In straattrim levert de Desmosedici dus strikt genomen niet eens zo heel gek veel meer vermogen dan een Fireblade, GSX-R1000, R1 of ZX-10R. Wel een verschil zit er in de compacte bouw van het blok: Deze V4 is bijvoorbeeld compacter als een 1098 V-twin-blok en in totaliteit slechts 2,5 kilo zwaarder. Met dank aan veel, heel erg veel magnesium, titanium en carbon. En die lijn kun je doortrekken naar het rijwielgedeelte. Het hoofdframe is van staal, maar het achterframe annex zelfdragende zitje is bijvoorbeeld helemaal van carbon, evenals de stroomlijn. En ook de Öhlins GP-vering en speciale Bridgestone BT-01-banden onderstrepen het exclusieve karakter van deze D16RR.Wegrijdend uit de pitbox maakt het uitlaatgeluid een diepe indruk. Maar na een half rondje blijkt veel meer dan het uitlaatgeluid indrukwekkend. De mix tussen de bloedsnelle reactie op het gashendel en de aangename vibraties werkt dit in de hand. Daarbij voelt het karakter aan als van een opgepepte V-twin uit hetzelfde Bologneese huis. En nu we dat vergelijk maken: tot 10.000 tpm doet de extreme korteslag V4 het niet of nauwelijks beter dan een goed geprepareerde 999 en een 1098 voelt zelfs explosiever aan. Maar daarboven is het een ander verhaal en gaat de V4 zo keihard aan het werk dat elk recht stuk tussen twee bochten in één klap veel korter wordt en je echt een groot hart moet hebben om het gas echt langer dan een seconde vol open te houden. De vermogensontplooiing lijkt daarbij in twee secties uitéén te vallen: vrijwel horizontaal tot 10.000 tpm en vrijwel verticaal daarboven. Maar als er één machine bestaat waarbij dit motorkarakter past, dan is het wel deze Desmosedici!Pas na vier ronden, op het moment dat ik eigenlijk iets te laat rem en te stevig instuur in de tweede links-rechts-combinatie, ga ik het rijwielgedeelte met de speciale vering waarderen. Het voorwiel krijgt wat extra druk en opeens lijkt de MotoGP-replica wel stuurbekrachtiging te krijgen. Als vanzelf glijdt de machine de bocht in en op de millimeter nauwkeurig stuur ik hem langs de kerbstones. Met het gas erop laat de RR zich moeiteloos omleggen en door pas op het laatste moment het gas weer af te sluiten, neemt hij ook de rechterbocht als in een droom. Ik geloof niet dat er een andere machine bestaat, die zich net zo met het gashendel laat sturen. Je merkt ineens dat het niet om de afzonderlijke onderdelen op zich gaat, maar om het totale samenspel van die afzonderlijke delen. De manier waarop alles op deze Ducati samenwerkt, dat is werkelijk het meest unieke van deze meest unieke motor! [[bilder gebrauchen:1 x actionbild aus MRD 21, Inhalt, Seite 42 oder Seite 45, aber ohne Motorrad-logo’s2 x technische Bilder MRD 21 seite 45 unten links & rechts1 x Motor MRD 20 seite 26-27Und wenn Platz: Detailbilder aus MRD 20:Cockpit s. 24Bremse vorn s. 28Federung hinten s. 28Hocker s. 28Wippschalter s. 28[[BU bei 2 x technische Bilder]]Het technische neusje van de zalm: dichterbij een MotoGP-machine zal een straatmotorfiets niet komen. De Desmnosedici is van voor tot achter bijzonder![BU bei motor]]Echte supercompacte en vederlichte racetechniek. Maar wel met drie jaar garantie en normale onderhoudsintervallen. Waanzinnig![BU bei details]De cockpit stamt in grote lijnen van de 1098. Wel worden de toerentallen nu weergegeven.Öhlins-voorvork met gasreservoir en de dikste Brembo-remmen die je maar bedenken kunt.Zowel de swingarm als het hevelsysteem van de Öhlins-achtervering zit direct aan het carter vast.Een speciale carbon-keramiek-legering voorkomt ‘brandwonden’ van het naar boven weggeblazen uitlaatgas.Naast de wipschakelaar van het digitale display zit links een draaiknopje voor de voorrem-verstelling.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.