+ Plus

Rij-impressie CR&S VUN650

Sommige gerechten ontlenen hun bestaansrecht enkel en alleen aan het stillen van je honger, andere culinaire hoogstandjes voeren je bij iedere hap tot ongekende hoogte en doen je verlangen naar meer. Tot welke categorie de VUN 650 van de Milanese firma CR&S behoort, wordt al na de eerste meters duidelijk. Op de Intermot van 2004 in München hield iedereen het bij alweer een Italiaanse dagdroom die naar alle waarschijnlijkheid nooit werkelijkheid zou worden. Toch was het de kleine Milanese firma CR&S bittere ernst met de sensationele ééncilinder VUN. De naam van de compleet nieuwe motorfiets was niet zoals menigeen destijds dacht een verbastering van het Engelese ‘Fun’, integendeel, VUN staat in het Milanees dialect voor ‘Uno’. Het acroniem CR&S is daarentegen zo Engels als een ontbijt met worstjes, witte bonen in tomatensaus en gebakken niertjes: Café Racers & Superbikes. En achter deze naam schuilt direct een belangrijk deel van het verleden van de Italiaanse fabrikant. Het doel van CR&S-stichter Roberto Crepaldi was in eerste instantie het promoten van klassieke motorfietsen uit de jaren ’60 en ’70, maar binnen één jaar na de oprichting werd er een samenwerkingsverband aangegaan met motorconstructeur John Britten. Verschillende internationale successen volgden, maar toch werd in 1997 de stekker uit alle raceactiviteiten getrokken. CR&S zou zich gaan richten op het ontwerpen van een eigen motorfiets. Niet zoals verwacht een volbloed supersport, maar een machine met maar één doel, een ongekende bochtenpikker. Belangrijke voorwaarde daarbij was dat het gewicht zo laag mogelijk moest worden gehouden en dus koos Crepaldi voor de naar zijn mening beste volumineuze ééncilinder die er op dat moment voorhanden was: het 652 cc Rotax-blok waarover ook de BMW F650 beschikte. Wat rijwielgedeelte betreft vertrouwde Crepaldi op een combinatie van een stalen vakwerkframe met een aangeschroefd gefreesd aluminium deel en een cantilever swingarm met een volledig instelbare Paioli schokbreker. De Ø 46 mm upside-down voorvork is trouwens van Ceriani. Als optie biedt CR&S ook een ‘Highend-Version’ aan met een volledig instelbare voorvork in combinatie met een Öhlins schokbreker achter. Het 17 inch spaakwiel voor is heeft een zwevend gelagerde Ø 320 mm remschijf die wordt vast gegrepen door een radiaal gemonteerde vierzuiger remklauw. Ook achter kun je kiezen voor een zwevende variant van de Ø 220 mm schijf, maar dan tegen meerprijs. Het internationale publiek was direct gecharmeerd van de ééncilinder, zo gecharmeerd zelfs dat de fabrikant op de onlangs gehouden EICMA de bezoekers trakteerde op een paar hoogst appetijtelijke speciale uitvoeringen. Bovendien is besloten om niet aan het eerder vastgestelde maximum aantal van dertig machines per productiejaar vast te houden. Het meest bijzonder is echter dat CR&S plannen heeft om de VUN bij zijn dealers aan te bieden als zogenaamd ‘rolling chassis’. De meeste geïnteresseerden zijn verbazingwekkend genoeg bereid veel meer te spenderen dan de niet kinderachtige € 13.746,- voor de donkergrijze 54 pk sterke standaard versie. Voor dat hogere bedrag verwachten ze dan wel het volledige tuning- en stylingpakket met individuele kleurkeuze, en dus lijkt het de Italiaanse firma makkelijker dat de dealer zelf de machine geheel naar smaak van de klant kan opbouwen. Theoretisch zit het dus op het eerste gezicht allemaal wel snor, ondanks dat de motorische specificaties niet direct volwaardige topprestaties beloven. Eerlijk is eerlijk, 54 pk nodigen niet direct uit tot stoere barpraat. Ter verdediging van de Milanees, het Rotax-blok hoeft slechts 135 kilogram plus bestuurder in beweging te brengen, een figuurtje waar menig supersporter tergend jaloers op zal zijn. Als je dan ook nog de ruim bemeten tankinhoud van 14 liter in ogenschouw neemt, dan laat het zich wel raden met welke intentie CR&S de VUN heeft ontwikkeld: een machine die dermate veel rijplezier biedt, dat je er eigenlijk niet meer vanaf wilt stappen. In die opzet zijn de Italianen best geslaagd. De 650 cc komt vanaf 2000 tpm echt tot leven en bij het swingen door aaneengeregen bochten zijn 4000 tot 4500 tpm al voldoende om er een lekkere ritme in te houden. Wil je even snel inhalen of een GSX-R rijder een verbaasde blik bezorgen, dan heeft de Rotax ook bovenin toeren meer dan voldoende pit om even extra aan te zetten. Jammer genoeg heeft het blok nogal last van hevige lastwisselreacties, waardoor je voor het insturen al de juiste bochtsnelheid moet hebben bereikt, anders wordt het volgen van de gekozen lijn een behoorlijk enerverende klus. Gelukkig is er een tuning-pakket met een nieuw luchtfilter, uitlaatbochten zonder katalysator en een – niet voor de openbare weg gehomologeerde – alternatieve einddemper. Niet dat dit opvoersetje ten goede komt aan het vermogen, maar de vermogensafgifte verbeterd hierdoor wel en ook de gasaanname is net dat kleine beetje directer. Voor de rijder met echte sportieve ambities is er ook nog een Stage 2 tuning-pakket verkrijgbaar, die het vermogen opschroeft naar 68 pk bij 7500 tpm en het koppel naar 62,5 Nm koppel bij 7000 tpm. Dat is het prettige gevolg van een aangepaste cilinder en zuiger – waardoor de compressie omhoog ging van 9,7:1 naar 11,0:1 – en een nieuwe mapping in combinatie met een open uitlaatsysteem. Ondanks dat de VUN je direct een vertrouwd gevoel geeft, duurt het enige tijd voordat je het potentieel van de machine volledig kunt benutten. Dankzij het stabiele rijwielgedeelte, de grote grondspeling en de messcherpe stuurprecisie is het praktisch onmogelijk om de ééncilinder over de grens te dwingen. Het wat fragiele en behendige voorkomen van de VUN reageert precies zoals je dat verwacht, handelbaar, controleerbaar en met de lenigheid van een topturnster. Het totaalplaatje klopt eigenlijk helemaal: sportief afgestemde veerelementen, perfect te doseren en extreem fanatiek toebijtende remmen en een goed passende zitpositie die het dynamische karakter van de VUN dik onderstreept. Die zit kun je trouwens helemaal naar eigen wens aanpassen, omdat zowel schakelpedaal als stuur en hendels instelbaar zijn. De digitale cockpit voorziet je van een uitgebreide hoeveelheid informatie, waarbij je met een selectieknop snel van menu kunt wisselen. Toch zijn er twee kleine punten van kritiek. De beperkte stuuruitslag en de ergonomisch nogal onhandig geplaatste richtingaanwijzer – onder de claxon – kunnen behoorlijke frustrerend werken. Maar dat zijn in feite zaken die gewoon een beetje gewenning vragen. Trouwens, bij een motorfiets die je rustig als een Ferrari onder de ééncilinders mag bestempelen, stoort zich daar toch niemand aan. [KASTEN] [TEXT BEI TECHNISCHE GEGEVENS] TECHNISCHE GEGEVENS CR&S VUN 650 MOTOR vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 52 mm, geregelde katalysator, 280 watt dynamo, accu 12V/10 Ah, mechanisch bediende meervoudige natte plaatkoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 100,0 x 83,0 mm Cilinderinhoud 652 cc Compressie 9,7:1 Max. vermogen 40 kW (54 pk) bij 7000 tpm Max. koppel 58,9 Kw bij 5000 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe in combinatie met gefreesd aluminium deel, telescoopvoorvork Ø 46 mm, veervoorspanning instelbaar, stalen cantilever-swingarm, veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw. Spaakwielen met aluminium velg 3.50 x 16; 4.50 x 17 Banden 120/70/ZR17; 160/60ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1386 mm, balhoofdhoek 60º, naloop n.o., veerweg v/a 120/128 mm, zithoogte 800 mm, drooggewicht 135 kg, tankinhoud 14 liter. Garantie 2 jaar Kleur grijs Prijs NL € 13.746,- / B € 12.000,- INFO NEDERLAND EN BELGIË Trade & Traffic BV, tel. 0032 (0)38-453 3222, www.exclusivebikes.nl [Unterschrifte] [Unterschrift Detail 1] Bijzonder: de ruggengraat van de VUN wordt gevormd door een vakwerkframe dat vastgeschroefd zit aan een gefreesd aluminium deel. [Unterschrift Detail 2 (Bild so ausschneiden das Nummerschild kaum sichtbahr ist)] Mooi en elegant: de cantilever-swingarm met excentrische kettingspanners. [Unterschrift Detail 3] Niet alleen komt het koelwaterreservoir de stroomlijn niet echt ten goede, ook de afwerking laat te wensen over. [Unterschrift bei Statisch] Mooi of niet blijft een kwestie van smaak, anders is de VUN 650 in ieder geval wel.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-