+ Plus

Rij-impressie CF Moto

De tijd dat ‘Made in China’ synoniem stond voor duurkoop wordt steeds meer een dogma uit het verleden. Tegenwoordig komt een groot aantal van de hier beschikbare producten immers direct vanuit het Oost-Aziatische land. Al gaat het doorgaans wel om zaken waarbij de uiteindelijk kwaliteitscontrole wordt uitgevoerd door een bedrijf dat zich dichter bij huis bevindt. Hoog tijd om daar verandering in te brengen en te laten zien dat ze dat in China ook prima zelf kunnen. Zie hier de nieuwe 650cc line-up van CFMoto, waar wij aan de Franse Opaalkust kennis mee mochten maken.

Zelf met innovatie komen is een stap waar tal van Chinese bedrijven, en zeker die in de automotive-wereld, lang mee geworsteld hebben. Niet alleen op het gebied van kwaliteit, maar ook in het verwerven van consumentenvertrouwen en het produceren van unieke interessante producten, heeft het land een behoorlijke aanloop nodig gehad. Gelukkig zijn er steeds meer Chinese bedrijven die dit juk afschudden en zich richten op het opzetten van een sterk eigen merk. Een goed voorbeeld hiervan is CFMoto. En laten we eerlijk zijn, dit was slechts een kwestie van tijd. In China rollen immers al jaren veruit de meeste motorfietsen van de band, verdeeld over honderden Chinese bedrijven. De tijd van zo veel mogelijk producten produceren tegen een lage prijs om zo toch nog winst te boeken, is alleen niet meer van deze tijd. Dus staat ook hier kwaliteit steeds meer in het vaandel. Iets dat bij CFMoto, naar eigen zeggen, altijd zo is geweest.
Het Chinese bedrijf werd in 1989 opgericht en heeft zich in rap tempo weten te ontwikkelen tot een onderneming die in de loop van de tijd bijna 100 voertuigen en 51 verschillende blokken heeft ontwikkeld, ondermeer op de quad-markt waar CFMoto zich sinds 2004 in begeeft. En dat heeft ze geen windeieren gelegd. Want in iets minder dan vijftien jaar tijd is het het Chinese bedrijf gelukt om in verkoopaantallen uit te groeien tot wereldwijde marktleider. Bepaald geen sinecure. Daarnaast heeft CFMoto sinds 2013 ook een innige samenwerking met KTM. In eerste instantie als assemblagepartner, door met vanuit Oostenrijk aangeleverde onderdelen complete motorfietsen te maken voor de Chinese markt. En later ook als productiepartner, waardoor de ‘kleine’ KTM’s voor de Chinese markt rechtstreeks in eigen land geproduceerd konden worden. Tot grote tevredenheid van KTM, zo blijkt, want in 2017 is de samenwerking nog verder geïntensiveerd met de oprichting van een joint venture, waarmee het bedrijf uit Hanghzou ondermeer de productie van alle LC8c-modellen binnensleepte. En KTM is niet het enige bedrijf waar CFMoto mee samenwerkt. In totaal heeft het Chinese bedrijf wereldwijd bijna 1.900 klanten die producten van ze afnemen.

 

Tegelijkertijd is CFMoto sinds 2009 bezig met het ontwikkelen van haar eigen vloeistofgekoelde 650cc-motor die ook nu nog als basis gebruikt wordt voor het bestaande 650-gamma. De eerste motor die hiermee in 2011 van de band rolde, was de naakte 650NK. Een motor waar wij in 2014 een eerste kennismaking mee hadden als eerste volledig in China ontwikkelde en gefabriceerde motorfiets en die op dat moment ook leverbaar was in Nederland. En hoewel de mening over die motor op dat moment zeker niet onverdeeld slecht was, kwam het merk hier niet echt van de grond. Dat moet nu anders worden. Met (ver)nieuw(d)e motoren, een nieuwe importeur en een groeiend dealernetwerk is CFMoto klaar om de markt opnieuw te bestormen. Want sinds onze eerste kennismaking in 2014 heeft CFMoto haar 650-gamma flink uitgebreid. Eerst met de wat toergerichte 650TK, die eind 2014 werd gepresenteerd, gevolgd door de hoogpotige 650MT in 2017. En vorig jaar werd de gekuipte 650GT-toermachine gelanceerd. Daarom heeft het merk haar topmodellen: de 650NK, 650MT en 650GT naar het Franse Montreuil gevlogen voor een hernieuwde eerste kennismaking.
Wat direct opvalt is dat we hier stuk voor stuk met geheel eigen motoren te maken hebben, die tegelijkertijd ook heel veel met elkaar gemeen hebben. Om maar te beginnen met de grootste overeenkomst: het blok. Want dat is in alle drie de motorfietsen identiek. In de basis gaat het hierbij om een krachtbron die sterk geïnspireerd is op dat van de Kawasaki ER-6f. Van een zeer gelijkende 180°-krukasconstructie, tot een exact gelijke boring x slag. Maar dan wel voorzien van wat moderne aanvullingen. Zo heeft CFMoto haar versie uitgerust met een ECU van Bosch en beschikt de motor over twee rijmodi. Omdat de motor niet over een ride-by-wire-systeem beschikt, zit het onderscheid tussen deze twee modi niet in de gasrespons, maar in de opbouw van het vermogen. Ook het topvermogen van de CFMoto-variant is iets anders. Dat ligt volgens fabrieksopgave namelijk iets onder dat van de Kawasaki. Zo is het blok in de CFMoto goed voor een top van 62 pk bij 9.000 tpm en 56 Nm koppel bij 7.000 tpm.
Een andere overeenkomst is het design van de drie motoren. En dan niet direct het feitelijke uiterlijk, maar meer de herkomst ervan. Daar waar de inspiratie voor het blok nog makkelijk terug te vinden is, heeft CFMoto voor het voorkomen echt uit een eigen vaatje getapt. Een vaatje dat KTM ook regelmatig raadpleegt, want het design is afkomstig van niemand minder dan Kiska-design, de Oostenrijkse design-studio die ook verantwoordelijk is voor de look van een groot aantal motorfietsen uit de Pierer-famillie. Het zorgt er bij CFMoto in ieder geval voor dat alle drie de motoren er goed uitzien. Ook van dichtbij. Hoogste tijd om dit moois het asfalt op te sturen dus.
En dat gaat prima. Kwestie van een druk op de knop en wegrijden. Wel met een iets rukkerige gasreactie. Ook trillingen, zeker boven de 6.500 tpm, zijn aanwezig, al gaat het te ver om deze hinderlijk te noemen. De overige rijbeleving is uiteraard enorm afhankelijk van het gekozen model. Zo blinkt de 650MT uit in comfort. De ergonomie van de hoogpoter is zo vormgegeven, dat er voldoende ruimte is voor een fijne rechte zithouding en daardoor plezierige zit, compleet met ontspannen kniehoek. Heerlijk. Wat wel opvalt is dat de motor in stilstand wat log aanvoelt. Al is dat vermoedelijk voor een deel te wijten aan de enorm lompe valbeugels waarmee de motor standaard geleverd wordt. Qua veiligheid en valbestendigheid op zich zeker een pluspunt, maar ze maken de motor wel behoorlijk breed. Overigens is de standaarduitrusting van de MT sowieso de meest omvangrijke. Naast de al genoemde valbeugels, behoren ook de koffers (met aparte sleutel), het verstelbare windscherm (niet met één hand te doen), de instelbare upside-down voorvork en deels instelbare achterschokdemper tot de basis. Zeker gezien zijn prijs van € 7.299, (BE € 6.395,-) een heel nette set dus.

 

Als we na een korte pauze overtappen op de 650GT zet CFMoto de trend qua comfort in ieder geval voort. Dus ook hier een fijne en ruime zit, die je in staat stelt flink wat kilometers te vreten. Daarnaast is dit de enige motor die voorzien is van een TFT-display, wat het geheel direct een stuk modernere uitstraling geeft. Ok, over zaken als connectiviteit wordt geen woord gerept en dat is dus ook niet aanwezig, maar het dashboard biedt wel een prettig overzicht van alle zaken die nodig zijn tijdens het rijden. Leuk detail daarbij is, dat wanneer er gewisseld wordt tussen de twee beschikbare rijdmodi, er ook een andere lay-out getoond wordt. En hoewel ook bij deze motor de koffers standaard meegeleverd worden, is hij verder qua uitrusting wat minder breed bedeeld. Bij de achterschokdemper is bijvoorbeeld alleen de veervoorspanning instelbaar en de telescoopvoorvork is helemaal niet instelbaar. Gelukkig heeft CFMoto deze standaard prima afgesteld, waardoor oneffenheden goed gladgestreken worden. Nadeel is echter wel dat je door deze keuze, in combinatie met de relatief beperkte grondspeling, je bij een sportief stukje sturen snel de max bereikt. In iedere snelle bocht schrapen de stepjes over de grond.
Bij de laatste wissel, naar de 650NK, dient zich een compleet ander speelveld aan. Weg comfort, hallo actieve zit. Met zijn krappe bouw, brede stuur en lichtvoetigheid is meer dan duidelijk dat CFMoto de 650NK als speelfiets heeft ontworpen. Of daarbij de naald misschien niet iets te ver naar het sportieve is doorgeslagen, moet op den duur blijken. Maar tijdens het ritje door het fraai glooiende Franse landschap valt op dat de motor zich wel heel gewillig de bocht in laat leggen. Ook de vering is, in vergelijking tot zijn broers, een stuk stugger, waardoor onregelmatigheden in het asfalt met vlagen iets té direct worden doorgegeven. Helaas behoort even snel opstaan om die klap te vermijden door de compacte bouw ook niet altijd tot de opties. Ook blijkt de 650NK de perfecte motor om te leren dat je het rempunt best een paar meter verder kan liggen. Pas bij echt flink knijpen in het remhendel laat de motor zich overtuigen tot remmen. Of dat exemplarisch is voor de gehele lijn, of dat we het hier over een incidenteel geval hebben, moet in een latere uitgebreidere test blijken. Al ligt het wel voor de hand dat het het laatste betreft. Zo zijn de 650MT en 650GT met exact dezelfde remmen uitgerust en die functioneren op deze motoren een stuk beter.
Wie hierdoor direct met een verwijtend vingertje naar de kwaliteitscontrole in China wijst, moet overigens even een pas op de plaats maken. De remmerij is namelijk afkomstig van J.Juan. Een Spaans merk. En dat is niet het enige Europese dat op deze motoren blinkt. Zo rollen alle drie de motoren op Metzelers. Specifiek de RoadTec Z8. Het ABS is afkomstig van Continental en de vering is gemaakt door het Japanse KYB. Niet de minste merken dus.
Is CFMoto met deze motoren klaar om de Europese markt te bestormen? In de basis wel! Al is dat uiteraard ook een beetje afhankelijk van hun eigen doorontwikkeling. De blokken zijn bijvoorbeeld nog niet Euro5 gehomologeerd. Iets dat vanaf volgend jaar verplicht is. Daarnaast heb je, ongeacht het model, wel het gevoel dat je op een technisch wat oudere motor rijdt. Voordeel hiervan is dat de prijs daar ook naar is. Maar het meest in het oog springende feit is toch wel dat CFMoto bewijst dat Chinese motoren allesbehalve slecht zijn. Daarnaast zijn ze in iets minder dan anderhalf decennium wereldmarktleider geworden met hun quads en hebben ze een technische samenwerking met KTM. Voor een bedrijf dat net haar dertigste verjaardag heeft gevierd, allesbehalve slecht dus!

Gerelateerde artikelen

Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...