+ Plus

Rij-impressie Carver One

Last van zeeziekte? Claustrofobisch aangelegd? Een hekel aan aandacht? Blader dan maar verder, de Carver One is zeker niet aan jou besteed. Sta je graag in de belangstelling, ben je een meester in de kleine ruimte en heb je een geasfalteerde maag, dan ben je bij uitstek geschikt voor een ritje in deze spectaculair sturende driewieler en kun je hier beginnen met lezen.Geschikt of ongeschikt. De slungelige nerd in de sportschool, die zich door een strak afgetrainde dame laat afleiden en zo zijn al even slungelige maat laat worstelen met een bescheiden volgehangen halterstang. Of die bedaagde rijinstructeur die binnen een paar minuten zwaar kotsend naast zijn kreunende lesautootje staat na de woeste eerste rijlesmeters van een uiteraard heerlijk bleu ogende jongedame. Wie had ooit durven denken dat een serieus instituut als de Landmacht zo hilarisch uit de hoek zou kunnen komen bij een wervingscampagne? Ook de Carver, Nederlands fabricaat overigens, zou perfect promotiemateriaal zijn geweest ter eer en meerdere glorie van de Landmacht, of beter nog: de Luchtmacht. Eenmaal met de rug in de sportieve kuipstoel heb je namelijk eerder het idee dat je in een claustrofobische F16-cockpit bent beland, dan in een voertuig dat allesbehalve de lucht in wil. Het Momo-stuur en het korte schakelpookje rechtsvoor brengen je als bestuurder gelukkig snel weer terug op aarde. Maar beperkt is de werkruimte absoluut en dan hebben we het nog niets eens over een eventuele passagier. Die moet zich eerst met een Houdini-achtige act achter in de Carver zien te worstelen om daarna als een soort dubbelgevouwen co-piloot achter de bestuurder het spektakel te ervaren. En spectaculair is de Carver. Niet in de laatste plaats door zijn afwijkende vormgeving, die in het voorbijgaan altijd en overal zo’n heerlijk verbaasde ‘Huh, was dat nou?-uitdrukking’ op de gezichten tovert. Een uitdrukking die alleen maar aan zeggingskracht wint als vlak daarna die langgerekte slinger opduikt en de carrosserie van de Carver na een vlotte instuurbeweging razendsnel en spectaculair op één oor duikt. De piepende en licht meesturende achterbanden en een portier dat gevaarlijk dicht in de buurt van het asfalt komt, laat de sturen van de compleet verbouwereerd achterom kijkende fietsclub bijna in elkaar haken en zorgt voor stevig tegen de ruiten geplakte neuzen in de tegemoetkomende auto’s. Het moge duidelijk zijn: onderweg even uitblazen met een bakje koffie doe je nooit alleen als je met een Carver op pad bent. Maar uitblazen is wel het laatste wat je wilt met een Carver. Bochten wil je op je driewielige bord. In een niet aflatende stroom en bij voorkeur in de meest wilde variaties. Of het nou rotondes zijn, lange doorlopers of een met een rivier meemeanderende dijkweg, de kantelende carrosserie van de Carver maakt van iedere bocht steeds weer een feestje. Dichter dan dit kan een verstokte automobilist niet bij de sensatie die motorrijden heet komen. Huh? Ja zeker, de Carver One is een auto, voor zover dat nog niet was gebleken uit het stuur, de versnellingspook en uiteraard het autokenteken aan de achterzijde. BPM en wegenbelasting worden betaald middels het motortarief, maar in het rijbewijs hoeft geen vinkje achter de A te staan. B volstaat. Toch schijnen automobilisten even te moeten wennen aan het actieve stuurkarakter van de Carver, althans volgens de kenners. Het omkantelen voelt voor een motorrijder stukken vertrouwder aan en die durft de driewieler doorgaans als snel flink op de staart te trappen. Verwacht dan geen asfaltsplijtende acceleratie, want dat is niet waar de Carver voor in de wieg is gelegd. Het zou hem met de beste wil van de wereld ook niet lukken, want hij is er motorisch domweg niet toe in staat. Het blok van de Carver is namelijk afkomstig uit de Daihatsu Copen en deze 659 cc vierpitter met turbo behoort met zijn 68 pk bij 6000 toeren nu eenmaal niet tot de krachtpatsers. Die laatste categorie blijft op de rechte stukken dan ook met twee vingers in de grill in het spoor van de driewieler, die je met de wat stroef en zwaar schakelende vijfbak tussen de 3000 en 4500 toeren moet houden voor het meest optimale resultaat. Het vrolijke fluiten van de turbo werkt hierbij aanstekelijk, maar de zinnen worden pas echt geprikkeld als er een bocht opdoemt. Hier is de Carver in zijn element en maakt hij het verschil. Even de rem erbij. Hup, een korte, snelle draai aan het stuur en de 700 kilo wegende Carver vliegt vederlicht in een steile duikvlucht de bocht in, de achtervolgende BMW 5-serie reducerend tot een onbeduidend zwart stipje in de spiegel. Yeehaa, dit is de kick van de Carver! De steeds frequenter worden piepjes van de hellingshoeksensor geven aan dat de maximale hellingshoek van 45° in zicht komt. Hetzelfde doet een aantal LED’s boven in het dashboard, maar deze zijn van uit de bestuurdersstoel niet goed waarneembaar. Op één oor liggend is het wel zaak om goed door de voorruit te blijven kijken, al valt dat door de forse deurstijlen niet altijd mee. Kijk je door het zijraam, dan verlies je als het ware een beetje de oriëntatie en worden de lijnen duidelijk een tikje wijder. Probeer ook niet, zoals in een auto, tegen te sturen in een bocht, want dan krijgt de Carver de neiging om zich op te richten en moet je een tweede keer insturen. Blijven sturen, snelheid houden en als er zich een bocht in tegengestelde richting aandient, hang je met een seconde aan de andere kant luttele centimeters boven het voorbij zoevende asfalt. Daar moeten Valentino Rossi en consorten toch flink hun best doen. De Carver doet het haast achteloos en dat maakt de pret aan boord alleen maar groter.Toch was pret alleen niet het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Carver, waarmee Van den Brink al in 1990 startte. Onderzoek leerde dat 80% van alle auto’s op de weg slechts één of twee personen vervoerde. Zonde van de energie, al die lege autostoelen. Dat moest anders kunnen en zo begon de ontwikkeling van een voertuig dat uiteindelijk half zo breed en half zo zwaar moest worden als een conventionele auto. Soortgelijke experimenten – denk bijvoorbeeld aan de Messerschmitt KR175 of de Goggomobils uit de jaren vijftig – waren al eens gedaan, maar geen van die voertuigen wist op absoluut veilige wijze sportieve rijeigenschappen te combineren met comfortabel toer- of stadsgebruik. Met de kanteltechniek van het door Van den Brink ontwikkelde Dynamic Vehicle Control (zie kader) heeft de Carver die combinatie wel en dat leidde in de tweede helft van de jaren negentig in eerste instantie tot ambitieuze plannen. Plannen die al snel naar beneden moesten worden bijgesteld, aangezien Carver er niet in slaagde om grote autofabrikanten en investeerders als partner te strikken voor de technisch interessante driewieler. Nu wordt de Carver op kleine schaal geproduceerd in een Duitse fabriek waar Volkswagen en Audi hun speciale modellen laten maken. Op zich misschien niet eens zo heel vreemd, want het praktisch nut van de Carver is natuurlijk niet bijzonder groot. Met zijn totale breedte van 1,30 meter is de Carver bijvoorbeeld een tikje te breed om tussen de files door te laveren en de wekelijkse boodschappenrit wordt door de zeer beperkte ruimte in de Carver ook een probleem. Ik zie de commercial van Defensie al voor me. Een stuntelende yup met een kekke rode broek en trendy brogues, die uit pure wanhoop een taxi laat aanrukken om zijn boodschappen thuis te krijgen. Misschien dat die yup vanwege zijn inventiviteit nog een vinkje ‘geschikt voor actieve krijgsdienst’ krijgt, maar de Carver zal nooit chef logistiek bij de Landmacht worden. Helemaal slikken wordt het na het horen van de prijs van bijna € 47.000,-, vanaf welteverstaan. Een serieuze emmer geld voor een voertuig dat naast zijn gebrek aan praktische ruimte niet bijzonder luxe is uitgerust, een vrij forse draaicirkel heeft, op lage snelheid nogal zwaar stuurt en rechtuit gevoelig is voor kleine stuurbewegingen. En ongetwijfeld wordt je bij gewoon dagelijks gebruik ook hoorndol van het gepiep van de hellingshoeksensor en het voortdurende zoemen van de hydraulica bij lage snelheid. Alsof je in een nieuwe episode van Star Wars terecht bent gekomen. Futiliteiten voor de ware bochtenjunk, al dan niet in bezit van een roze A. Die gaat voor de echte kick en fun van de Carver en die vindt ‘ie enkele centimeters boven het asfalt, hangend in een spectaculaire hellingshoek. Zet die Porsche Boxster maar snel op Markplaats, want de Carver is bij uitstek de geschikte bochtenkandidaat! Kijk voor bewegend beeld van de Carver One op www.motoplus.nl [Kasten]HOE WERKT HET?Het geheim achter het kantelgedrag van de Carver heet Dynamic Vehicle Control (DVC). Dit kantelsysteem verstelt automatisch de hellingshoek van de cockpit al naar gelang snelheid en acceleratie, waardoor je dus zeer spectaculair een hoek in kunt duiken. De stuurimpulsen worden, simpel gezegd, door een hefboom doorgegeven aan een stangensysteem, dat op zijn beurt verbonden is met een hydraulische klep tussen de achterwielen. Deze klep bedient twee hydraulische cilinders die er voor zorgen dat de carrosserie kantelt en de achterwielen licht beginnen mee te sturen. Door het kantelmechanisme is de benodigde stuurkracht erg laag als je een normale snelheid aanhoudt, maar door de lange naloop van het voorwiel moet je juist meer kracht gebruiken als je langzaam rijdt en het kantelsysteem inactief is. Om dat te vergemakkelijken is de Carver voorzien van een stuurbekrachtigingsysteem, dat er samen met de actieve achterwielbesturing voor zorgt dat de Carver ook bij lage snelheden makkelijk blijft sturen.Feedback over de bochtsnelheid krijg je als bestuurder van een normale auto door zijdelings op het lichaam inwerkende krachten. Achter het stuur van de Carver zijn deze krachten door het kantelen van de carrosserie afwezig en ben je als bestuurder continu in evenwicht. De meeste feedback over de bochtsnelheid krijg je via een additionele torsiestang door in het stuur. Die stang zorgt er ook voor dat de carrosserie weer soepel rechtop gaat staan als je in een bocht het stuur loslaat. Extra feedback is er in de vorm van een toename van de G-kracht en oplichtende LED’s en piepjes als een bepaalde hellingshoek wordt bereikt. [Kasten. Hier kommt sehr warscheinlich noch ein Logo dazu]OOK DE KICK VAN DE CARVER ERVAREN?Dat kan bij Action Planet in Halfweg. Deze specialist in evenementen met een actief karakter heeft naast een serie quads en Hummers ook een aantal Carver op stal staan en daar kunnen lezers van MotoPlus nu met speciaal voordeel in stappen. Boek je met een groep van vijf mensen een Carver 60-arrangement à € 125,- p.p., dan hoeft er voor dit uur bochten pakken slechts voor vier personen betaald te worden. Op een individuele boeking van het Carver 60-arrangement geeft Action Planet de lezers van MotoPlus 10% korting. Info: www.actionplanet.nl of 020-416 06 80. [Technische Daten wie im Heft 8/2008 Seite 32, vielleicht bei Ansichtbild][Bild 0836]TECHNISCHE GEGEVENS CARVER ONEvloeistofgekoelde viercilinder met turbo, 659 cc, 50 kW (68 pk) bij 6000 tpm, 100 Nm bij 3200 tpm, compressie 8,2 : 1, vijfversnellingsbak + achteruit, stalen chassis, enkelzijdige voorwielophanging met hydraulische vering, McPherson achtervering, voorband 140/70R17, achterbanden 195/45R15, wielbasis 2700 mm, drooggewicht 643 kg, tankinhoud 34 liter, prijs v.a. € 46.846,-, info Carver Nederland, 0513-677929, www.carver-worldwide.com. [Bilder + Unterschriften][Opener 0655. Ich weiss nicht ob es uber die ganze spread geht, weil auch noch Fliesstext auf die Opener muss. Kein Unterschrift] [2e Spread][0596]Zet die Boxster maar op Marktplaats. Dit is bochten vreten![0667, kein Unterschrift][0763]Hier moet het allemaal gebeuren. Claustrofobie strekt niet tot de aanbeveling.[0671]De voorwielophanging is enkelzijdig en oogt fraai.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-