+ Plus

Rij-impressie Canam Spyder

“If you don’t try, you never know”. Onder dit motto probeert het Canadese bedrijf BRP, het bedrijf achter de merken Bombardier, Can-Am en Rotax èn wereldmarktleider op het gebied van sneeuwscooters en jetski’s, met een wel heel wild idee grip op het gewone asfalt te krijgen. Tijd voor een nadere kennismaking met de excentrieke Can-Am Spyder Roadster.Toen tijdens de presentatie het doek van de Spyder werd gelicht, zullen vast en zeker een aantal vertegenwoordigers van de auto- en motorindustrie in lachen zijn uit gebarsten. Gelukkig heeft het in het Canadese Valcourt gevestigde BRP (wat staat voor Bombardier Recreational Products, het moederbedrijf van de bij ons meer bekende Can-Am en Rotax), zich er niet door uit het veld laten slaan. De driewielige Spyder is er helemaal klaar, gaat in serieproductie en moet vanaf begin 2008 ook bij ons in de etalages staan. En op de weg verschijnen. Om dat te onderstrepen organiseerde de Canadese fabriek in het Oostenrijkse St. Wolfgang een Europese presentatie. Dat men voor Oostenrijk koos heeft weer alles te maken met de Rotax-fabrieken die daar gevestigd zijn.Op die presentatie grapte één van de aanweigen nog: “Zo’n Spyder combineert de nadelen van een cabrio met die van een motorfiets.” Leuk, maar zijn het wel nadelen en niet gewoon voordelen? De eerste rit op de Spyder is voor doorgewinterde motorrijders in elk geval een onvergetelijke ervaring. Met de ogen dicht heb je het gevoel gewoon op een toermotor te zitten. Het bovenlichaam lichtjes naar voren gebogen, voetsteunen als van een motorfiets, een lekker in de hand liggend stuur, brede en comfortabele buddy, koppelingshendel links en schakelpedaal linksonder. Alles voelt bijna zoals het hoort.Bijna alles tenminste, want het gevoel dat je op een vastgeschroefd draaimolenspeeltje zit blijft toch ergens ver in het achterhoofd sluimeren. En als je goed voor je kijkt zie je niet alleen een overzichtelijk dashboard en een laag windschermpje, maar ook twee voorwielen met een spoorbreedte van 130 centimeter. Een bijzondere ervaring! De snuit van de Spyder heeft daarmee eigenlijk wel wat weg van de Isetta, de driewieler die BMW in de jaren zestig op de wielen zette. Tussen die twee Spyder-voorwielen zit een forse neus, die dankzij het daarin onder gebrachte bagagevak van 44 liter (met voldoende ruimte voor twee integraalhelmen) behoorlijk praktisch is. Naast het feit dat je stilstaand niet omtuimelt, valt je als motorrijder nog wat anders op: het remhendel ontbreekt. Met je rechterhand grijp je dus mis. Een integraal remsysteem brengt de 340 kilo wegende Spyder tot stilstand en die rem bedien je net als in de auto met een rempedaal, dat zich aan de rechterkant bevindt. Tot zover de theorie. Starten? Met een knopje rechts op het stuur, net als op een motorfiets. Tussen de benen klinkt direct een mooie donkere grom, een bijzonder prettige ouverture. Eentje met de kenmerkende klank van de bekende Rotax 998 cc 60° V-twin; dezelfde krachtbron die Aprilia onder raspaardjes als de RSV1000 hangt. Voor de Spyder werd de tweecilinder evenwel flink aangepast.De zaak in zijn één en de koppeling op laten komen: het spul begint te rollen. Met een gangetje van 30 km/uur sluipen we weg en halen auto’s in die nog langzamer rijden. Inhalen geen probleem dus. Ondertussen verbaas je je wel over een aantal opvallende zaken. De motor bijvoorbeeld. Zelfs onder de 3000 tpm draait het blok extreem soepel zonder haperingen en hangt zacht maar gewillig aan het gas. Bovendien stuurt de Spyder bijzonder licht en direct, ondanks de 165 mm brede voorwielen die aan de dubbele triangels (vergelijkbaar met de voorwielophanging in de Formule1 of dichten bij huis: met de wielophanging van quads) zijn gemonteerd. Het geheim hierachter is de elektronische stuurbekrachtiging, die afhankelijk van de snelheid het sturen in meer of mindere mate verlicht. Des te langzamer je rijdt, des te harder doet de stuurbekrachtiging zijn best.De weg strekt zich in een rechte lijn voor me uit en een bord waarschuwt voor de naderende voorrangsweg. Remmen! De drie van ABS voorziene remmen laten zich perfect doseren en de vertraging is indrukwekkend. Heel goed. De papieren beloven 106 pk bij 8500 tpm en dus is het insturen en het gas er op! Verrassend snel speert de Spyder er vandoor, maar al redelijk snel wordt het wat tammetjes. Heb je een keer de mogelijkheid om zonder direct om te vallen driftend de bocht door te flitsen en dan gebeurt er helemaal niets…Dat laatste komt door de twee elektronische ‘regelneven’ die over de veiligheid van de bestuurder waken. Het TSC-systeem controleert de tractie, terwijl het SCS-systeem zich bemoeit met de stabiliteit. Door de wielen afzonderlijk af te remmen, zorgen beide systemen niet alleen voor stabiliteit aan de voorkant, maar verkomen ook zowel uitbreken van de achterzijde als wielspin. Een burn-out is bijvoorbeeld alleen mogelijk met een stuuruitslag van minder dan 5° en een snelheid onder de 60 km/uur!En dat moesten we natuurlijk toetsen in de praktijk. Het laatste verkeerslicht in de bebouwde kom gaat op groen, de weg is vrij en het gas gaat helemaal open. De dikke 225-achterband blijft gillend doortollen tot de Spyder 60 km/uur aantikt en inderdaad, de elektronische Big Brother beslist dat het mooi is geweest. Waarbij het allerminst is gedaan met accelereren, in slechts 4,5 seconden zit de Spyder op de 100 km/uur en blijft hij doorgaan tot bij ongeveer 190 km/uur het feest voorbij is.Terug naar het begin. BRP propageert een heel nieuwe gevoel van ‘open road riding’. En daar zit wat in, want op de Spyder vang je meer frisse lucht dan in een cabrio, bovendien is de rit zelf heel wat dynamischer. Daarbij is de driewieler in theorie door alle elektronische hulpjes aanzienlijk veiliger dan een motorfiets. BRP verzekert niet allen een nieuwe rijdimensie, maar komt deze belofte ook daadwerkelijk na, met name lang doorlopende bochten. Dan draait het namelijk hoofdzakelijk om de centrifugale acceleratiekrachten. Door de constructie van de voorwielophanging blijft de Spyfer – net als een zijspancombinatie – altijd rechtop. Tegenhangen in een bocht, zoals op een normale motor, is dus niet mogelijk em als gevolg daarvan trekt de centrifugaalkracht in bochten onophoudelijk aan de bestuurder. Zeker als je wat harder rijdt, begint dat stevig door te werken. Dan merk je ook dat het buitenste wiel alle krachten op moet vangen. Net als bij zijspanrijden geeft dit bochtengedrag een heel bijzondere kick: niets voor watjes, maar het verzekerd je wel van een temperamentvolle rit. De Spyder is nogal stug geveerd en gedempt. Dat zal ook wel zijn om ongewild overhellen in snelle bochten te voorkomen, maar het zorgt er ook voor dat de wielen simpelweg over kleine oneffenheden springen . Dat zorgt op zijn beurt weer voor nogal wat onrust in het rijwielgedeelte en zelfs het stuur vasthouden vraagt – zeker op slecht wegdek – om een stevige hand.De straffe demping heeft echter ook tot gevolg dat slingers over lakenstrak asfalt in een moordend tempo gerond kunnen worden. Om omslaan tijdens deze enthousiaste bochtenwals te voorkomen is er nog een elektronisch kleinood aan boord: het VSS-stabiliseringsysteem moet ervoor zorgen dat de Spyder niet omkiept in al te snel genomen bochten. Maar voordat dit systeem ingrijpt, moet je al heel erg ver gaan. Het beperkt in elk geval het ‘dynamische rijden’ niet. En dynamisch is de Spyder, voor motorrijders en zeker voor automobilisten.BRP probeert geheel nieuwe gronden te ontginnen met de excentrieke Spyder. In eerste oogopslag ontdekt je er zelfs iets in van een snowmobiel, maar dan eentje op wielen. Hoe dan ook, de Can-Am Spyderis een eigenaardig en eigenzinnig beestje, waarmee BPR een grote gok neemt. Misschien mislukt het idee hopenloos, maar misschien vormen dit soort voertuigen inderdaad wel de toekomst. Amper tien jaar geleden werd er meesmuilend gewezen naar de surfers die zich op een surfplank lieten voorttrekken door een oversized vlieger. En kijk nu eens: je breekt anno 2007 letterlijk en figuurlijk je nek over de kitesurfers aan de kust. Trends en hypes laten zich niet voorspellen; er is dus hoop voor deze Spider.TECHNISCHE GEGEVENS CAN-AM SPYDER ROADSTERMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder-viertakt 60° V-motor, twee bovenliggende nokkenassen per cilinder, benzine-injectie Ø 57 mm, geregelde katalysator, 12V/21Ah accu, vijfversnellingsbak met achteruit, tandriem aandrijving.Boring x slag 97,0 x 67,5 mmCilinderinhoud 998 ccMax. vermogen 78,0 kW (106 pk) bij 8500 tpmMax. koppel 104 Nm bij 6250 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, dubbele triangel voorwielophanging met stabilisatoren, swingarm met achterschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 260 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 260 mm, enkelzuiger-remklauw, vbolledig integraal remsysteem met ABS. Aluminium gietwielen 5.00 x 14; 7.00 x 15Bandenmaat 165/65R14; 225/50ZR15MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1727 mm, veerweg v/a 144/145 mm, rijklaar gewicht volgetankt 340 kg, max. belading 200 kg, zithoogte 737 mm, tankinhoud 27 literPrijs NL € 18.000,- / B € 18.000,- (richtprijs)INFO NEDERLAND EN BELGIË BRP Europe NV, tel. +32 (0)9-218 2600, www.brp.com/nl-BEINTERVIEWEnkele vragen aan Gerd Ohrnberger, vice-president en algemeen manager van BRP-Rotax in Europa. Voor welk publiek is de Spyder Roadster bedoeld?“Wij richten ons vooral op het publiek dat verlangt naar iets nieuws, iets anders. Momenteel is er geen vergelijkbaar alternatief voor de Spyder. Onze doelgroep is mannelijk, 35-55 jaar oud en in het bezit van een autorijbewijs. De Spyder is een absolute macho-machine voor mensen die willen genieten van de vrij lucht en graag gezien worden, maar die niet motor kunnen of willen rijden.”Wat zijn de voordelen ten opzichte van een auto of motorfiets?“De Spyder geeft een groter gevoel van vrijheid dan een carbrio, maar is door zijn rijcomfort, bergruimte en elektronische hulpmidden veiliger en praktischer dan de motor.” Zijn er verkoopdoelstellingen vastgelegd?“Alleen in Noord-Amerika worden er elk jaar 85.000 sneeuwscooters verkocht. Als slechts een derde van die kopers de Spyder als goed alternatief zou zien voor op de gewone weg…”Waar wordt de Spyder straks verkocht?“Wij kunnen als BRP uiteraard direct terugvallen op ons bestaande Europese dealernet van 1000 verkooppunten. Die dealers verkopen nu met name jetski’s en sneeuwscooters. Daarnaast overwegen we ook een samenwerkingsverband met enkele autofabrikanten.”Een autorijbewijs voldoet op de Spyder, maar wat vindt de verzekering ervan?“Een Spyder valt er een beetje tussenin. In sommige opzichten valt hij onder de auto-regelgeving, in sommige onder die voor een motorfiets. Volgens een jonge Europese wet moet hij als motorfiets moeten ingeschaald en is er alleen een kentekenplaat achterop nodig. Het blijft nu nog even de vraag hoe de afzonderlijke verzekeringsmaatschappijen hier mee om zullen gaan. Maar hetzelfde geld voor trikes, quads en zijspannen.”[Unterschrifte]Een burn-out is alleen te maken als dat veilig gebeurd: met het stuur rechtuit en onder de 60 km/uur.Aan bijna alles is gedacht: vijf versnellingen vooruit en eentje achteruit, die bijzonder goed werkt. Het informatieve dashboard is bij een felle zon wat moeilijk afleesbaar en de bagageruimte in de neus is lekker ruim.Hij lijkt zo uit een futuristische film te zijn weggereden, maar komt binnenkort in ieders bereik: de Can-Am Spyder. Plaats hier uw tekst

Lees meer over

BMW Can-Am Spider Roadster

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...