+ Plus

Rij-impressie Aprilia RS660

Compact, licht, levendig en genoeg punch voor een sportief ritje op de weg. Dat doet een beetje denken aan die goede oude 600’s uit de jaren negentig, nietwaar? Klopt, maar dat kan anno 2020 dus ook nog steeds. Aprilia heeft dat met de RS660 opnieuw uitgevonden. Rond Aprilia’s thuisbasis Noale kunnen we alvast exclusief kennismaken met de nieuwe Italiaan.

Eindelijk lost de lange slinger vrachtwagens ten noordoosten van Noale op. Bijna een uur lang hebben we in het drukke forensenverkeer in de regio Venetië mee geboemeld, en hebben we ons een weg door talloze dorpjes vol met stoplichten en rotondes gezocht. Maar ook dat hoort bij de alledaagse praktijk en voor een testrijder in het zadel van een nieuwe machine is het een welkome ervaring. Helemaal in het geval van deze RS660. Technici en product managers van Aprilia zien hun kindje immers als een ideale mix voor alledaags gebruik, sportief bochten vreten en af en toe een circuitdag. Dagelijkse praktijk op twee wielen betekent ook files, veel koppelen, schakelen, remmen, gas open, gas dicht. Superbikes en power nakeds hebben er een hekel aan. Die willen niet aan de lijn lopen en reageren vaak met een wispelturige gasrespons bij lage toerentallen, een rauwe motorloop, een enorme hitteafgifte van het motorblok en meer. Kortom, daar krijg je de zenuwen van.
De Aprilia RS660 slaat zich hier echter met verve doorheen. De volledig nieuw ontwikkelde paralleltwin snort steeds heel tevreden, zwemt zelfs in de vierde versnelling bij 2.000 toeren lekker met het verkeer mee en reageert opvallend zacht op het gas. Van het maximale koppel van 67 Nm is volgens Aprilia zelfs al veel in de lagere toerenregionen beschikbaar. Ieder draai aan het gashendel resulteert in ieder geval in een aangename voorwaartse drang. Het blok heeft ontegenzeggelijk karakter, suggereert door het 270 graden kruktapverzet zelfs wat Aprilia-V4-DNA en klinkt heel volwassen. De twin heeft een heel eigen karakter en vergelijkingsmateriaal laat zich moeilijk vinden.
De wat naar boven gerichte clip-ons zorgen voor een bepaalde mate aan ontspanning. In combinatie met de voetsteunen en het zadel is de zitpositie overwegend sportief, zonder dat de polsen en knieën op onaangename wijze worden geknecht. Het doet een beetje denken aan de Ducati Supersport.

Na de drukte lonken de bergen en verandert de boemelaar plotseling in een pretraket. Voor die omschakeling tik je de versnellingsbak met behulp van de blipper een versnelling terug, houd je het toerental boven de 6.000 en vervolgens is het genieten. Deze twin houdt van toeren draaien en hij kan inderdaad ook heel sportief zijn. Tot voorbij 10.500 toeren blijft hij maar gaan, waarna de toerenbegrenzer er uiteindelijk bij 11.500 toeren een punt achter zet. De RS660 onderstreept op indrukwekkende wijze dat 100 pk topvermogen meer dan voldoende is voor een onbezorgd stukje vegen op secundaire wegen.
Daarbij huist de paralleltwin in een zo op het oog uitstekend rijwielgedeelte. Maar wat wil je ook met de ervaring van 54 wereldtitels en de wetenschap dat je sportieve vlaggenschip wat dat betreft ook een uitstekend CV kan overleggen? De Aprilia-technici hebben voor de RS660 een wonderbaarlijk wendbaar en tegelijkertijd neutraal en stabiel rijwielgedeelte ontwikkeld. Omhoog slingerend over de bergwegen onderstreept de RS ieder facet: stabiel op de uitstekend doseerbare Brembo-remmen voor de bocht, vervolgens speels insturen, heel nauwkeurig op de gewenste lijn blijven en tenslotte met kracht en stabiele achterzijde de bocht weer uit. Wat een heerlijke veegmachine!
De demping van de veerelementen lijkt eveneens goed gekozen. De spagaat tussen voldoende comfort en sportieve stugheid is kenmerkend voor de gebruikte Kayaba-veerelementen. Ondanks het ontbreken van een linksysteem achter heeft de RS totaal geen moeite met hobbelig Alpenasfalt. De afstelling van de upside-down-voorvork sluit daar mooi bij aan.
De testmachine is nog een preproductiemodel. Sommige kunststof stroomlijndelen zijn speciaal voor deze fiets gemaakt en ook de elektronica is nog voorserie. Alleen de rijmodus ‘Dynamic’ blijft voor de homologatie ongewijzigd en was de enige modus die we voor deze test hebben gebruikt. En dat is goed nieuws, want van gasaanname tot vermogensafgifte door het hele toerenbereik zijn de prestaties nagenoeg perfect voor ieder gebruik.
Die Dynamic-modus krijgt op het productiemodel gezelschap van nog vier andere modi, waaronder in ieder geval een circuitmodus en een in bepaalde mate vrij programmeerbare modus. In dat laatste geval zijn zaken als wheelie-controle, ABS en tractiecontrole zelf in te stellen. Daar hadden wij helaas nog niet de beschikking over ten tijde van deze test. Het productiemodel van de RS660 heeft dan een elektronicapakket dat zelfs moderner is dan dat van Aprilia’s huidige superbike. Maar heb je dat überhaupt nodig op een motorfiets met 100 pk vermogen, was onze vraag aan Aprilia. “Als verkoopargument richting opstappers, maar ook naar rijders die van een superbike komen”, luidde het antwoord van product manager Diego Arioli. Op onze constatering dat deze complexe technologie dan ook de prijs in de hoogte drijft, schudden ze in Noale slechts het hoofd. Maximaal tien procent van de totale ontwikkelingskosten van de RS660 is gereserveerd voor de elektronica, aangezien Aprilia de knowhow daarvoor middels de racerij al lang in huis heeft. Daardoor kan de prijs van de RS660 aantrekkelijk gehouden worden. Alhoewel de prijs nog niet bekend is, gokken we op een bedrag tussen de € 13.000,- en € 14.000,-.

Alhoewel we nog met een preproductiemodel reden, lijkt de RS660 alles in huis te hebben om tot een zeer goede motorfiets uit te groeien. Daarvoor verdienen ze bij Aprilia op voorhand al alle lof. Er was een tijd dat motorrijders voor sportief straatgebruik de keuze hadden uit een Japanse 600cc-viercilinder-armada met 100 tot 120 pk vermogen, maar sinds deze 600’s in draaiorgels voor puur circuitgebruik muteerden, bleven eigenlijk alleen de superbikes met mega veel vermogen en naked bikes uit de bovenste middenklasse als keuzemogelijkheid over. Met de nieuwe RS660 lijkt de sportieve straatmachine weer helemaal terug van weggeweest. En dat is goed nieuws!

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.