+ Plus

Reportage Neutkens BMW veiling

Zaterdag 28 november kwamen de honderden bezoekers van het BMW-museum in München niet alleen om naar oude BMW’s te kijken, maar ook om ze te kopen. Het beroemde veilinghuis Bonhams veilde daar die dag de bijna 100 motoren tellende collectie van onze overleden landgenoot Willy Neutkens uit Westerhoven. Een veiling die uiteindelijke verrassend veel geld opbracht. Zo verhuisde het klapstuk, een BMW R32 uit 1924, voor 109.250 euro naar Australië!In overleg met de erven van Willy Neutkens, die ook allemaal in München aanwezig waren, had het vermaarde Britse veilinghuis Bonhams een unieke plek uitgekozen om 94 klassieke BMW’s te veilen. Waar anders dan in het prachtige BMW-museum kon de grootste privécollectie van één bepaald motormerk ter wereld beter tentoongesteld en verkocht worden.Het bleek een gouden greep, waar BMW-liefhebbers en verzamelaars van over de hele wereld op af waren gekomen. De veiling werd daarmee niet alleen een commercieel gebeuren, maar werd een unieke ontmoetingsplek waar vele oude bekenden elkaar terugzagen. De sfeer was eerder gezellig en kameraadschappelijk, dan eentje waarbij men elkaar de loef probeerde af te steken en elkaar met slimme trucs te snel af probeerde te zijn.Op vrijdag waren de te veilen motoren al te zien en te ‘voelen’. Want alhoewel je de motoren niet mocht starten, mocht je ze wel uitgebreid keuren en onderzoeken of de compressie in orde was, de versnellingsbak schakelde en de koppeling wel werkte. Het moet gezegd: alle motoren stonden er echt mooi gepoetst bij en de mensen van Bonhams, met ‘veiling-leider’ Ben Walker voorop, was geen moeite teveel om het de potentiële klanten naar de zin te maken en alle vragen te beantwoorden. De belangstellenden kwamen uiteraard uit Duitsland en de Benelux, maar ook uit China, Japan, het midden oosten (enkele oliesjeiks wilden hun verzameling blijkbaar uitbreiden), Amerika, Portugal, Spanje en Italië. Wat een Nederlandse verzameling van motoren al niet allemaal kan bewerkstelligen.Tijdens het echte veilen van de machines bleek al snel dat er bij de veiling vooral BMW-liefhebbers aanwezig waren. Er was geen spoortje van jaloezie in de zaal en men gunde elkaar de machines. Zonder dat daarmee de machine’s werden versjachert, want het bieden liep lekker en volgens de verwachting. Zelfs de jongere BMW’s (denk bijvoorbeeld aan de R75/5’s, de R90S-en en de R100’s, waarvan er in principe nog voldoende zijn, kijk maar eens op Marktplaats) brachten hun geld goed op. Ook als je bedenkt dat Willy Neutkens altijd zeer creatief en inventief is omgegaan met zijn verzameling: de hele echte kenners zagen al snel dat er maar weinig machines uit de Neutkens-collectie 100% origineel waren, aan veel motoren ‘mankeerde’ toch wel iets. Het was trouwens ook nooit Willy’s intentie om alle motoren 100% origineel te hebben, hij wilde alleen alle BMW één- en tweecilinders in zijn bezit hebben, vanaf de start van de fabriek.Bij ‘Lot 23’, een rode R65LS werd luid geapplaudisseerd toen de vroegere eigenaresse Elma Koopman-Kuipers uit het Friese Waskemeer deze terug kocht (zie ook kaderfstuk) en bij veilingnummer 40 ging de zaal er eens goed voor zitten en werden aan weerszijden van de veilingmeester de telefoons opgenomen door de mensen van Bonhams, aangezien hier ook gegadigden voor waren die niet in München waren, maar die via de telefoon hun bod uit wilden brengen. De 493 cc R32 boxer uit de eerste serie, gebouwd in 1924 en met motornummer 1199, was het klapstuk van de veiling en was door Bonhams vooraf geschat op een prijs tussen 33.000 en 45.000 euro. Maar al snel werd duidelijk dat het echte bieden pas vanaf 40.000 euro begon. De zaal hield zijn adem in en zag de biedingen even stokken bij 50 mille, waarna er uiteindelijk twee Australiërs overbleven die tegen elkaar op boden, de ene in de zaal in München, de andere aan de telefoon. Het werd zeer spannend en niemand verroerde een vin, toen de veilingmeester dit oudste BMW-model afhamerde op € 95.000,-, exclusief BTW en veilingkosten. Voor € 109.250,- was de man aan de telefoon de nieuwe eigenaar geworden, de zaal sidderde van emotie.Tegen het einde van de reeks kwam nog een heel bijzondere BMW aan bod: de R67/2 in Zesdaagse-uitvoering. Volgens wijlen Willy Neutkens was deze fabrieksmotor ooit door de beroemde Schorsch Meier bereden in de Zesdaagse van Tsjecho-Slowakije in dat jaar. Zover wilde Karl Baume, de nieuwe baas van BMW Classic (de vroegere BMW Mobile Tradition) niet gaan, maar hij vertelde ons wel dat deze machine wel een echte ‘Werksmachine’ was geweest was. Daarvan waren er destijds in 1953 drie gebouwd, speciaal voor het Duitse Trophy-team in de ISDE met de drie rijders Schorsch Meier, Hans Roth en Walter Zeller. Hoe dan ook: het was al snel duidelijk dat BMW deze bijzondere fabrieksmachine graag weer terug wilde hebben voor hun eigen museum en uiteindelijk bleek Karl Baumer ook de hoogste bieder met 26.450 euro all-in. Zijn definitieve bod werd ook door alle aanwezigen met veel applaus begroet: iedereen voelde wel aan dat dit een mooie aanvulling voor het BMW-museum zelf was.Daarna kwamen nog de ééncilinders aan bod en hiervan gingen er ook enkele terug naar Nederland: enkele leden van de BMW Mono Club kochten een stel mooie exemplaren om die mee terug te nemen naar Nederland.Na een lange sessie van 14.30 tot 17.30 uur waren uiteindelijk alle motoren verkocht. Veilingmeester Malcolm Barber handelde alle 94 kavels in één ruk af, maar deed dat wel met gevoel en humor. De uiteindelijke opbrengst voor de erfgenamen van Willy Neutkens was kwam uit op ruim 9 ton. Met de wetenschap dat er een aantal motoren buiten de veiling was gehouden, omdat er zich op voorhand al kopers hadden gemeld voor onder meer een R39 en enkele unieke oude politiemotoren, is de opbrengst waarschijnlijk net boven de door de familie gehoopte miljoen euro uitgekomen.INFOBonhams is een internationaal veilinghuis, die onder meer veel auto;s en motoren veilen. Er zijn regelmatig Bonhams-motorveilingen in het Engelse Stafford: daar komen ook regelmatig motoren van Nederlandse verzamelaars onder de hamer. Kijk voor meer info op www.bonhams.com.[bu]1Het klapstuk van de veiling: de R32 uit 1924 werd via de telefoon gekocht door een Australiër voor € 109.250,-.2De ISDE BMW R67/2 ‘Werksmaschine’ is één van de drie machines die BMW in 1953 speciaal bouwde voor het Duitse zesdaagseteam. Hij bracht 26.000 euro op en blijft in München, want hij werd gekocht door Karl Baume van BMW Classic.3De veiling was voor velen een weerzien met oude bekenden.4Niet origineel: een frame van een R42 met een R47-blok uit 1927. Wel goed voor 25.000 euro.5Er kwamen ook enkele zijspannen onder de hamer, zoals deze leger-R75 uit 1942 (24.000 euro).6De fraaie R16 uit 1931 bracht 50 mille op.7De modernere BMW’s zijn niet zo zeldzaam en dat zie je aan de prijs. Deze R60/5 uit ’73 bracht 2900 euro op.8De incomplete R35 uit 1952 werd afgehamerd op 2.000 euro.9Met zijn 24.000 euro bracht de R17 uit 1936 ongeveer 1/3 meer op dan vooraf was ingeschat.10De mooie witte R51 uit 1939 doet veel oudere motorrijders meteen denken aan de motorpolitie van vroeger (prijs 13.000 euro).11Een klassieke schoonheid: de R51/2 uit 1950, goed voor 12 mille.12De tijd voor de restauratie van deze R2 uit 1931 was Willy Neutkens zelf niet meer gegund. Voor 7.200 euro mag iemand anders er mee aan het werk.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...