+ Plus

Reportage BMW R1232

In eerste oogopslag lijkt de BMW van Jean-Luc Dupont een fraai gerestaureerde R32 uit 1923. Maar als je beter kijkt, klopt er iets niet. De klassieker heeft namelijk een modern R1200-motorblok…BMW stal de show op de Intermot in Keulen met haar nieuwe zescilinders. Maar precies 87 jaar geleden stonden ze ook in het middelpunt van de belangstelling, toen op de Berlijnse motorshow. Daar toonden ze de eerste R32, geconstrueerd door de legendarische ingenieur Max Friz. Hij bedacht de in de lengterichting geplaatste aandrijflijn met een luchtgekoelde tweecilinder-boxermotor, aangekoppelde versnellingsbak en cardanaandrijving naar het achterwiel. Eigenlijk de constructie zoals die vandaag de dag nog steeds door BMW wordt toegepast!Die R32 was destijds goed voor 8,5 pk. Hij woog 122 kilo en was goed voor een topsnelheid van 90 km/uur. Ondanks dat de BMW ook toen al een dure motorfiets was (niets nieuws onder de zon, dus), werd de R32 een succes door zijn hoge kwaliteit, innovatieve constructie en goede rijgedrag. In drie jaar tijds werden er 3.090 machines geproduceerd. De R32 was trouwens leverbaar in één kleur: stemmig zwart met een wit biesje. Ook dat hield BMW lang vol: pas vanaf 1973 kon je BMW’s in een andere kleur kopen…De Franse BMW-dealer Jean-Luc Dupont van Panda Moto 89 in Villeneuve sur Yonne (ten zuidoosten van Parijs) was altijd al een liefhebber van die oer-R32, vooral vanwege de slimme technische oplossingen die de machine destijds al bood. En hij liep jaren met de gedachte om eens een moderne versie van die legendarische R32 te bouwen. Ook een aantal van zijn monteurs zagen het idee zitten en zo werd er veel vrije tijd gestoken in de bouw van een moderne klassieker, waarbij een originele R32 model stond. Al snel kwam het team er echter achter dat het geen kwestie zou zijn van een nieuw blok in een bestaande R32 bouwen, want de verhoudingen bleken helemaal uit de pas te lopen. De oorspronkelijke R32 is naar huidige maatstaven een piepklein motorfietsje, dus het grote R1200-blok zou daar onmogelijk inpassen, laat staan dat het ergens op zou lijken. Dus werd besloten een totaal nieuwe motorfiets te bouwen, waarbij alle afmetingen uiterst precies werden opgeschaald tot de juiste proporties, zodat het oorspronkelijke Max Friz-ontwerp geen geweld zou worden aangedaan. Alleen al het schetsen en ontwerpen van de R1232 koste maanden en maanden. De typeaanduiding ontstond als samenvoeging tussen de R1200 en de R32.Na de ontwerpfase begon de werkelijke bouw: in de werkplaats van Panda Moto kreeg de machine langzaam gestalte. Gaandeweg de bouw werd iedereen steeds enthousiaster, want zelfs in ruwe, ongespoten vorm zag de R1232 er al goed uit. De complete R1200-aandrijflijn kon gehandhaafd worden en zelfs de paralever-cardan paste mooi in het geheel. Een schild dekt daarbij de moderne remschijf van de achterrem af. De achterrem is trouwens net zoals op de oorspronkelijke R32, ook de enige rem die er aan boord is.Omdat de R1200 een oliekoeler heeft, werd er lang gedubt over de plaats van die koeler. Uiteindelijk paste hij mooi verdekt tussen de voorste framebuizen. Voor het schakelen van de zes-versnellingsbak kwam er een mooi hendel met houten knop tegen de linkerkant van de tank. Bij de driebak-R32 zat dat hendel trouwens rechts…De basis van de R1232 stond nog redelijk snel in de steigers, het afwerken was minstens net zoveel werk. Zaken als koplamp, spatborden, achterlicht, stuur en instrumentarium vergde veel denkwerk. Vanwege het oude uiterlijk werd besloten om één authentieke klok op het stuur te bouwen, terwijl het daadwerkelijke moderne dashboard verdekt in de tank zit ingebouwd. Ook de kabelboom en de schakelaars zorgden voor veel hoofdbrekens. Uiteindelijk werd onder het zadel een elektro-ruimte gecreëerd. Daarin zitten ook de belangrijkste schakelaars, zoals de startknop, weggewerkt. Toen alles klaar was, werd de R1232 weer totaal gestript om alle onderdelen te kunnen spuiten en afwerken. En na 16 maanden, ruim 600 manuren werk en dik 70.000 euro aan onkosten was de R1232 klaar en konden Jean-Luc en zijn mannen tevreden zijn. Overal waar de R1232 verschijnt, trekt hij de aandacht en verbaast iedereen zich over de combinatie van moderne techniek met het zeer klassieke uiterlijk. Daarbij rijdt de R1232 ook gewoon. Alhoewel gewoon? Jean-Luc: “Ondanks de moderne aandrijflijn is het geen motor voor alledag. Met name het gemis aan achtervering breekt je toch snel op. Het is wel heel bijzonder om ermee te rijden.”Bijschriften1 of 2De R1232 is in zijn geheel beduidend groter als het origineel, maar de verhoudingen kloppen perfect.3Jean-Luc Dupont van Panda Moto 89 bouwde deze moderne klassieker.4 Het R1200-blok is fraai opgetuigd.5Zelfs de paralever-cardan bleef gehandhaafd.6Mooi tot in de details.7Het werkelijke dashboard zit verzonken in de tank.8Er is alleen een achterrem aan boord. De moderne schijf is wel mooi weggewerkt.9Ook de startknop is verdekt weggewerkt.10Stijlfoutje: het schakel-hendel zat oorspronkelijk rechts…11De R1232-bouw kostte meer dan ruim 600 manuren werk en dik 70.000 euro aan kosten.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-