Presentatie Kawasaki ZX-10R
In 2011 trok Kawasaki het doek van een gloednieuwe ZX-10R, die met onder meer 200 pk achter de rechterpols en een container vol elektronica de strijd moest aangaan met geduchte concurrenten als de BMW S1000RR, Aprilia’s RSV4 Factory APRC en Ducati’s ophanden zijnde 1199 Panigale. Met twee WK Superbike-titels en evenzoveel tweede plaatsen werd het een echt succesnummer, maar goed kan altijd beter. Maak kennis met de 2016 ZX-10R!
Hoe belangrijk de nieuwe ZX-10R is voor Kawasaki, blijkt wel uit het feit dat journalisten van heinde en verre werden ingevlogen naar Barcelona, thuisbasis van het Kawasaki Racing Team, voor de statische presentatie van de nieuwe liter superbike. Plaats van handeling: het Teatre Nacional de Catalunya. Met zijn postmodernistische design geïnspireerd door klassieke Griekse tempels vormt het bouwwerk een schril contrast met Kawasaki’s nieuwe hightech hoogstandje. Had je op de ‘oude’ ZX-10R al niet te klagen over gebrek aan allerlei moderniteiten, de 2016-versie, die vooral in technisch en niet optisch opzicht flink werd aangepakt, weet dat echter naar een heel nieuw level te tillen.
Maar eerst bij het begin beginnen: het blok. Is net als voorheen goed voor 200 pk en een iets hoger koppel van 113,5 newtonmeter, ademt nu echter dankzij onder andere drie katalysatoren en een aangepast ride-by-wire systeem wel uit conform Euro4-regulatie. Als eerste van alle superbikes trouwens, maar daar hielden de aanpassingen niet op. Hoog op het verlanglijstje van met name ex-WK Superbike-wereldkampioen Tom Sykes stond een verminderd interne massatraagheid. Daarvoor gingen diverse interne componenten van de vier-in-lijn op dieet, waaronder de krukas (-20%), zuigers (korter en 5 gram lichter), balansas en het primair koppelingstandwiel. Resultaat van de inspanningen zijn een nog levendiger motorkarakter. Verdere aanpassingen zijn onder meer een naar tien liter vergrote airbox (was 8 liter), groter luchtfilter, geoptimaliseerde in- (ovaal) en uitlaatkanalen, volledig nieuw titanium uitlaatsysteem en een nieuwe routing van het koelwatersysteem voor een betere koeling van de oliekoeler.
Ook het chassis mocht zich op een flinke update verheugen. Zo is het balhoofd 7,5 millimeter dichter bij de rijder geplaatst voor iets meer gewicht op de voorzijde voor een betere feedback. Additioneel kan er een Race-Kit worden aangeschaft, met daarin naast onder andere een race-ECU en andere koppakkingen en drijfstang- en krukaslagers, ook pasringen voor het aanpassen van niet alleen de balhoofdhoek, maar ook de hoogte van de nu stijvere en 15,8 mm langere swingarm (+/- 2 mm). Verder werd ook het remsysteem opgewaardeerd, de met 206 rijklare kilo’s iets zwaarder geworden 10R kreeg grotere Ø 330 mm remschijven en radiale Brembo M50 monoblocs. Grootste nieuws wat betreft het rijwielgedeelte is echter de volledig nieuwe Showa Balance Free voorvork, die voor het eerst op een massaproductie motorfiets wordt toegepast. In het kort kenmerkt de voorvork zich door een extern, aan de onderzijde geplaatst piggybackreservoir en dempingstelunit. Een breed, nauwkeurig stelbereik van de onafhankelijk instelbare in- en uitgaande demping en sterk verminderde schommelingen in de drukbalans zorgen voor meer constante veereigenschappen.
Deze op papier in ieder geval uiterst competitieve basis wordt gegarneerd met een behoorlijk omvangrijk elektronicapakket, met een nieuwe Inertial Measurement Unit (IMU) van Bosch als belangrijkste spil. Door de toevoeging van deze IMU, die de 6-assige bewegingen van het chassis monitort, veranderen zowel tractiecontrole (S-KTRC, Sport Kawasaki Traction Control) als ABS (KIBS, Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System) van een puur voorspellend in een op de actuele omstandigheden anticiperend hulpsysteem. Beide zorgen dus ook onder hellingshoek voor optimale acceleratie c.q. vertraging. Het aantal regelniveau’s van het S-KTRC is op de nieuwe ZX-10R uitgebreid tot vijf en bovendien kent het systeem een wheelie-control functie. Andere elektronische hulpmiddeltjes zijn drie power modi (Full, Middle en Low), een launch control (KLCM), instelbare motorrem (KEBC) en een quickshifter (KQS). Die laatste werkt alleen bij het opschakelen, de race-ECU uit de Race-Kit kent echter wel een blipper-functie, die het zonder gebruik van de koppeling terugschakelen mogelijk maakt.
Kawasaki’s nieuwe ZX-10R, waarvan de officiële introductie zal plaatsvinden in januari 2016, komt er in het Lime Green en Metallic Matte Carbon Gray.