+ Plus

Praktijktest – cruiserbanden

Zwaar schip in zwaar weer! Tevreden is de kapitein die met rustige hand naar de volgende haven kan koersen. Allesbeslissend daarbij: de keuze van de juiste banden voor Harley en Indian & Co. Tot nu toe waren de natweereigenschappen in dit segment zeer matig. Een paar interessante nieuwkomers richten zich nu op rijplezier ook onder natte omstandigheden. In deze test geldt voor zeven sets chopper- en cruiserbanden: volle kracht vooruit, door de schuimkoppen!

Bij enkel zonneschijn is de ‘long, fat & low’-categorie in onze teststal zeer in trek. Het is dan ook aangenaam ontspannend om je na een lange kantoordag door een dikke V-twin met rustige hartslag naar huis te laten dragen. Zelfs een hectisch spitsuur onderga je op een Harley & consorten duidelijk meer gelaten dan op een giftige sportmotor of snelle adventure. O wee echter wanneer er donkere wolken aan de hemel verschijnen, of de weg je al nat tegemoet glinstert. Dan ga je liever met de trein dan met een dikke cruiser. En dat is niet zozeer omdat je op ziet tegen het uitgebreide poetswerk van al het chroom daarna, maar omdat deze zware machines bij regenval in toenemende mate onrijdbaar worden. Daarvoor hoeven we maar door de logboeken van de afgelopen jaren te bladeren. Indian Chief Vintage, Harley-Davidson Road King, Sportster 1200 en nu de Heritage Classic 114 – als een rode draad door de kolom ‘opmerkingen’ lopen termen als ‘onrijdbaar’ en ‘bloedlink’, zodra het weer nat, koud en onaangenaam werd. De oorzaak ligt niet bij de motoren zelf, maar in de eerste plaats bij de standaard-bandenmontage.
Nu zou je optimistisch kunnen aannemen dat een simpele bandenwissel dat probleem al kan oplossen, maar zo eenvoudig bleek deze kwestie toch niet uit de wereld te helpen. Dat heeft voor een groot deel te maken met de eisen die de motorfabrikanten stellen aan de eerste montage, en hoe de bandenfabrikant vervolgens dus zijn product mag maken. In dit specifieke geval van onze testmachine zegt Harley bijvoorbeeld (hetzelfde gaat echter ook in grote lijnen op voor Indian) dat de originele banden een zeer lange levensduur moeten hebben. Zo’n 20.000, 30.000 kilometer – tenslotte is het thuisland Amerika enorm uitgestrekt, met schier eindeloze wegen. En wie een keer ‘from coast to coast’ wil rijden, die moet niet meteen zijn banden vierkant versleten hebben.

Traditioneel is Dunlop stevig betrokken bij de eerste montage; er staat zelfs Harley-Davidson op de banden. Inmiddels mogen echter ook andere merken (onder andere Michelin) passende maten voor de Milwaukee-twins aanleveren. En ieder merk dat een voet tussen de Harley-fabrieksdeur wil krijgen, zal zijn banden in de eerste (en de tweede, en de derde) plaats afstemmen op levensduur. Grip, en zeker die in de regen, doet daarbij niet terzake.
Dientengevolge is er in dit segment decennialang vrijwel niks gebeurd, terwijl in andere bandensegmenten welhaast revolutionaire ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Of het nou gaat om sportmotoren, dikke toerfietsen of universeel inzetbare allroads – de banden voor de zeer bonte rest van de motorwereld hebben inmiddels allesbehalve watervrees, zonder dat er merkbaar is ingeboet aan stabiliteit, stuureigenschappen of levensduur. Goed, het zal duidelijk zijn: meer grip heeft een prijs, en dan vooral in kilometers – maar de winst in veiligheid is enorm en dat maakt het allemaal goed. Want als zo’n kolos van 350 kilo of meer begint te glijden, dan is dat door bijna niemand nog op te vangen. En een enkele crash kost al gauw meer dan ettelijke sets banden, nog los van het rijplezier.

Maar we zien zowaar licht aan de horizon. Niet in het Wilde Westen, maar in het Verre Oosten begon de ommekeer. Voor seizoen 2017 presenteerde Bridgestone de Battlecruise H50 en waagde daarmee een poging om voor het eerst de kwestie ‘rijden in de regen’ te adresseren. In een groot klantenonderzoek in de Verenigde Staten kwam weliswaar levensduur als voornaamste aanschafcriterium naar voren, maar daarnaast waren er duidelijke aanwijzingen dat meer veiligheid in de regen gewenst was. En daadwerkelijk was de H50 in onze eerste testritten een verbetering ten opzichte van de nukkige standaardmontage, en gaf hij wat meer zekerheid op nat wegdek. Volgens Bridgestone zelf had men de constructie door een specifieke analyse van de drukverdeling in het contactvlak zo kunnen aanpassen dat de stuureigenschappen en grip op zowel droog als nat wegdek verbeterden. Deze focus op de drukverdeling in het contactvlak zien we de laatste jaren overigens bij bijna alle nieuwe banden als belangrijk ontwikkelingspunt genoemd worden. Zoals Bridgestone zelf aangeeft, is dit ook hoe de sportbanden nu worden ontwikkeld.
Bridgestone bleef niet erg lang alleen in het streven om dit zeer specifieke cruisersegment te laten evolueren, want ook Metzeler toonde ineens sterke interesse in deze clientèle. In 2019 verscheen de in Brazilië geproduceerde Cruisetec voor de weerbestendige Easy Riders, en deze band doet het in vergelijking met de H50 nog een heel stuk beter. Vooral doordat Metzeler daarmee echt een compleet nieuwe weg is ingeslagen die met de voorgangers à la ME888 of ME 880 niks meer te maken heeft. Dat wordt in deze vergelijkingstest vooral duidelijk als je kijkt naar de resultaten van de Night Dragon GT van zustermerk Pirelli. Deze nog volgens de oude cruiserprincipes geconstrueerde band ligt qua prestaties mijlenver achter op de nieuwe Cruisetec. Belangrijkste kenmerk van de Cruisetec: zijn moderne ‘Bi-Compound’ ofwel dual-compound loopvlak van de achterband, waarmee je goede grip in bochten onder uiteenlopende omstandigheden kunt combineren met fatsoenlijke levensduur.

Hoe fel de concurrentie nu aan het worden is, laat deze test mooi zien. Ook Michelin liet zich namelijk niet onbetuigd en kwam enkele maanden geleden op de proppen met de Commander III in de twee uitvoeringen Cruiser en Touring. De op onze test-Harley gemonteerde Cruiser-versie toont aan dat er in de regen nog meer mogelijk is dan Metzeler al had laten zien. Vooral als je zoals Michelin beschikt over een enorme know-how op het gebied van natte grip – zie met name de Pilot Road-serie sinds de tweede generatie. Nu zet ook de Commander III – met een van een flink aandeel silica voorziene rubbercompound – in zijn klasse maatstaven op ons natte testcircuit.
Deze banden zullen waarschijnlijk (nog) niet als eerste montage worden toegepast, maar ze zijn beslist eerste keus voor diegenen die hun cruiser ook in de regen onder controle willen hebben.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.