+ Plus

Occasion: Victory Hammer

Dus je bent op zoek naar een moddervette twin met roots uit de States, maar een Harley-Davidson is je net even iets te doorsnee? Geen probleem, met een Hammer sla je de spijker vol op de kop!

Zeer waarschijnlijk weet je niet meer precies waar je op 4 juli 1998 was en wat je precies deed. Niet verwonderlijk, maar een aantal heren die destijds bij de Amerikaanse sneeuwscooter- en ATV-specialist Polaris aan het werk waren, herinneren zich gegarandeerd nog heel exact wat er op die bewuste zaterdag gebeurde. In de assemblagehal van de firma in Spirit Lake, Iowa rolde toen namelijk de allereerste Victory motor van de band. Toch heeft het nog tot 2012 geduurd voor het merk officieel hier in Nederland leverbaar werd. En hoewel het back home in de VS inmiddels een redelijk grote speler is, blijven de Nederlandse verkopen nog altijd enigszins in de marge hangen.
Opmerkelijk, want de Noord-Amerikanen hebben nooit de intentie gehad om een Harley-tegenhanger, of nog beter gezegd, een betere Harley te bouwen, maar kozen van meet af aan met een ingenieus modulair bouwprincipe een heel eigen weg. De basis daarvan werd gevormd door de volledig in eigen beheer ontwikkelde 106 cubic inches (1.731 cc) Freedom V-twin. En anders dan Harley vertrouwde Victory op een bovenliggende nokkenas met vier kleppen per cilinder. De twin heeft met 108 mm geen overdreven langeslagkarakter en staat dan ook als relatief toerengretig te boek. Het blok is in alle Victory-modellen terug te vinden, dus ook in het lijdend voorwerp van dit artikel, de Hammer, de absolute bestseller uit het Amerikaanse gamma. De S-versie daarvan onderscheidt zich daarbij van de basisuitvoering door een hoogwaardiger two-tone lak en meer elegante en lichtere smeedwielen. Wat betreft rijdynamiek zijn beide echter nagenoeg identiek. Ze verwennen met een weldadige punch vanuit het diepst van de toerenkelder en laten je constant surfen op een stortvloed aan koppel, dat nagenoeg nooit onder de 100 newtonmeter komt. Dat combineert de Hammer met een voor cruiser begrippen uiterst stabiel en ronduit comfortabel rijwielgedeelte.
Als kinderziektes staan naast de soms haperende elektronica (spanningsregelaar!), ook het moeizame vinden van het stationair toerental, evenals de deels wat gebrekkige afwerking (o.a. roestvorming bij schroeven en einddempers) bekend. Iets waar Polaris overigens adequaat op heeft gereageerd, sinds bouwjaar 2011 zijn de tijdens onze duurtest (zie MotoPlus 9-2013) wederkerende gebreken verleden tijd. Goed nieuws voor zowel nieuw- als gebruikt kopers: niet alleen qua looks maar ook wat betreft betrouwbaarheid kun je met de koop van een Hammer (S) eigenlijk niet veel verkeerd doen.

MARKTSITUATIE
Heel even terug naar de inleiding van dit artikel: Dus je bent op zoek naar een moddervette twin met roots uit de States, maar een Harley-Davidson is je net even iets te doorsnee? Geen probleem, met een Hammer sla je de spijker vol op de kop! Op zich is hieraan geen woord gelogen, de crux zit ‘m alleen in het vinden van die Hammer. Nieuw is er aan de Amerikaan uiteraard best te komen, het occasionaanbod echter is op z’n zachtst gezegd nogal mager. Anders gezegd, zou yoghurt zo mager zijn als het huidige aanbod, dan zou je water oplepelen. Uiteraard terug te voeren naar het feit dat het merk niet alleen relatief jong is in Nederland, maar in heel Europa, waarbij de nieuwverkoop ook nog niet bepaald hoogtij heeft gevierd. Nu zal het aanbod de komende jaren ongetwijfeld wel gestaag groeien, maar voorlopig is het vooral een kwestie van de bekende occasionsites in de gaten houden, evenals het tweedehandsaanbod van de officiële Victory-dealers. En mocht je er eentje vinden die je past, dan meteen toeslaan. Of anders over de grenzen kijken, onder meer in Duitsland is het aanbod opmerkelijk veel ruimer.

Lees meer over

Harley-Davidson

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-