+ Plus

Occasion Triumph Speed Triple

Overdag een welgemanierde gentleman, ’s avonds na werktijd een onbehouwen hooligan. Weinig motoren die deze uiteenlopende karakters zo vlekkeloos verbinden als de Triumph Speed Triple. Met de langverwachte opvolger op komst, wordt de bestaande 1050 een echte kooptip op de occasionmarkt!

De Speed Triple behoort zonder twijfel tot de echte iconen in de motorwereld. Gaandeweg zijn leven werd de Brit steeds beter en dat zonder zijn echte afkomst te verloochenen. Meest sprekende voorbeeld van dat laatste is natuurlijk het driecilinderblok, dat zowel vroeger als nu exclusiviteit uitstraalt. Steeds meer fabrikanten wagen zich aan dit concept, maar voor Triumph is de driecilinder-lijnmotor een van de dragende pijlers onder het succes van het merk. De allereerste generatie (vanaf 1994) was nog een soort van moderne café racer-achtige machine, pas vanaf 1997 kreeg de Speed het karakteristieke voorkomen dat hem tot op de dag van vandaag zo typeert. Sindsdien domineren namelijk de kenmerkende dubbele koplampen, enkelzijdige swingarm en het brugframe het design.

 

Behoedzame modelupdates vormen ook een traditie bij de Speed Triple. Rijwielgedeelte en blok zijn naarmate de leeftijd vorderde steeds verder gefinetuned, en de cilinderinhoud groeide in 2005 naar de nog altijd actuele 1050 cc. Het blok dient als naamgever van de motor en maakt die belofte in dynamische zin meer dan waar. De driepitter rolt flink met de spierballen bij lage toeren, beschikt daarnaast over een prima eindschot en schittert over het volledige toerenbereik met uitstekende draai-eigenschappen en een goedmoedig karakter. Ook in akoestische zin valt de triple uitstekend in de smaak: heerlijk hees grommen bij stationair toerental, een vinnig, diep brullen wanneer de krukas aan snelheid wint. En dat zonder proleterig hard uit de beide einddempers te schreeuwen. Dit moeilijk te omschrijven klanktapijt weet gewoon iedereen te pakken, ook lieden die helemaal geen motor rijden. Met ABS, verschillende rijmodi, tractiecontrole en een boterzacht opererend ride-by-wire systeem werd Speed Triple in 2016 nog makkelijker te temmen, zonder aan levendigheid, kracht en karakter in te boeten. Het beeld van de gentleman hooligan beschrijft de geroemde Brit nog altijd het best. Een bijzonder gerijpt en pakkend concept, vraag je je toch af wat er nog beter kan. We gaan het merken komend jaar!

 

MARKTSITUATIE
De momenteel nog altijd leverbare actuele Speed Triple speelt op de occasionmarkt niet een heel erg grote rol. De prijzen liggen relatief hoog, maar desondanks is het aanbod nog redelijk. Daarbij lijkt de S-versie licht de overhand te hebben, maar ook voor wie voor een R in de markt is, is er nog een behoorlijk ruime keuze. Het prijsverschil tussen beide uitvoeringen is daarbij nog altijd redelijk groot. Tussen machines met een vergelijkbaar bouwjaar en kilometrage zit nog altijd tussen de duizend à vijftienhonderd euro verschil. Nog jongere RS-modellen zijn uiteraard duurder, maar die zijn dan ook maximaal twee jaar oud. Het gros van de nieuwe Speed Triples wordt door dealers/handelaren aangeboden, er zijn slechts weinig machines die uit de privé hoek komen. Wanneer echter de nieuwe Speed Triple bij de dealer staat voor een proefrit, zou daar maar zo eens op korte termijn verandering in kunnen komen. En dat heeft waarschijnlijk dan ook invloed op het prijsniveau!

Lees meer over

Triumph

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-