+ Plus

Occasion: koopjes rond de € 1000,-

Staat je trots keurig gepoetst maar werkloos in de garage en zit je zelf midden in de winterdepressie? Geen paniek, dat is niet nodig. Met de Motorbeurs Utrecht voor de deur is dit het moment om op zoek te gaan naar een koopje waar je direct mee de weg op kunt.

Vroeger was ook in de winter alles beter: meer ijspegels, wittere sneeuw en in de garage was genoeg te doen, en dat was nog leuk ook. Tussen het winterklaar maken van de motor en het weer in gereedheid brengen voor het nieuwe seizoen had de handige knutselaar altijd wel iets te doen. Maar die tijden zijn voorbij. Zelfs het door velen zo gecultiveerde accu-onderhoud is door de huidige generatie gel-accu’s en computergestuurde acculaders volledig achterhaald. Moeten we dan allemaal maar oldie-liefhebbers worden, die een verschrikkelijk duur tweewielig wrak aanschaffen, er jarenlang aan lopen te sleutelen en restaureren om er een museumstuk van te maken, om uiteindelijk geen zin meer te hebben om er mee te rijden? Nee, want er is altijd nog de wonderbaarlijke occasioncategorie ‘Tot € 1.000,-‘, waarvan het hart van verzamelaars en koopjesjagers sneller gaat kloppen. In deze categorie zijn veel schatten te vinden die weliswaar nog geen young- of oldtimer zijn, maar zeker geen bezwaar hebben tegen een beetje extra zorg. Motorfietsen dus, waar je met een gerust hart aan kan knutselen, maar niets moet. Maar bovenal kun je er in de wintermaanden heerlijk onbekommerd mee rijden!

BODEMLOZE PUT
‘Eerste eigenaar, weinig kilometers’, vergeet bij aankoop van een ‘tot-duizend-euro-occasion’ dit lekkermakertje. Anders bestaat het gevaar dat je geen voertuig, maar een stuk onroerend goed aanschaft, erg lang stil gestaan zeg maar. Japanse massaproducten en zelfs een paar bedaagde BMW’s hebben al lang geen moeite meer met zescijferige kilometrages. En wat regelmatig in beweging is, heeft doorgaans geen problemen met roest in de tank, volgelopen carburateurs of poreuze remleidingen. Maar helemaal zonder bijkomende kosten koop je vaak geen gebruikte motor, ook en met name in dit voordelige segment niet. De reden? Achterstallig onderhoud. Hiernaast een kleine opsomming van onaangename zaken die je bij een rondje rond een beoogde aankoop tegen kunt komen en die snel tot extra kosten kunnen leiden. 

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-