+ Plus

Occasion: Kawasaki ZX-10R

Een ideale situatie op het circuit: achtervolgd worden. Dat betekent natuurlijk dat je sneller bent dan de ander. De ZX-10R is een machine die achtervolgd wordt, ook op de occasionmarkt.De ZX-10R is allesbehalve geschikt voor de secundaire toerist. Deze sportschooljongen van Kawasaki is radicaal en geeft je als rijder het gevoel een opgejaagd stuk wild te zijn. Iedereen wil immers vooraan rijden. In 2004 debuteerde de ZX-10R als opvolger van de stukken bravere ZX-9R, die met zijn allround-kwaliteiten trouwens ook een hele schare fans had. Maar in de strijd met de steeds sneller wordende concurrentie kon de ZX-9R slechts nog met moeite de groene eer verdedigen. Kawasaki had dus reden genoeg om die concurrenten weer eens met een gestaalde racer om de oren te slaan. En dat lukte zondermeer: 175 pk vermogen gekoppeld aan de handling en het gewicht van een 600. Maar in de uiterst competitieve wereld van de supersports zijn de toprondetijden van gisteren vandaag alweer middelmatig. Er moest dus al snel weer een update komen, want de achtervolgers kwamen alweer langszij met nieuwe, snellere modellen. Daarnaast was er van de aanvankelijke euforie ook weinig meer over na kinderziektes als defecte dynamo’s (in sommige gevallen met motorische schade) en breukgevaar in de blijkbaar iets te verfijnd uitgevoerde wielen. Maar de opfriskuur uit 2006 had niet gewenste uitwerking, want in vergelijkingstesten greep de ZX-10R steeds net naast het podium. Pas twee jaar later greep de hardcore straatracer weer op soevereine wijze de kroon in supersport-land. Maar ja, wat wil je ook met bijna 190 pk onder de kont? En voor 2011 hebben de Japanners de lat weer wat hoger gelegd: 200 pk, minder dan 200 kilo en elektronische hulpjes om het vermogen zo optimaal mogelijk op het asfalt te brengen. Uiteraard profiteren occasionkopers optimaal van deze niet aflatende update-zucht vanuit de fabriek in Kobe, want de prijzen die je voor een oudere ‘10’ moet betalen dalen zienderogen. Maar dat zijn allesbehalve afgereden karretjes en bovendien zijn er maar heel weinig ‘vorige eigenaren’ geweest die continu hebben getracht alles uit de kast te rijden met hun ZX-10R. Dus geldt voor een tweedehands ZX-10R in de regel: super sport voor een super prijs. Kortom, toeslaan!AANKOOPTIPSHet zou al lang opgelost moeten zijn, maar het kan absoluut geen kwaad om het even na te laten kijken: alle 2004-modellen zijn teruggeroepen geweest om het voorwiel wegens breukgevaar te laten vervangen. Ook was er in dat eerste jaar een terugroepactie wegens defecte dynamo’s (met gevaar voor serieuze motorschade!). Maar door de bank genomen staat deze 1.000 toch als uiterst solide te boek en hoef je bij regelmatig onderhoud geen grote problemen te verwachten. Aan de andere kant is dit wel een machine die verhoudingsgewijs vaak door hobbycoureurs over een circuit is gejaagd. Dat past natuurlijk wel bij een fiets als deze, maar op de lange duur zijn dit soort uitspattingen ook niet bevorderlijk voor de gezondheid van een supersport. Let dus bij een eventuele aankoop goed op de aanwezigheid van valschade of vreemde geluiden uit het motorblok. En let ook op de gemonteerde accessoires. Een niet legale uitlaat of een race-kettingset kan ook op racegebruik duiden. MODELGESCHIEDENIS2004Introductie van de ZX-10R met typecode ZX1000-C. Vermogen: 175 pk. Kleuren: groen, blauw en zwart.2005Versnellingsbak gemodificeerd. Kleurvarianten: zilver in plaats van blauw.2006Nieuw type: ZX1000-D. Een flink gemodificeerd model met een nieuw frame en stroomlijn, andere vering, stuurdemper en gemodificeerd injectiesysteem. De kleur zilver vervalt. 2007Nu ook in oranje.2008Nieuw type: ZX1000-E. Nu met 188 pk, iets ander rijwielgedeelte, nieuwe stroomlijndelen en remzadels. 2009Kleur oranje vervangen door wit.2010Nieuw type: ZX1000-F. Uitlaatdemper en stroomlijn gewijzigd.2011Nieuw type: ZX1000-J en –K (ABS-model). Nieuw rijwielgedeelte en motorblok (200 pk, elektronisch geregeld met drie verschillende mappings), tractiecontrole en nieuwe stroomlijn. . Gewicht: 198/201 (ABS) kg. TECHNISCHE GEGEVENS (type ZX1000-C, bouwjaar 2004)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, elektronische injectie, ongeregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesvernsellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 76,0 x 55,0 mmCilinderinhoud 998 ccMax. vermogen 128,4 kW (175 pk) bij 10.800 tpmMax. koppel 111 Nm bij 8.400 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork, volledig instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokbreker, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.410 mm, balhoofdhoek 66,5°, naloop 91 mm, zithoogte* 825 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 200 kg, max. belading* 175 kg, tankinhoud 18 liter.METINGENTopsnelheid** 295 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,2 secDoortrekken60 – 100 km/uur 3,6 secVerbruikSecundair 1 op 18,2Snelweg (130 km/uur) 1 op 16,1*MotoPlus-metingen**FabrieksopgaveMARTKSITUATIEDe ZX-10R is als occasion een behoorlijk geliefd model. Met name het eerste model (2004/2005) is populair. Opvallend is dat de opvolger (2006/2007) bij identieke kilometerstanden en staat van onderhoud vaak voor vergelijkbare prijzen wordt aangeboden als het eerste model. Tussen de 5.500 en 6.500 euro zijn er al mooie machines te vinden. De sterkere types ‘E’ en ‘F’ (2008 tot 2010) bieden als compromisloze straatracers een prima basis als hobbyracer. Los van het bouwjaar wordt de ZX-10R het meest in de kleur groen gezocht. De andere kleuren zijn daardoor vaak ook een stukje goedkoper. INTERNETwww.kawasakimerkclub.eu www.zxr-club.nl GETEST IN MOTOPLUS8/2011 (VT), 7/2011 (VT), 6/2011 (TT), 23/2010 (ET), 16/2010 (VT), 10/2010 (VT), 9/2010 (VT), 8/2010 (VT), 3/2010 (ET), 17/2009 (VT), 9/2009 (VT), 7/2008 (VT), 6/2008 (VT), 24/2007 (ET), 8/2007 (VT), ET = Eerste Test, T = Test, TT = Toptest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl [bij detailfoto’s v.l.n.r.]DE VERSCHILLENDE TYPESWaar het oertype (C) uit 2004 het goed deed (vooral in groen), sloeg het D-type met de hooggeplaatste uitlaatdempers minder goed aan. In 2008 verhuisde de uitlaat weer naar onderen. Rond de swingarm-lagering en het balhoofd is dit E-type stijver en de 188 pk vermogen was een krachtige boodschap aan de concurrentie.Nieuw gezicht: uitlaat en stroomlijn kregen optisch wat andere accenten, maar in technisch opzicht verschilt het 2010-model (F) nauwelijks van zijn voorganger. Volle bak! Eindelijk 200 pk! De massa is bij de modellen J en K (vanaf 2011) meer gecentraliseerd. En jawel, ook de ZX-10R is met ABS leverbaar.[actiebeeld]Op het circuit danst de ZX-10R, al naar gelang de rijkunst van de rijder van dienst natuurlijk, om de meeste andere fietsen heen.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...