+ Plus

Occasion Kawasaki VN1700-lijn

Hij komt uit een familie met een lange stamboom, die zich in het cruisersegment al lang en breed bewezen heeft. Kawasaki’s VN-lijn is daarom gewild en de 1700 vormt daarop zeker geen uitzondering, helaas is het aanbod van de dikke twin op de occasionmarkt allesbehalve rijkelijk.

Van de Voyager Custom, de jongste spruit van de VN1700-lijn, kun je sowieso één ding zeggen: bijzonder goed gelukt. Het coole bagger-design wijkt af van de meute, de uitrusting is top, de dikke V-twin in het vooronder nagenoeg onbreekbaar. Kortom: een motorfiets ontworpen voor de eeuwigheid. Probleem: uit tweede hand wordt de machine nauwelijks aangeboden. Simpelweg omdat de machine nieuw maar sporadisch over de toonbank ging. Het Classic-model (hoofdfoto), een heel andere machine maar net zo betrouwbaar, is wat dat betreft al iets makkelijker te vinden. De klassieke cruiser werd in haar eerste modeljaar (2009) nog zonder ABS verkocht, wat ook geldt voor de voor reizen gepimpte Tourer-uitvoering. Enkel de dikke Voyager werd al van meet af aan uitgerust met het antiblokkeerremsysteem, destijds nagenoeg een unicum in het redelijk behoudende cruiser-segment. Tegenwoordig echter voor velen wel één van de basiseisen tijdens de jacht naar een nieuwe trots.

De keiharde cijfers van de 1700 modellijn zijn verder relatief beschaafd te noemen. De 75 pk sterke twin moet afhankelijk van de uitvoering minimaal een kleine 350 kilo voortsleuren. Voor een sportief stukkie powercruisen niet voldoende, voor rustig boemelen en onthaasten door lommerrijk achterland daarentegen des te meer. Zeker met de 135 Nm koppel achter de rechterhand in combinatie met een precies, neutraal steurend rijwielgedeelte. Je kunt er kortom aardig wat uurtjes onbezorgd op doorbrengen, wat ook geldt voor een eventuele passagier. De zoektocht naar een geschikte kandidaat zal dus evenwel wat tijd kosten, maar is uiteindelijk alle moeite waard!

AANKOOPTIPS

Mocht je denken dat een tandriemaandrijving in principe net iets minder betrouwbaar is dan een cardan, zoals de 1600-modellijn heeft, dan zal een monteur je redelijk gerust kunnen stellen. Voorwaarde is wel dat de riem goed gemonteerd is, een piepende geluidscoulisse tijdens het rijden kan duiden op het tegendeel, wees daar dus op bedacht. Over geluid gesproken, de versnellingsbak van de 1700 staat niet als de meest geruisloze te boek, veel mechanische bijgeluiden en eveneens een licht hakerig karakter. Allemaal normaal, aldus VN-kenners, die de 1700 op dit vlak dezelfde betrouwbaarheid toedichten als de 1600-voorganger. Feitelijk is een volledig ingevuld onderhoudsboekje, naast de optische staat uiteraard, bij de bezichtiging voldoende om de kwaliteit van de machine controleren. Accessoires spelen bij de standaard al rijk uitgeruste Voyager- en Tourer-modellen geen echt doorslaggevende rol, bij de redelijk kale Classic, die door eigenaren graag behangen wordt met koffers, tassen, hogere ruiten, extra lampen en/of valbeugels, daarentegen wel. Zeker wanneer het gaat om originele accessoires of die van gerenommeerde aanbieders.

MARKTSITUATIE

Ondanks dat de VN1700 zich al vanaf 2009 op ‘s heeren wegen begeeft, valt het tweedehands aanbod behoorlijk karig uit. Iets dat uiteraard terug te voeren is op de redelijk bescheiden nieuwverkoop. Dat geldt zeker voor de Voyager Custom, die ook pas sinds 2011 leverbaar is. Vind je al een nette machine, reken dan op een bedrag van minimaal € 15.000,-. Dat maakt ook dat het zich in sommige gevallen loont om eens bij de officiële dealer te kijken naar machines met nul kilometers op de teller, die met een aantrekkelijke korting niet eens zo gek veel meer hoeven te kosten.

Het aanbod van de Classic is wat dat betreft veel groter, en aantrekkelijker geprijsd door de beduidend lagere nieuwprijs. Voor net onder de tien mille kun je je slag al slaan, het betreft dan doorgaans machines uit het eerste bouwjaar (2009), met een beetje geluk ook nog met een redelijk milde tellerstand. En de Voyager? Zelfde, lastige verhaal als de uitgeklede Custom, net zo waardevast als de overige VN-modellen en net zo geliefd bij zijn eigenaar wisselt de Voyager niet snel van hand. Om dat het een rasechte toermachine betreft ligt het kilometrage doorgaans ook wat hoger in vergelijking met bijvoorbeeld de Classic.

 

TECHNISCHE GEGEVENS KAWASAKI VN1700 CLASSIC

MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 55° V-motor, twee balansassen, ketting-aangedreven enkele bovenliggende nokkenas en vier kleppen per cilinder, klepbediening via tuimelaars, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 42 mm, 655 watt dynamo, accu 12 V/18 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, riemaandrijving, secundaire overbrenging 72:32.

Boring x slag 102,0 x 104,0 mm

Cilinderinhoud         1.700 cc

Max. vermogen         55,0 kW (75 pk) bij 5.000 tpm

Max. koppel  135 Nm bij 2.750 tpm

 

RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, stalen swingarm met stereovering, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met dubbelzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm, dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen       3.50×16; 4.50×16

Banden          130/90B16; 170/70B16

 

MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.665 mm, balhoofdhoek 60°, naloop 169 mm, veerweg v/a 140/80 mm, zithoogte* 730 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 345 kg, maximale belading* 180 kg, tankinhoud 20 liter.

 

METINGEN

Topsnelheid**           175 km/uur

Acceleratie

0-100 km/uur  6,5 sec

Doortrekken

60-100 km/uur            6,0 sec

Verbruik

Bij 130 km/uur           1 op 23,6

 

*MotoPlus-metingen; ** Fabrieksopgave

 

MODELGESCHIEDENIS

2009 Marktinvoering van de VN1700 als opvolger van de VN1600. Modellen: Classic (type E, 345 kg); Classic Tourer (type C, 373 kg) en Voyager (type B, 406 kg). Tegenover de 1600 (Mean Streak): 75 tegenover 73 pk, koppel met 10 Nm gegroeid tot 135 Nm, zes versnellingsbak (was vijf), tandriem eindoverbrenging vervangt de cardan, elektronische gasklepbediening (ride-by-wire), volledig nieuw frame. Af-fabriek extra’s van Tourer-model: kuipruit, 38 liter zijkoffers, bredere buddy, rugsteun voor de passagier, cruise-control en aan weerszijden een enkele demper in plaats van één dubbelloops zoals de Classic. Het Voyager-model is daarnaast standaard uitgerust met een gecombineerd remsysteem met ABS, ruime topkuip met geïntegreerde mistlampen, topkoffer, audiosysteem en beenschilden. Prijs: € 13.698,- (Classic) / € 16.498,- (Classic Tourer) / € 19.998,- (Voyager)

2010 Classic en Tourer standaard uitgerust met ABS. Iedere VN1700 aangepaste ECU, zowel voor als achter veranderde veerconstante. Prijs: € 14.798,- (Classic) / € 17.498,- (Classic Tourer) / € 21.198,- (Voyager)

2011 ECU, overbrenging eerste versnelling en uitlaat veranderd. De Voyager krijgt een 20 kilo lichter broertje in de vorm van de Voyager Custom met zelfdragende achterzijde. Prijs: € 14.998,- (Classic) / € 17.998,- (Classic Tourer) / € 21.998,- (Voyager) / € 19.998,- (Voyager Custom)

2012 Aangepaste katalysator voor de complete VN1700-lijn

2013 Onveranderd. Prijs: € 15.398,- (Classic) / € 18.398,- (Classic Tourer) / € 22.498,- (Voyager) / € 20.498,- (Voyager Custom)

GETEST IN MOTOPLUS

11/2006 (Classic, ET); 20/2006 (Voyager, VT).

 

VT = Vergelijkingstest; ET = Eerste test; CT = Compacttest; RI = Rij-impressie; DT = Duurtest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl

 

INTERNET

www.vulcanrijders.nl

www.vulcanforums.com (Engelstalig)

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.