+ Plus

Occasion: Kawasaki Versys

De Versys. Het Zwitsers officiersmes op twee wielen, de gemotoriseerde Leatherman. Toch heeft deze avontuurlijke Kawasaki het in de verkooplijsten minder goed gedaan dan je op basis van zijn heldhaftige bijnamen zou vermoeden. Dat schept ruimte op de occasionmarkt.Wie op zoek is naar sensatie kan beter snel verder bladeren. De Versys is zonder enige twijfel een van de meest probleemloze Kawasaki’s ooit. Maar hebben we hier dan te maken met een saai machine, die alles goed doet, maar geen moment het echte motorplezier voorschotelt? Nee, allesbehalve zelfs. Wie eenmaal het genoegen heeft gehad om van de uiterst ontspannen zitpositie te genieten, te voelen hoe daadkrachtig de 64 pk sterke tweecilinder te werk gaat en hoe heerlijk handelbaar en lichtvoetig deze avonturier te rijden is, zal de Versys altijd een warm hart toedragen. Niet zo gek ook, want Kawasaki nam in 2006 de prima basis van de naakte ER-6n, gaf het blok wat meer pit bij lage toerentallen en in het middengebied (wat overigens 8 pk topvermogen kostte, maar die mis je eigenlijk niet), verbeterde het uitrustingsniveau en de totale afwerking en maakte zo alles beter. Bijna alles, want het design van de Versys, dat werd uitgetekend door Shunji Tanaka, de ontwerper van de legendarische Mazda MX-5, is – voorzichtig geformuleerd – een kwestie van ‘even wennen’. En dat werd op de vloer van de dealer bevestigd, want waar de Versys duidelijk de betere motor was, werd de ER-6n beter verkocht. Met de omvangrijke modelupdate voor modeljaar 2010, die eigenlijk meer weg had van een modelwisseling, werd het design van de Versys een behoorlijk stuk opgefrist en toegankelijker en de weinige zwakke punten die de twin had (koplamp, duocomfort, spiegels en ruitje) werden met succes aangepakt. AANKOOPTIPSVanaf deze plek hoeven we niet te waarschuwen voor woest verbouwde machines, een tweedehands Versys verkeert in de regel altijd in originele staat. Als je al extra’s tegenkomt, dan gaat het meestal om een kofferset of een beter beschermend vario-ruitje (meest van MRA). Heel af en toe loop je tegen een vervangende uitlaat aan of een kortere overbrenging. Overigens is de originele uitlaat van de Versys iets waar je bij een eventuele proefrit even goed op moet letten. Of beter gezegd een onderdeel waar je je oor even te luister moet leggen. Rammelt er namelijk iets, dan kan er een tussenschotje zijn los getrild. Aangezien olie bijvullen alleen met een trechtertje mogelijk is, schiet dat er al snel bij in. Controleer dus na een proefrit het olieniveau even. En vergeet ook geijkte controlepunten als bijvoorbeeld de ketting niet. Klinkt het allemaal weinig spannend? Dat is het ook. Afgezien van zeldzaam voorkomende roestproblemen (meestal op het subframe) kent de Versys geen typische kwaaltjes. MARKTSITUATIE“Van eerste eigenaar en met weinig kilometers.” Dat is de zin waarmee de Versys in de regel als occasion wordt aangeboden. Het merendeel van het gebruikte aanbod staat trouwens onder dak bij een dealer. Versys-eigenaren blijken maar zelden beginnende motorrijders, maar ervaren rotten die de leeftijdsgrens van dertig vaak al lang en breed gepasseerd zijn en niet meer zo veel aan motorrijden toe komen. Kilometrages onder de 10.000 zijn zelfs voor occasions uit het eerste modeljaar eerder uitzondering dan regel. De prijzen lopen grofweg uiteen van € 5.500,- voor de oudste modellen tot een kleine € 8.000,- voor de jongere occasions. MODELGESCHIEDENIS2006Presentatie in de herfst (modeljaar 2007): KLE650A7F zonder ABS en KLE650B7F met ABS.2008Techniek ongewijzigd, maar er komt een speciale uitvoering bij: de ‘Travel Edition’. Deze Versys is voorzien van een kofferset en beter windbescherming door een varioruitje. 2009Model KLE650B9F met een aantal updates: ECU-programmering, katalysator materiaal, einddemper, lambda sonde, tankontluchting, remmen voor identiek aan de ER-6n/f, transparante knipperlichtglazen, nieuw design versnellingsbakhuis en koppelingsdeksel.2010Nieuw model: KLE650DAF. TECHNISCHE GEGEVENS (model KLE650B7F, bouwjaar 2007)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 83,0 x 60,0 mmCilinderinhoud 649 ccMax. vermogen 47 kW (64 pk) bij 8.000 tpmMax. koppel 61 Nm bij 6.800 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork Ø 41 mm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, schijfrem achter Ø 200 mm, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.50 x 17Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.415 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 108 mm, veerweg v/a 150/145 mm, zithoogte* 850 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 210 kg, max. belading* 179 kg, tankinhoud 19 liter. METINGENTopsnelheid** 185 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 4,1 sDoortrekken60 – 140 km/uur 9,7 sVerbruikSecundair 1 op 24,4* MotoPlus meting** Fabrieksopgave[BU’s][s. 110 links]De onder het blok gepositioneerde uitlaat brengt het zwaartepunt omlaag en maakt het gebruik van een groot bagagesysteem makkelijker. Het achterframe wordt ondersteund door dwarsverbindingen.[s. 110 midden]Vooral door het neusje moest de Versys het in de verkoop afleggen tegen de ER-6n, terwijl de Versys door de upside-down voorvork en de aluminium swingarm de betere motor was. [details]Het ABS-model is duidelijk te herkennen aan de krans in het hart van remschijf. Chic en overzichtelijk: een door witte LED’s verlichte analoge toerenteller en een digitale snelheidsmeter met twee tripmeters en weergave van de benzinevoorraad. De versnellingsbak van het vloeistofgekoelde en van een balansas voorziene blok heeft een cassetteconstructie (op de voorgrond op de foto), wat onderhoud en reparatie vergemakkelijkt. GETEST IN MOTOPLUS17/2006 (ET)22/2006 (T)2/2007 (VT)20/2007 (VT)3/2008 (VT)13/2008 (VT)10/2009 (VT)2/2010 (ET)12/2010 (VT)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl. INTERNET* www.kawasakimerkclub.eu * www.kawasakiversys.com (Engels)* www.versys.co.uk (Engels)

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-