+ Plus

Occasion: Kawasaki ER-6f

Frisse tweecilinder lijnmotoren hebben bij Kawasaki een lange traditie. Dit beproefde concept bliezen de Japanners in 2005 nieuw leven in met de ER-6n, een dappere naked die de ingeslapen middenklasse uit haar winterslaap haalde. Eigenlijk is een twee-in-lijn een perfecte motorconfiguratie. Zo’n blok is makkelijk en goedkoop te maken, vraagt weinig ruimte en laat er zonder al te veel afstelgegoochel een aansprekende vermogensafgifte uit rollen. Niet zo gek dus dat zo’n blok jaren terug als 400 of 500 cc-variant als een volwassen machine werd aangezien. Iedere Japanse fabrikant had er dan ook wel een in het gamma. De meest sportieve staande twins waren in de regel van Kawasaki. Met een op en top geconcentreerde en bevlogen rijder aan het stuur van een GPZ500S moesten dikkere machines serieus op hun tellen passen in het kortere stuurwerk. In die zin was het geen verrassing dat uitgerekend Kawasaki in de zomer van 2005 de ingedutte middenklasse eens goed wakker schudde met de compleet nieuwe ER-6n met stalen vakwerkframe, uit het midden geplaatste achterschokbreker, uitlaatdemper onder het blok, wave-remschijven en een zeer opvallend koplamphuis. Dat baarde niet alleen opzien, maar zorgde ook voor aardig wat nieuwverkopen. Samen met de ER-6f, zijn in 2006 geïntroduceerde volledig bekuipte broer, hoort deze 650 tot de absolute toppers in het Kawa-gamma als het op aantallen aankomt. En dat kwam niet in de laatste plaats door het energieke motorblok, dat heel spontaan op het gas reageert en vanaf zo’n 5.000 toeren behoorlijk vaart maakt. Door zijn constructie klinkt en loopt het blok wat kernachtiger dan een vier-in-lijn, maar gaat het stukken zuiniger met brandstof om. Het stabiele en extreem handelbare rijwielgedeelte maakt deze middenklasse-pret compleet. AANKOOPTIPSAls het op mechanische betrouwbaarheid aankomt, kun je deze twin niets voor de voeten gooien. Maar aan een aantal zaken kun je wel zien dat bij de ontwikkeling nadrukkelijk met de rode pen is gewerkt. De hier en daar grove lasnaden kun je nog als een schoonheidsfoutje zien, roestontwikkeling zeker niet. De bruine pest vind je vaak terug op het frame en met name op en rond die lasnaden. Vooral de versies met rood en zwart gelakt frame hebben er last van. De modellen met een goudkleurig frame schijnen beter beschermd te zijn. Gemonteerde accessoires betaal je bij de aankoop van een occasion in de regel nauwelijks mee, maar in het geval van deze Kawasaki’s zijn een betere achterschokbreker of spiegelverbreders vaak reden om de prijs wat te verhogen. Een zwaar werkend contactslot of tankdeksel vallen onder de noemer ‘klein ongemak’, maar een defecte ECU is een ander verhaal. Dat geldt ook voor een rammelende uitlaat. Staat de ER-6 nog op de eerste Bridgestone banden? Dan kun je ze beter omwisselen, want dat was geen gelukkige keuze. MODELGESCHIEDENIS2005Introductie van de ER-6n in de zomer, modeljaar 2006. 2006Introductie van de ER-6f.2007Kleuren ongewijzigd. Terugroepactie in februari: onjuiste montage voorste remleiding ABS-modellen.2008Kleine update voor de ER-6n: andere uitlaatdemper. 2009Grote modelupdate: nieuw design, frame, swingarm, voorvork, motormanagement en dashboard. 2010Terugroepactie: problemen met de achterrem (bouwjaren 2009 en 2010, alleen ER-6f). MARKTSITUATIERijscholen horen tot de beste ER-6-klanten en dat zie je snel op de occasionmarkt. Veel 650’s zijn zo al in particuliere handen gekomen. De prijzen voor zo’n ex-rijschoolmachine beginnen tussen de € 3.500,- en de € 4.000,-. Niet voor lesdoeleinden gebruikte machines beginnen bij zo’n € 4.500,-, waarna de prijzen oplopen tot een kleine € 7.000,- voor de meest verse exemplaren. Vers zijn vaak ook de kilometerstanden, want die overstijgen nauwelijks de 25.000. De meeste occasions zijn trouwens voorzien van ABS. TECHNISCHE GEGEVENS (model ER650B6F/ER-6n met ABS; modeljaar 2006)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 83,0 x 60,0 mmCilinderinhoud 649 ccMax. vermogen 53 kW (72 pk) bij 8.500 tpmMax. koppel 66 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning verstelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, ABS (tegen meerprijs).Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.50 x 17Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.405 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 102 mm, veerweg v/a 120/125 mm, zithoogte* 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 203 kg, max. belading* 171 kg, tankinhoud 15,5 liter.METINGENTopsnelheid** 200 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,9 sec0 – 200 km/uur 26,0 secDoortrekken60 – 140 km/uur 9,7 secVerbruikSecundair 1 : 25,0*MotoPlus-meting; **Fabrieksopgave[Details v.l.n.r.]Moet een cockpit van een middenklasser er saai uitzien? Zeker niet. Ten minste, dat vonden ze bij Kawasaki tijdens de ontwikkeling van de ER-6n ook.De ER-6f had aanvankelijk ronde klokken, maar sinds 2009 is het uitzicht op de ‘f’ een stuk futuristischer. Voordeel van de wave-remschijven? Ze zien er in ieder geval heel belangrijk uit. Voordeel van het sinds 2008 standaard ABS? Dat behoeft geen uitleg.Ja, zelfs de ER-6 heeft zwakke plekken: de goedkope en snel overbelaste achterschokbreker (vooral tot 2009) en de slechte lasnaden. Sinds het grote onderhoud in 2009 kijkt de ER-6f een stuk bozer de wereld in, maar hij is in de verkoop duidelijk minder populair dan zijn naakte broer. [actiebeeld uit MP 21/2008 pagina 28 gebruiken]Sinds 2009 heeft de ER-6n een wat scherper lijnenspel, stuggere vering en een betere afwerking. GETEST IN MOTOPLUS12/2010 (VT), 15/2009 (VT), 11/2009 (TT), 7/2009 (ET, ER-6f), 21/2008 (ET), 18/2008 (VT), 7/2007 (VT), 11/2006 (VT)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl. INTERNETwww.kawasakimerkclub.nl

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 5 retro nakeds

Vergelijkingstest 5 retro nakeds

reactie(s) - 13 oktober, 2022

Het streven naar perfectie is natuurlijk mooi en lovenswaardig, maar het brengt ook altijd het risico van falen met ...
Alpenmasters 2022 – Grote finale

Alpenmasters 2022 – Grote finale

reactie(s) - 29 september, 2022

De voorronden zitten er op. We hebben acht groepswinnaars en de winnaar van de vorige Alpen-Masters, de Ductai ...
Roadtrip Kawasaki H2SX SE

Roadtrip Kawasaki H2SX SE

reactie(s) - 29 september, 2022

Voor de introductie van enkele Kawasaki-modellen zouden we naar Zwitserland vliegen. Vliegen? Laagvliegen is een ...
Alpenmasters 2022 – Modern Classics

Alpenmasters 2022 – Modern Classics

reactie(s) - 1 september, 2022

Met pure, door de jaren 70 geïnspireerde vormen willen de Kawasaki Z650 RS en Moto Guzzi V7 laten zien dat je in de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.