+ Plus

Occasion Kawasaki 1400GTR

Comfortabel richting de Alpen en aldaar toch flink actief en dynamisch de aaneengeregen bochten verorberen. Deugden waarmee de 1400GTR sinds zijn introductie in 2007 een grote schare fans aan zich heeft weten te binden. En waarmee hij ook op de occasionmarkt hoge ogen gooit! Dat Kawasaki’s 1400GTR een echte zwaargewicht is, mag geen nieuws heten. De Japanners zelf positioneerden de machine bij haar introductie eind 2007 zelfs in een nieuw bedacht hokje genaamd ‘mega sport touring’. Met een wielbasis van een dikke 1.520 millimeter en de uit de ZZR1400 geplukte, op meer koppel getrimde viercilinder, is het inderdaad bijzonder comfortabel reizen, snel vooral. Onder de 3.000 toeren is de maximaal 155 pk en 136 Nm sterke vierpitter weliswaar nog wat lusteloos, maar daarboven galoppeert de GTR er als een paard met een handvol XTC achter de kiezen vandoor, zonder ook maar één keer naar lucht te hoeven happen. Die gelijkmatige vermogensontplooiing in combinatie met de weliswaar merkbare, maar goed gedempte lastwisselreacties maken de machine tot een echte vliegende sofa, echter wel één met een aangename, sportief georiënteerde en bovenal actieve zit. En dat past de GTR, want ondanks zijn meer dan 300 kilo rijklaar gewicht laat de machine zich verrassend lichtvoetig sturen, waarbij de relatief straffe afstelling van de veerelementen de viercilinder goed op koers houden. Is er al een punt van kritiek, dan is het dat de 1400 boven de 200 km/uur licht begint te pendelen. Iets waarin overigens ook de standaard, 35 liter grote zijkoffers hun aandeel hebben, die daarnaast ook nog goed een kwart van het zicht in de spiegels opslokken. Allemaal muggenzifterij natuurlijk, want als tegenprestatie trakteert de GTR je niet alleen op een traploos instelbare inlaatnokkenas (variabele kleptiming), maar ook op een anti-hop koppeling, elektronische bandenspanningcontrole, onderhoudsvrije cardan, elektronische startonderbreker en de langste, ooit in het wild gespotte einddemper ooit. Ben je op zoek naar een betrouwbare toermachine voor ontspannen rijden, terwijl je ook het sportieve werk zeker niet schuwt, dan kun je simpelweg niet om de 1400GTR heen. Vooropgesteld dat je wel bereid bent flink in de buidel te tasten, want onder de tien mille doe je niet veel. Maar goed, daar krijg je dan niet alleen veel massa voor terug, maar ook een uiterst moderne sporttoerder, die sinds 2010 zelfs traction-control aan boord heeft! ________________________________________ AANKOOPTIPS De 1400GTR staat te boek als een bijzonder betrouwbare machine. Tijdens de duurtest met de ZZR1400 (MotoPlus 5-2008) verteerde de potente vierpitter de 50.000 kilometer zonder problemen of andere opvallende zaken. Gezien de relatief jonge leeftijd en relatief hoge aanschafprijs van de machine mag je verwachten dat deze de voorgeschreven onderhoudsbeurten heeft gehad, maar controleer dit uiteraard wel zorgvuldig. Echte zwakke punten zijn er niet bekend van de 1400, die desondanks te kampen kreeg met verschillende terugroepacties: schakelaar hoogteregeling van de koplamp, vergrendeling van de zijkoffers en de brug van de bagagedrager van het eerste serie. De bouwjaren 2008 en 2009 kregen nog wel een kleine aanpassing aan de achterrem. Allemaal zaken dus die onder garantie al vervangen zouden moeten zijn. De GTR is ook een geliefde machine om aan te kleden, waardeverhogende accessoires zijn onder meer: korte einddemper, navigatiesysteem, topkoffer, hogere kuipruit en handvatverwarming (vanaf 2010 standaard). ________________________________________ MARKTSITUATIE De behoorlijk forse nieuwprijs van € 17.998,- was weliswaar heel normaal in zijn klasse, maar schrikte toch aardig wat potentiële kopers af. Dat maakt dat het aanbod, ook als gevolg van zijn nog relatief jonge leeftijd, ronduit overzichtelijk is. Op zich jammer, want vraag is er meer dan voldoende, met name modellen van rond de tien- à elfduizend euro wisselen in rap tempo van eigenaar. Vanaf 14 mille wordt het wat moeilijker om je GTR aan de man te brengen, simpelweg omdat ‘oudere’ machines dan prijstechnisch bijna moeten concurreren met nagenoeg nieuwe, overjarige modellen of demomachines. Kilometrages van over de 50.000 zijn door het jeugdige karakter van de machine eerder een zeldzaamheid. Het prijsverschil tussen het oude en nieuwe model is te verwaarlozen, veel meer bepalend voor de prijs zijn de gemonteerde accessoires en kilometerstand, gaat je voorkeur echter uit naar een rijkere standaarduitrusting met onder meer traction-control en ECO-rijmodus, focus je dan op modellen vanaf 2010. ________________________________________ TECHNISCHE GEGEVENS (Type A8F, modeljaar 2008) MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder-viertakt lijnmotor, twee balansassen, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 40 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 490 watt dynamo, accu 12V/14Ah, hydraulisch bediende meervoudige natte plaatkoppeling, zesversnellingsbak, cardan. Boring x slag 84,0 x 61,0 mm Cilinderinhoud 1.352 cc Compressie 10,7 : 1 Max. vermogen 114 kW (155 pk) bij 8.800 tpm Max. koppel 136 Nm bij 6.200 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, aluminium swingarm met hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 270 mm, tweezuiger-remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.0 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17;190/50ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.520 mm, balhoofdhoek 63,9º, naloop 112 mm, veerweg v/a 113/136 mm, zithoogte 815 mm, drooggewicht 279 kg, tankinhoud 22,0 liter. MOTOPLUS METINGEN Topsnelheid* 255 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,2 sec Doortrekken 60-100 km/uur 5,6 sec Verbruik Secundaire weg 1 op 20,8 Bij 130 km/uur 1 op 20,0 *Fabrieksopgave ________________________________________ MODELGESCHEIDENIS 2007 Marktintrede in de late zomer (modeljaar 2008, modelcode ZG1400A8F), rijklaargewicht van 313 kilo, mamimum toelaatbaar totaalgewicht 508 kg. Kleuren: zwart en zilver. Prijs € 17.998,- 2009 Technisch en optisch onveranderd, modelcode A9F. Kleur: blauw. Prijs € 17.998,- 2010 Grote modelupdate (code CAF). Nu standaard traction-control en zuinige ECO rijmodus, nieuwe ABS regelunit, gecombineerd remsysteem, zeven centimeter hogere ruit, ventilatiesleuven rond de cockpit, standaard handvatverwarming, spiegels en uitlaatdemper vier centimeter hoger geplaats, bevestigingspunten voor tanktas, buitentemperatuur weergave en maximale belading vergroot naar 228 kilo. Kleuren: blauw en grijs. Prijs € 19.998,- 2011 Technisch en optisch onveranderd, modelcode CBF. Kleuren: zwart en groen. Prijs: € 20.498,- 2012 Nieuwe remschijven en -voeringen voor. Prijs: € 20.498,- TERUGROEPACTIES In februari 2008 vergrendeling van de zijkoffers en de brug van de bagagedrager. Mei 2008 knop voor de hoogteverstelling van de koplamp en januari 2009 kleine aanpassing achterrem. ________________________________________ DETAILS Een blik in de spiegels voldoet om te controleren of de zijkoffers er nog wel aan zitten. De vanaf bouwjaar 2010 iets hoger gemonteerde spiegels brachten weinig verbetering. Technologische overkill? Het startsysteem bestaat uit twee delen: een sleutel die in het contactslot blijft en enkel functioneert in nabijheid van de transponder. Een met ABS ondersteund gecombineerd remsysteem met twee verschillende modi. De remwerking is okay, bij hoge belasting neigen de stoppers wel tot fading. Complexe constructie van de achterwielophanging: de door Kawasaki tot tetralever gedoopte swingarm moet cardan typische lastwisselreacties tot een minium reduceren. ________________________________________ [UNTERSCHRIFT] Voluptueus maar lichtvoetig: met de op het eerste oog monumentale GTR is het comfortabel en sportief reizen. ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 14/2007 (ET), 18/2007 (VT), 15/2008 (VT), 16/2008 (VT), 17/2008 (VT), 23/2009 (ET), 1/2010 (VT), 20/2010 (VT), 21/2010 (VT), 1/2011 (VT), 19/2011 (VT) ET = eerste test, VT = vergelijkingstest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl ________________________________________ INTERNET www.kawasakimerkclub.eu ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 4.500,- Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 4.500,-. Waar: Motor Centrum Rijen Wat: Ducati Multistrada 620ie Prijs: € 4.490,- Bouwjaar: 2005 KM-stand: 18.000 km Info: 0161-240 066 [Foto Ducati_Multistrada620] MOTOPLUS-oordeel + Comfortabele, actieve zit Laag kilometrage Scherpe stuurprecisie Laag verbruik – Voetsteunen ver naar achteren Had meer power mogen hebben ________________________________________ Waar: Motorcity Amsterdam Wat: Kawasaki ZRX1200S Prijs: € 4.490,- Bouwjaar: 2002 KM-stand: 35.600 km Info: 020-480 8010 [Foto Kawasaki_ZRX1200S] MOTOPLUS-oordeel + Koppelrijk viercilinderblok Volledig instelbare vering Comfortabele zithouding 12 maanden garantie – Redelijk zwaar Vijfversnellingsbak ________________________________________ Waar: Teo Lamers Motorrijwielen, Nijmegen Wat: Moto Guzzi California Special Prijs: € 4.950,- Bouwjaar: 2002 KM-stand: 62.536 km Info: 024-371 1111 [Foto Moto-Guzzi_California] MOTOPLUS-oordeel + Karaktervolle twin Klassieke machine Veel accessoires Onderhoudsvrije cardan – Beperkte grondspeling Harde achtervering

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.