+ Plus

Occasion: Harley-Davidson XR1200

Toen hij werd geïntroduceerd vond iedereen hem buitengewoon leuk, toch wilde bijna niemand hem daarna nieuw kopen. En nu, nadat de productie alweer een tijdje gestaakt is, is de XR1200 weer helemaal in trek. Het lot van een onbegrepen ziel, het lot ook van bijna iedere sportieve(re) Harley-Davidson: de geschiedenis herhaalt zich.

Drie keer in meer dan honderd jaar tijd probeerde Harley-Davidson een meer sportieve versie van haar Sportster onder het motorvolk aan de man te brengen. En drie keer faalde het jammerlijk: de XLCR (‘Café Racer’) stond vanaf 1977 in de showroom, doorgaans tot de bandjes plat en de lak dof was. De XR1000 uit 1983 probeerde het vervolgende met een überdure combinatie van een zeker voor Harley-begrippen megapotent blok met een kauwgombalchassis en werd daarom een al niet veel groter succes. Integendeel zelfs. Vandaag de dag echter zijn beide cult en behoren ze tot de meest begerenswaardige en daardoor navenant dure Sportster derivaten. Of het de XR1200, die als prototype op de Intermot van 2006 werd gepresenteerd en vanaf 2008 ook echt in de prijslijsten schitterde, hetzelfde vergaat, blijft nog even afwachten. Die kans lijkt echter aanzienlijk groot voor deze in eerste instantie enkel voor de export ontwikkelde dirt-track hommage, die pas in 2009/2010 ook voor thuismarkt Amerika beschikbaar werd.
Over de 45° V-twin met 91 pk zijn er nooit uiteenlopende meningen geweest: een heerlijk duister aggregaat met uiterst veel power in het middengebied en voorziend in ‘good vibrations’. Dat zonder enige sterallures en bewonderenswaardig betrouwbaar. Vering en voorrem echter waren in het begin niet bepaald op een sportieve rijstijl berekend, maar met de lancering van de XR1200X werd alles beter. Met uitzondering van de verkoopcijfers dan!

AANKOOPTIPS
Wat voor de normale Sportster geldt, geldt ook voor de Sport-Sportster: de standaard techniek staat te boek als bijzonder solide en betrouwbaar en zal niet snel tot problemen leiden. Deze worden, als ze er al zijn, veelal veroorzaakt door de ombouwwoede van eerdere eigenaren. De Sporty is van origine een motorfiets die graag als middelpunt van individualisering wordt gebruikt. Maar niet iedereen die zichzelf als knipperlicht-, stuur- of uitlaatspecialist beschouwt is ook daadwerkelijk een begenadigd sleutelaar. Daarnaast maakten enkele eerste eigenaren van de XR1200 de overgestapt van (Japanse) vreemd fabricaten en waren daardoor nog niet bepaald vertrouwd met de nogal Archaïsche techniek van deze Amerikaan. Ofwel, ze waren niet bekend met het belang van het goed warm rijden van een grootvolumig, luchtgekoeld, oude techniek blok. Dus bij een bezichtiging geldt niet alleen kritisch naar de motor zelf, maar ook naar de eigenaar kijken. En mocht er bij de proefrit enige twijfel rijzen, rij naar voor de zekerheid langs een officiële Harley-dealer voor een controle.

MARKTSITUATIE
Uit verkoop perspectief gezien ligt het dal der tranen inmiddels wel achter de XR1200, veel goedkoper dan nu het geval zal de twin waarschijnlijk niet meer worden. De combinatie van een redelijk korte productieperiode met een relatief laag bouwaantal zijn sinds jaar en dag de garantie voor een hoge startprijs op de occasionmarkt, die aansluitend niet snel en veel zal dalen. Daaraan ligt ook nog een andere oorzaak ten grondslag: in tegenstelling tot veel Japanse fabrikanten bleef Harley-Davidson na de beëindiging van de productie niet zitten met een leger aan onverkochte XR’s die daarom voor een vriendenprijsje van de hand moesten. Het aanbod van tweedehands machines is daarom ronduit overzichtelijk: onder de € 7.500,- vind je niet snel een geschikt exemplaar. Mocht je er al één vinden, dan betreft het doorgaans een schadegevalletje of een twijfelachtig ‘oostblokbruidje’ uit Litouwen, Polen of Hongarije. Het gros van het Nederlandse aanbod bevindt zich tussen de € 7.500,- en € 10.000,- en dan hebben we het over de eerste generatie XR1200. De in 2010 gepresenteerde XR1200X is wat dat betreft nog een heel stuk zeldzamer. Niet verwonderlijk wordt er dan ook wat meer pecunia voor gevraagd!

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.