+ Plus

Occasion Harley-Davidson Sportster 883

Hij is loodzwaar, wat ondergemotoriseerd en rijwieltechnisch snel overvraagd. En toch kun je er donders veel lol mee hebben. Maar opgepast: deze goedkope drug is vaak een opstap naar een echte verslaving en kan je klauwen met geld kosten….

De naam is eigenlijk een grap: Sportster! Een met volle overtuiging voortbewogen rollator heeft tegen de kleinste en voordeligste Harley zelfs een echte kans. De verwijzing naar een inmiddels bijna 60-jarige carrière, die aanvankelijk werd gekenmerkt als een toen al naar Harley-begrippen sportieve provocatie aan het adres van snelle Engelse twins, maakt de zaak er vandaag de dag niet beter op. Dat zal de fans van ‘Sporty’, zoals ze hem liefkozend noemen, een zorg zijn, ze zijn er aan gewend en de Sportster zelf ook. Het lange leven van de Sportster, die altijd de typeaanduiding XL heeft gedragen, is eigenlijk in drie fases onder te verdelen. Van 1957 tot 1985 was het een machine voor sleutelvaardige liefhebbers van Amerikaanse motoren. De overstap van de gietijzeren Shovel- naar de compleet nieuwe en veel betrouwbare Evolution-motor, maakte de Sportster eind 1985 eindelijk toegankelijk voor de grote massa en logenstrafte alle Harley-vooroordelen (lekt olie, gaat kapot…). De komst van het 2004-model was de volgende en tot dusver laatste kwantumsprong – en over die generatie hebben we het hier. Een voorheen wat plichtmatige en af en toe behoorlijk nerveus trilapparaat transformeerde tot een machine waar je echt lol mee kunt hebben en eigenlijk alleen nog maar good vibrations aan de bemanning van dienst doorgeeft.

Geheim achter dat recept: de op het merendeel van de meer dan 400 onderdelen tellende gemodificeerde Evo-motor wordt sindsdien niet langer star, maar in zogeheten rubberen silent-blocks in het frame gemonteerd om de trillingen grotendeels te elimineren. En dat frame zelf is op zijn beurt weer compleet nieuw en beduidend stijver dan voorheen. Daarnaast zijn de stereo achterschokdempers beter en de remmen krachtiger. 30 kilo extra gewicht? Het zal wel, nooit eerder voelde een Sportster beter aan. De nieuwprijs van een Sportster was en is een politieke prijs, om de klantenkring verder uit te breiden. Goed nieuws dus voor de potentiële occasionkoper, want voor een relatief bescheiden prijs koop je wel het echte Harley-gevoel. Vind je het uiteindelijk niets, dan is in er in financiële zin dus allesbehalve een man overboord.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.