+ Plus

Occasion – Harley-Davidson Fat Boy

Tot nu toe heeft ‘ie met een straatlengte voorsprong alle ‘onthaastingsduels’ gewonnen. En dat al sinds 1990. Op zich niet verwonderlijk ook, de moeder aller cruisers is en blijft immers een verhaal apart. Of apart verhaal, zo je wilt. Dat geldt met name voor het model vanaf 2000, die nog vetter en in dit geval dus ook beter is!

Gezeur op het werk, echtgenoot (m/v) zit je thuis constant op de huid vanwege wat achterstallige klusjes en de kinderen maken meer herrie dan een Joint Strike Fighter met naverbrander. Wat te doen? Een Fat Boy kopen! Niks onthaastingscursus, fitness horloge dat netjes je slaapfases monitort of een bonte verzameling aan twijfelachtige pillen om aan je rust te komen. Allemaal onzin. Het enige wat je nodig hebt om je leven weer ontspannen op de rails te zetten, is deze 330 kilo zware klomp ijzer en twee uurtjes tijd op zaterdag of zondag. Toegegeven, de wel erg vroeg schrapende treeplanken, weinig enthousiaste remmen en zeer bescheiden veerwegen met dito veercomfort, spreken bepaald niet in het voordeel van de Amerikaan. Maar ooit de eigenaar van een bijvoorbeeld een Renault Scénic 1.6 Business Line horen klagen dat de vering snelle rondetijden op de Nordschleife in de weg staan? Precies. De ontdekking, dat een Fat Boy heel gezond voor je gezondheid kan zijn, heeft sinds de millenniumwisseling in ieder geval ettelijke duizenden rijders in het zadel van deze Amerikaanse twin gelokt. Het aanbod op de occasionmarkt is wat dat aangaat dan ook redelijk rijk te noemen. Daarbij moeten potentiële kopers zich wel eerst bedenken voor welk model ze precies gaan, er zijn er namelijk nogal wat. Te beginnen bij de Twin Cam 88B-motor, die in 2000 het oudgediende Evolution-blok van de eerste modelserie afloste. Twin Cam staat daarbij voor twee nokkenassen, 88 voor het aantal cubic inches aan cilinderinhoud, 88 dus, ofwel 1.449 cc) en B voor balanced. De star in het frame gemonteerde V-twin had namelijk twee balansassen. Deze eerst middels carburateur en later via injectie gevoede Twin Cam 88B werd opgevolgd door de TC96B (1.584 cc), terwijl het actuele model wordt aangevuurd door de TC103B (1.690 cc). En wie het geluk heeft tegen een enkel in 2016/2017 geleverde Fat Boy S aan te lopen (wegens Euro 3), mag zich zelfs verheugen op het dikke TC110B aggregaat met vette 1.801 cc longinhoud. Vermogen? Bij de Fat Boy eigenlijk bijzaak, maar voor wie het toch weten wil: variërend van 63 pk (TC88B) tot 92 pk (TC110B). Veel belangrijker echter is de wetenschap dat hoewel de Fat Boy er qua uiterlijk bijna hetzelfde uitziet als het oermodel uit 1990, er technisch door de jaren heen enorm veel veranderd is. Wat echter nooit veranderde: het vermogen zijn berijder te laten onthaasten!

MARKTSITUATIE
De Fat Boy geniet een soort van cultstatus, deels ook ingegeven doordat Arnold Schwarzenegger er mee reed in Terminator 2. De twin staat qua design binnen het Harley-gamma heel erg op zichzelf en is misschien juist daarom wel heel erg populair bij een groot publiek. Dat de machine, die ergonomisch zeker wat langere rijders goed past, sinds 2000 (Twin Cam-modelserie) veel is verkocht, is dan ook niet zo verwonderlijk. Het aanbod is dan ook groot, al zul je zelfs voor de TC88B-modellen nog flink in de buidel moeten tasten. Onder de tien mille doe je eigenlijk geen zaken, de prijsrange loopt tot zo’n 25.000 euro voor de jongste generatie. De leeftijd van de motor speelt overigens een minder grote rol dan de algemene staat van de machine en het kilometrage. Volgens kenners weten veel mensen niet eens dat er verschillende blokken zijn gebruikt. Motorfietsen met meer dan vijftigduizend kilometer op de teller zijn moeilijk te verkopen, daaronder gaat het nog prima. Eveneens belangrijk: hoe origineler de motorfiets, hoe beter. Zadeltassen, een windscherm of sissybar gaan nog, een ombouw naar een extreem brede achterband of aangepaste remmen werken eerder in het nadeel. Een hoogwaardige vervangingsuitlaat van bijvoorbeeld Jekill & Hyde daarentegen is wel een absolute meerwaarde. Tip: voor de TC88B was er destijds een geniale big-bore kit (1.550 cc) beschikbaar. Vind je zo’n exemplaar, dan toeslaan.

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-