+ Plus

Occasion: Harley-Davidson Dyna Street Bob

Instappen in de Big Twin wereld van Harley Davidson werd eind 2005 een stuk makkelijker. Hoe een budgetmodel als deze Dyna Street Bob een absolute topper werd. Amerikanen zijn gek op liefdadigheid. Maar om belangenloze liefdadigheid gaat het echter zelden. Politieke belangen of een stijging van het sociale aanzien zijn vaak de ware beweegredenen om gul te zijn. Zo was de gedachte achter de lancering van de Harley-Davidson Dyna Street Bob in 2005 ook eerder een slimme marketingstrategie dan pure menslievendheid. Een Harley met het zwaarste blok voor nog geen € 16.000,-, dat moest wel het koopje van de maand zijn. De Street Bob bracht in ieder geval die Harley-fans naar de dealer die een Sportster te min vonden en alle andere Big Twins te duur. En ook oude rockers met volgehangen Evo’s en de klassieke ‘Ik-rijd-een-Intruder-maar-eigenlijk-wil-ik-een-Harley’-rijder vonden hun weg naar de dealer. De Japanse fabrikanten speelden Harley daarbij trouwens behoorlijk in de kaart, want de machines uit het Verre Oosten waren door de hoge koers van de Yen al bijna net zo duur geworden als een Harley-Davidson. Mede hierdoor werd de Street Bob een enorm succes. Waar een uitgekleed budgetmodel het bij iedere andere fabrikant in de regel zwaar heeft, ging de Street Bob met zijn puristische chopperlook als het spreekwoordelijke broodje over de toonbank. Het extreem diepe solozitje, het halfhoge, coole Apehanger stuur en de lange voorvork zaten er standaard op. En dat gold uiteraard ook voor de lekker ploffende Twin Cam 88-motor (TC88 = twee nokkenassen, 88 cubic inch cilinderinhoud) in het vooronder. Al het andere viel onder de noemer extraatjes en die werden dan ook grif aangeschaft, want de naar voren geplaatste voetsteunsets, vervangende uitlaten en een duozitje waren niet aan te slepen. En daarmee kwam de prijs ook weer op een ‘normaal’ niveau.AANKOOPTIPSNieuwe generatie motorblokken, een sterk gewijzigd design, diverse tussentijdse opfrisbeurtjes – bij ieder ander merk reden genoeg voor een uitgebreide lijst met aankooptips. Niet bij de Street Bob: TC88, TC96, oud design, nieuwe vorm – maakt niet uit, zolang de algemene toestand goed is en de meest belangrijke accessoires maar kundig zijn gemonteerd. De betrouwbaarheid van de techniek was vanaf het begin eigenlijk al zeer goed. Problemen kunnen eigenlijk alleen ontstaan als (onervaren) sleutelaars de tuningwereld induiken. Dan passen ‘Power Commander’ en aftermarket uitlaatdemper niet goed bij elkaar en loopt het blok niet lekker. Aangezien Dyna-bezitters in de regel minder aan hun machines versleutelen dan Softail-rijders, blijft het gevaar een bouwpakket te kopen binnen het aanvaardbare. Afgesleten voetsteunen en een beslagen instrumentarium zijn de enige bekende manco’s. MODELGESCHIEDENIS2005Introductie in het najaar (modeljaar 2006) met TC88-blok (1.449 cc, 73 pk, 106 Nm).2006Modeljaar: 2007: TC96-blok (1.584 cc, 76 pk, 123 Nm); Smart Security System (startblokkering en alarm) standaard, verbeterde stekkerverbindingen, tandriem smaller en sterker, klokje en twee tripmeters in dashboard, achterste spatbordhouder van aluminium, jiffy-beveiliging.2007Modeljaar 2008: nieuwe remmen (vierzuiger remklauwen voor, tweezuiger remklauwen achter), staatomvlochten remleidingen, nieuw remhendel, wiellagers en assen verbeterd, luchtfilter in ‘teardrop-design’, nieuwe kroonplaten, achterzijde verbeterd (bovenste schokbrekerbevestiging, spatbordhouder), bredere wielen en banden, nieuwe jiffy-schakelaar, tankinhoud vergroot van 17,8 naar 18,2 liter.2008Modeljaar 2009: nieuw ‘Temperature Management System’ tegen extreme thermische belasting (bijvoorbeeld in een file), verbeterd design, kortere uitlaatdempers, zwarte velgen, diepere zit, korter achterspatbord met retro-achterlicht, zwarte cilinders, bekabeling in het stuur. 2009Modeljaar 2010: verbeterde versnellingsbak (5e versnelling met schuine vertanding), afdichting en levensduur uitlaat verbeterd, nieuwe Michelin banden, zwart blok. Terugroepacties Juni 2006: controlelampje neutraalstand; november 2006: accubevestiging; februari 2007: voorband; december 2008: tankontluchting, zijstandaard. Het betrof overigens steeds een zeer gering aantal motoren. De eigenaren zijn destijds door Harley-Davidson op de hoogte gesteld. [BU’s bij details]De TC88- (modeljaar 2006) en TC96-blokken (vanaf 2007) zagen er bijna identiek uit. De tekst op het luchtfilterhuis verraadt dat het hier om een 96-blok gaat.Het luchtfilterhuis in ‘teardrop-design’ dook in 2008 voor het eerst op, de tinkleurige lak op het blok in 2009. Het instrumentarium van de Street Bob is niet heel uitgebreid en tot en met modeljaar 2008 was de ondergrond zwart.Vanaf modeljaar 2009 word je geïnformeerd door een zilverkleurige klok met weergave van de restactieradius. [BU p. 98, onderaan]Met ingang van modeljaar 2009 is er een paar centimeter metaal bespaard op de achterpartij en de uitlaten. TECHNISCHE GEGEVENS (FXDB, bouwjaar 2007)MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, twee onderliggende ketting-aangedreven nokkenassen en twee kleppen per cilinder, dry-sump smering, injectie, ongeregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriem.Boring x slag 95,3 x 111,1 mmCilinderinhoud 1.584 ccMax. vermogen 56 kW (76 pk) bij 5.350 tpmMax. koppel 123 Nm bij 3.125 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 49 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning verstelbaar, schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 292 mm met tweezuiger remklauw.Draadspaakwielen 2.15 x 19; 4.50 x 17Banden 100/90-19; 160/70-17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.630 mm, balhoofdhoek 61,0°, naloop 119 mm, veerweg v/a 127/79 mm, zithoogte* 700 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 301 kg, max. belading* 191 kg, tankinhoud 17,8 liter. METINGENTopsnelheid** 190 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 5,1 secDoortrekken60 – 140 km/uur 13,3 secVerbruiksecundair 1 op 18,9* MotoPlus-metingen** FabrieksopgaveGETEST IN MOTOPLUS• 11/2007 (VT)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl. INTERNET• www.hdforums.com • www.harleyforum.nl • www.harleycommunity.nl

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.