Nieuws

Occasion Harley-Davidson 883 Iron

Normaal is big beautiful, maar in dit geval gaat het op voor klein. Deze kleine eenpersoonsmachine was aanvankelijk bedoeld om te scoren als betaalbaar instapmodel. maar werd al snel een cultfiets onder fans van Harley-Davidson.

De prijs? Aanvankelijk een absolute klapper! Voor slechts € 8.995,- kon de vonk al tussen jou en een echte Harley-Davidson overslaan. Harley-fans hoefden niet langer eerst jaren op een Japanse middenklasse custom te rijden voordat ze zich het ‘origineel’ konden veroorloven. In het laatste modeljaar kostte de Iron 883 weliswaar € meer, maar het model was voor het ‘origineel’ zelfs toen nog gunstig geprijsd. Al stond er op geen enkel moment tijdens de twaalf productiejaren een enorme tegenwaarde tegenover dat aankoopbedrag vanuit technisch of dynamisch oogpunt. Een middelmatig rijwielgedeelte, suffe remmen (vanaf 2016 iets beter), trage motor, hoog gewicht en geringe actieradius.

Uitrusting? Minimalistisch: eenzitter, nauwelijks elektronica, ABS pas vanaf 2014. Pluspunt: geweldig geluid, veel beleving, iets om mee te pronken en over op te scheppen, een geringe zithoogte (ideaal voor veel vrouwelijke rijders), uitstekend vervaardigd, onderhoudsarme technologie en een klassiek ontwerp met veel metaal en weinig plastic. Een eerlijk model dat met zijn hoge ‘zwartgehalte’ (zie modelgeschiedenis) vanaf het begin geliefd was. De strakke vormgeving met blikvangers als het voorwiel met 13 spaken (vanaf 2016 negen) en de slanke lijnen geven deze instap-Harley volop charme. Onder Harley-kenners werd de Iron 883 al snel een slecht bewaard geheim en dat trok vanzelfsprekend de aandacht van veel customliefhebbers. Het model verkocht goed, maar het tweedehands aanbod is uiterst beperkt. En de prijzen? Tegenwoordig is € 8.995,- voor een tien jaar oude fiets bijna goedkoop. Verbazingwekkend, is het niet?

Marktsituatie
Dealers zouden graag meer 883 Irons in hun winkels hebben staan. Gebruikte machines verkopen zeer goed en veroorzaken bovendien weinig stress omdat ze zo betrouwbaar zijn. En nee, het model is niet alleen populair bij nieuwkomers en vrouwen, hoe vaak eigenaren van grote dikke Harleys dat ook blijven herhalen. De Iron scoort als slanke en relatief goedkope Harley ook bij jonge motor-hipsters. Met zoveel geïnteresseerden ligt de prijs voor goed onderhouden tweedehands exemplaren vaak hoger dan de oorspronkelijke nieuwprijs. Ruim de helft van de aangeboden motoren is in handen van particulieren. Sommigen durven totaal onrealistische prijzen van meer dan € 15.000,- te vragen. Zelfs met een keur aan dure accessoires of zelfs een complete ombouw moet je zulke bedragen nooit betalen.

Bezichtiging
De bombproof V-twin is van voor tot achter bekend en een dankbaar sleutelobject voor monteurs omdat bijna alle onderdelen gemakkelijk toegankelijk zijn. Onderhoudswerkzaamheden zijn dus gemakkelijk uit te voeren. De 8000-km-inspecties kosten ongeveer € 250,- tot € 400,-. De riem van de riemaandrijving is ook robuust en vervangen hoeft pas na 60.000 kilometer. Let op met import-exemplaren. Zijn alle onderdelen daarvan goedgekeurd in Nederland?
Populaire accessoires: voor de meeste eigenaren moet een Iron een minimalistische machine blijven. Bagagekoffers en toerruiten zijn daardoor automatisch niet in trek. Accessoires blijven meestal beperkt tot een ander stuur, voetsteunen en aanpassingen aan het uitlaatsysteem. Populaire uitlaatdempers komen van onder meer Miller, Vance & Hines, Falcon en kosten nieuw rond de duizend euro. Uitlaatsystemen met instelbaar geluid van onder meer Kesstech, Jekill & Hyde en Penzl kosten zo’n € 2.500,-. De ombouwkosten van dergelijke extra’s kunnen in de prijs worden verdisconteerd met maximaal 50 procent van de nieuwprijs.

Lees meer over

Harley-Davidson 883 Iron

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-