+ Plus

Occasion – Ducati Multistrada

Inmiddels beschikt de Ducati Multistrada over een 170pk-sterke V4, maar de voorgaande generatie (vanaf 2015) moest het met twee cilinders minder doen. Op de occasionmarkt is deze Multi nog altijd erg populair en daarom staat ‘ie nu in de schijnwerpers.

De Multistrada is er eentje voor vele wegen. Wat Ducati bijna twintig jaar geleden op wielen zette is vooral een klasse op zich. Waar de oer-Multistrada uit 2003 visueel nog even wennen was, is de tweede generatie vanaf 2010 een van de meest succesvolle motorfietsen uit Bologna. Sinds dat jaar wordt de Multistrada gekenmerkt door 150 pk, 17 inch-wielen, lange veerwegen en een comfortabele zitpositie die je in staat stelt lange afstanden te rijden. Dit ook in combinatie met technische finesses als het semi-actieve Skyhook-rijwielgedeelte (vanaf 2012), of een geïntegreerde sensor voor Dainese-airbagkleding (vanaf 2016). Met de standaardversie is al niet veel mis, maar mocht het allemaal nog wat luxer mogen, dan kun je altijd nog opteren voor de Multistrada 1200S, met ledverlichting, keyless start, bochten-ABS en een TFT-scherm, voor € 22.490,- (2015). Is niet per sé nodig, ook de goedkopere standaardversie biedt een overtuigende mix van toerkwaliteiten en sportiviteit. En daar komt dan nog bij dat de Multi, net als eigenlijk alles wat uit Italië komt, een prachtige verschijning is. Nog sportiever zijn de speciale Pikes Peak-uitvoeringen, met onder andere Öhlins-vering, carbon-kuipdelen en een speciale kleurstelling. Aan de andere (offroad-)kant staat sinds 2016 de Multistrada 1200 Enduro, die onder andere beschikt over spaakwielen, een 19-inch voorwiel en een grotere tankinhoud van 30 liter. Bij een modelupdate in 2018 kregen de Multi’s niet alleen meer cilinderinhoud (1.260 tegenover 1.200 cc), maar ook wat betere manieren en hogere rijstabiliteit. Continue doorontwikkeling is een deugd, het is dan ook geen wonder dat de meeste nieuwe klanten hun weg naar Ducati via een Multistrada vinden.

 

MARKTSITUATIE
Kort samengevat is er een behoorlijk aanbod aan 1200’s én 1260’s, zowel de normale, als de S-, Enduro-, Pikes Peak- en zelfs een paar Grand Tour-versies. Dat betekent niet dat ze als koopje in de boeken staan. Zelfs voor de goedkoopste exemplaren (voornamelijk van motorzaken) moet je doorgaans minimaal negen mille neertellen. Dat zijn overigens vaak 2010/2011-modellen met kilometrages tussen dertig- en vijftigduizend kilometer. Voor de geüpdatete modellen vanaf 2018 wordt rond de achttien- á twintigduizend euro gevraagd, met enkele uitschieters tot 22 duizend euro. En dan is het verschil met een nieuwe Multistrada V4 (€ 22.390,-) niet zo groot meer.

 

BEZICHTIGING
Italiaanse motoren en een rijk elektronicapakket, veel mensen hebben er hun twijfels bij. In het geval van Ducati volledig onterecht, de Italianen hebben het hele elektronicaverhaal al jaren prima onder controle. Desondanks is een volgestempeld serviceboekje (let op terugroepacties en servicecampagnes) zeker geen overbodige luxe. Vanaf 2015 hoeft de Multi ‘slechts’ om de 15.000 kilometer (of jaarlijks) voor een servicebeurtje naar de dealer. De Desmo-beurt, ofwel kleppen stellen en tandriem vervangen, kost veel tijd en dus ook veel geld. Daarnaast zijn problemen met de Skyhook-vering vaak te wijten aan een verkeerd montage.
De Multistrada is een echte reismotor, geliefde opties zijn dan ook zijkoffers, handvatverwarming en een middenbok. Ook een quickshifter en vervangingsuitlaat zijn populair. De Enduro wordt vaak aangeboden in combinatie met aluminium zijkoffers en valbeugels.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-