+ Plus

Occasion – Ducati Monster 696

Een mijlpaal voor de Monster, een evolutie na 15 jaar, maar toch moet een Monster vooral Monster blijven. De kleinste van het gamma blijft trouw aan zijn roots, maar doet alles alleen net even beter.

Het is moeilijk voor te stellen, maar de Panigale, Multistrada en de Diavel waren zonder Monster misschien wel nooit verschenen. De geboorte van dit beest in 1992 was het uur van de waarheid voor de Ducati, het moment waarop alles voor de Italianen grotere vormen begon aan te nemen. De eerste Monster 900 werd daadwerkelijk het werkpaard van de Italiaanse fabrikant. Cagiva, overname, Texas Pacific Group, matige cijfers: de Monster stuwde de verkoopcijfers als minimale investering enorm de hoogte in, boorde een volledig nieuwe klantenkring aan en past ook vandaag de dag uitstekend in het straatbeeld. Geen schapenvacht, maar de onverhulde wolf – zo werd de nieuwe Duc aangeprezen, die met een toegankelijk vermogen, een compact en krachtig voorkomen het begin van een nieuw tijdperk markeerde.
Vijftien jaar later moest het succes van het succesmodel worden overtroffen, de rijdynamiek verbeterd worden en met de opstap-Monster 696 een nieuwe richting in te slaan, zonder in te boeten aan karakter. Een riskante stap, aangezien de motorgeschiedenis talloze voorbeelden kent van legendarische motorfietsen die een minder gelukkige opvolger kregen. De Monster 696 is daar in ieder geval geen voorbeeld van en nestelde zich als een beter handelbare en stabielere machine dan zijn voorganger in de harten van de vele fans. Even afgezien van de wat lastig te doseren APTC-koppelingen kent de 696 eigenlijk geen zwakke punten. Als een occasion is het dan ook een graag geziene gast, niet alleen bij Italofielen trouwens.

Lees meer over

Ducati Monster

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-