+ Plus

Occasion Ducati 999

Een stijlbreuk, zo werd de komst van de Ducati 999 in 2003 door een groot deel der Ducatisti bestempeld. Daar viel wat voor te zeggen, want een stijlicoon als de 916 overtreffen was een haast onmogelijke opgave. Maar de kritiek 999 bleef beperkt tot het design, want qua prestaties stond deze Bolognese schone met de neus vooraan. Na de komst van de 1098 en later de 1198 worden er behoorlijk wat 999’s in het occasioncircuit aangeboden. Broertjes en zusjes kunnen elkaar het bloed af en toe onder de nagels vandaan halen. Deze familiewijsheid is zonder uitzondering ook in de motorwereld van toepassing. Neem de omstreden vormgegeven Ducati 999, die vegeteerde in zijn korte modelbestaan volledig in de schaduw van een stijlicoon: de 916. En dat terwijl de in 2003 gepresenteerde troonopvolger van deze legendarische V-twin rationeel bekeken eigenlijk alles veel beter kon. Dat begint al bij de ergonomie met de vele stelmogelijkheden. Van de voetsteunen tot de hendels en tank/zit-combinatie van de eenpersoons Monoposto, alles is verstelbaar. Ook het blok van de 999 steekt met kop en schouders boven dat van zijn voorganger uit. Alhoewel het Testastretta-blok met de opvallend smalle cilinderkop al in de 998 zijn opwachting maakte, komt deze V-twin dankzij een gemodificeerde airbox en verbeterde uitlaatbochten veel beter uit de verf met uitstekende draai-eigenschappen en soepelere lastwisselingen. Dit alles zit keurig verpakt in een rijwielgedeelte dat wat balans en handelbaarheid betreft rondjes om zijn al voorgangers rijdt. Ook wat de portemonnee betreft mag de 999 er zijn. Dankzij zijn doordachte constructie – de 999 heeft ongeveer een derde minder aan onderdelen – zijn de onderhoudskosten bijvoorbeeld een stuk lager. Een doorsnee onderhoudsbeurtje kost inde regel bijvoorbeeld een derde minder tijd dan bij de 916-lijn. AANKOOPTIPSOnder Ducati-specialisten staat de 999 als zeer betrouwbaar te boek. Maar dat betekent niet dat je deze superbike blind kunt aanschaffen. De meeste elektronicaproblemen zijn inmiddels de wereld wel uit, maar belangrijk bij een 2003-model is in ieder geval dat er bougiekabels op zitten die uit een geheel gegoten zijn om te voorkomen dat er vocht tussen kan komen. Verder kan het hoofdrelais onder de accu beschadigd raken als de motor veel met een hogedrukreiniger wordt schoongemaakt. De meeste dealers hebben dat overigens al gemodificeerd. Check verder of er geen spanningscheurtjes in de bevestiging van de uitlaatdemper zitten. Bij veel 2003- en 2004-modellen met Öhlins vering (999S en 999R) kunnen (vooral als ze langere tijd hebben stilgestaan) de keerringen gaan lekken. Klassiek aandachtspuntje bij alle Ducati’s: het regelmatig wisselen van de tandriemen. MODELGESCHIEDENIS2002Presentatie van de 999 met het Testastretta-blok van zijn voorganger, de 998. Toch was er wel een aantal dingen anders: ongeregelde katalysator, kabelboom met CAN-Bus-techniek, dubbelzijdige swingarm en een radiale rem- en koppelingspomp. De S-versie had 136 pk aan boord, was voor en achter voorzien van Öhlins vering en had titanium drijfstangen. De 999R was het homologatiemodel voor het WK Superbike en had een andere boring/slag-verhouding en 139 pk topvermogen. De standaard 999 en de S-versie waren als één- of tweezitter leverbaar (Mono-/Biposto). 2005De standaard 999 kreeg het blok van de S en daarnaast een gewijzigde swingarm, een zwarte uitlaatkap, een tandriemcover met koelluchtkanaal en een gewijzigde stroomlijn, spatbord en spiegels. De S-versie kreeg radiaal gemonteerde remklauwen. MARKTSITUATIEOok al was de 999 in zijn tijd niet zo populair als zijn voorganger en bleven dus ook de verkoopcijfers wat uit, op de occasionmarkt zijn er na de komst van de 1098 inmiddels genoeg te vinden. De oudere 2003- en 2004-modellen zijn daarbij eigenlijk net zo aan te raden als het sterkere 2005-model. Veel dealers bestempelen de Testastretta-kop in de oer-999 zelfs als de betere. Tip: verruim bij voorkeur je budget om een top onderhouden 999 voor rond de € 8.000,- aan te kunnen schaffen. Onderhoud volgens het boekje is namelijk een groot goed bij de 999. De prijzen beginnen bij bedragen rond de € 6.000,- voor 2003- en 2004-modellen en lopen op tot zo’n € 15.000,- tot een exclusief R-model uit 2005. TECHNISCHE GEGEVENSMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, twee bovenliggende tandriem aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, desmodromische klepbediening, wet-sump smering, injectie, ongeregelde katalysator, hydraulisch bediende droge meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 100,0 x 63,5 mmCilinderinhoud 998 ccMax. vermogen 91 kW (124 pk) bij 9.500 tpmMax. koppel 102 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.420 mm, balhoofdhoek 66,5°, naloop 97 mm, veerweg v/a 127/130 mm, zithoogte* 795 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 215 kg, max. belading* 160 kg, tankinhoud 15,5 liter. METINGENTopsnelheid 265 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,0 secDoortrekken60 – 140 km/uur 8,9 secVerbruikSecundair 1 op 18,5*MotoPlus-metingenINTERNET www.ducaticlub.nl www.ducaticlub.be www.ducati.ms (Engels)www.ducati.org (Engels)GETEST IN MOTOPLUS9991/2006 (LDT)13/2006 (VT)999S3/2007 (VT)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl. [BU’s bij details v.l.n.r.]De tank ziet er groot uit, maar is met 15,5 liter inhoud kleiner dan die van zijn voorganger. Ducati-designer Pierre Terblanche maakte zelfs van een simpele jiffy nog een stukje design. De 999 kostte hem uiteindelijk wel de kop.CAN-Bus-debuut op de 999. Minder kabelspaghetti betekent ook minder gewicht, drie kilo om precies te zijn. Vorm volgt functie. De fans treurden om het verlies van de enkelzijdige swingarm van de 916-serie, maar constructief was is de dubbelzijdige variant een betere oplossing. Onder het duozitje van de Biposto-uitvoering is door de uitlaatdemper geen plaats om iets kleins als een gereedschapssetje mee te nemen. [andere BU’s][linker pagina]High-tech beeldhouwwerk, maar gestript is het Testastretta-blok nauwelijks te zien.[rechter pagina]Het 2005-model (voor) kreeg een voorzichtige design update, maar het blok werd met 140 pk een aanzienlijk stukje sterker.

Lees meer over

Ducati 999

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-