+ Plus

Occasion – BMW S1000RR

Hij gaat alweer zijn twaalfde levensjaar in, BMW’s eerste echte superbike S1000RR. Vanaf dag één maakt de viercilinder indruk met zijn immense power, hightech uitrusting en uitstekende stuureigenschappen. Maar wat blijft er over van die glans na jaren van intensief gebruik?

Laag inzetten. Normaal gesproken gebeurt dit zelden in het superbike segment, zeker niet wanneer het om het maximum vermogen gaat. Dan zijn de cijfers doorgaans eerder aan de optimistische dan pessimistische kant. Seriespreiding noemde BMW het zelf, toen een exemplaar van het eerste modeljaar er in 2010 202 paarden uitperste op de rollenbank. De Duitse firma wilde zeker geen loze beloftes doen en ging daarom laag in de boom zitten qua vermogensopgave, zelfs het meest doorgewinterde ‘maandagmorgenmodel’ zou de in de folder beloofde 193 pk wel halen. Aan deze neiging tot understatement bleef men in de daaropvolgende jaren vasthouden, zoals ook amateurracers en dealers ondervonden, die hun RR’en op de bank zetten. Klinkt goed, maar uit diezelfde hoek kwamen ook berichten over de niet altijd even goede betrouwbaarheid van de tot drie cijfers achter de komma getunede vier-in-lijn. Die hadden met name betrekking op de eerste twee modeljaren, en dan vooral machines die in de racerij werden gebruikt. Weinigen die de Beierse superbike dezelfde betrouwbaarheid toedichten als de Japanse concurrentie in ieder geval. Waar iedereen het absoluut wel over eens is: de geweldige rijeigenschappen, deels dankzij de geavanceerde elektronische hulpsystemen (vaak alleen tegen meerprijs verkrijgbaar). En dat meteen vanaf het begin. De diehard circuitganger beschouwt de K47-modellen van 2010 tot 2014 inmiddels als enigszins verouderd en log, maar voor een sporadische circuitdag en/of sportieve rit door het achterland is de weliswaar sterke, maar ook bijna hufterproof te rijden BMW nog steeds een echte aanrader. Ambitieuze rijders zullen waarschijnlijk voor het volledig vernieuwde, veel lichtvoetiger model vanaf 2015 gaan. En als ze echt aan de top willen rijden, is een nog sterkere, lichtere en elektronisch slimmere K67 vanaf 2019 de geldende maatstaf. Het is eigenlijk vooral een kwestie van hoeveel je kunt en wilt investeren. Dat gezegd hebbende, zelfs behoorlijk gebruikte RR’s zijn niet echt goedkoop.

Lees meer over

BMW S1000RR

Gerelateerde artikelen

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Vergelijkingstest 4 crossovers

Vergelijkingstest 4 crossovers

reactie(s) - 27 oktober, 2022

Crossover-motoren combineren rijplezier met toerkwaliteiten en leggen zo de wijde wereld aan je voeten. Ze geven je ...
Vergelijkingstest 5 retro nakeds

Vergelijkingstest 5 retro nakeds

reactie(s) - 13 oktober, 2022

Het streven naar perfectie is natuurlijk mooi en lovenswaardig, maar het brengt ook altijd het risico van falen met ...
Alpenmasters 2022 – Grote finale

Alpenmasters 2022 – Grote finale

reactie(s) - 29 september, 2022

De voorronden zitten er op. We hebben acht groepswinnaars en de winnaar van de vorige Alpen-Masters, de Ductai ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.