+ Plus

Occasion: BMW R1200ST

Zijn uiterlijk staat te boek als een designzonde, maar innerlijk en gunstige verbruikscijfers maken de BMW R1200ST daarentegen tot een uiterst aantrekkelijke sportieve toerfiets. Vlotte boxer gezocht, het liefst een 1200 met eersteklas rijwielgedeelte en pittige prestaties. Een sportief en reislustig type geniet de voorkeur. Uiterlijk is niet belangrijk, innerlijk en betrouwbaarheid des te meer – wie met deze eisen op partnerjacht gaat, komt haast automatisch uit bij de in 2005 geïntroduceerde R1200ST. Alhoewel je je haast geen betere partner kunt wensen, ziet deze Beier er weinig begerenswaardig uit. Het design van het frontje geeft de BMW haast de charme van een diepzeevis, niet bepaald ieders smaak. Maar toch is deze ST een tweede blik waard. Een dikke 110 pk, en een berg koppel onderscheidt de 1200 zich rijdynamisch gezien behoorlijk van zijn voorganger, de R1150RS. Een enorme maximale belading van 220 kilo maakt lange vakantiereizen met volgepakte koffers mogelijk en de windprotectie is uitstekend. Bovendien is de ergonomie van hoog niveau. De zithoogte is te verlagen van 83 naar 81 centimeter en met een speciale accessoire zelfs tot 78 centimeter. De ruit kan over een hoogte van 60 millimeter worden versteld en het stuur over 25 millimeter. De ST is absoluut een doordachte machine en een slim alternatief voor zijn beduidend populairdere 1200GS- en 1200RT-soortgenoten. Desondanks waren er te weinig slimme kopers, want BMW nam de sportieve toerfiets na vier jaar weer uit productie. Verbazingwekkend: sindsdien stijgt de vraag. Het uiterlijk van de ST verandert niet, de smaak van geïnteresseerden blijkbaar wel. AANKOOPTIPSAlhoewel andere BMW boxers, zoals de R1200GS, geregeld buiten het reguliere onderhoudschema bij de dealer staan (problemen met de cardan, versnellingsbak, ABS, remleidingen, elektronica, etc.), geldt de R1200ST als zeer betrouwbaar. Let voor aanschaf dus in eerste instantie op de uitrusting: ABS en handvatverwarming zijn verplichte nummertjes, aangezien het de R1200ST bij een eventuele doorverkoop een stuk minder interessant maakt als het er niet op zit. Erg aantrekkelijk en ook prijsverhogend is het ESA-rijwielgedeelte. Ook de moeite waard: BMW koffers. Particulier aangeboden ST’s moeten minstens € 500,- goedkoper zijn dan de dealerprijzen om interessant te zijn. MODELGESCHIEDENIS2005De R1200ST komt op de markt en lost de R1150RS af in het sportieve toersegment. 2006Het ESA-rijwielgedeelte, eerder in de boxerserie uitsluitend leverbaar voor de R1200RT, is er tegen meerprijs nu ook voor de ST.2007Komst van 500 speciale modellen ‘Edition’ in de kleuren zwart en zilver met ESA-rijwielgedeelte, ABS II, ASC, bandenspanningcontrole, boordcomputer, handvatverwarming, verchroomd uitlaatsysteem, middenbok en bagagerek. 2008 R1200ST uit productie genomen. MARKTSITUATIEDe verkoop van de R1200ST bleef duidelijk achter bij de verwachtingen en dat zie je ook terug op de occasionmarkt. Het aanbod gebruikte ST’s is dan ook niet zo heel groot, waarbij opvalt dat deze boxer nauwelijks particulier wordt aangeboden. Het handjevol dat zo wordt aangeboden loopt in prijs uiteen van net geen € 9.000 voor een exemplaar uit 2005 met krap 18.000 kilometer op de klok tot net geen € 12.000,- voor een 2006-model met 11.000 kilometer op de klok. Het aanbod bij dealers is iets groter, maar daar betaal je uiteraard ook iets meer. Zo betaal je bijvoorbeeld voor een ST uit 2005 met 43.000 kilometer achter de kiezen nog € 10.450,-. Maar dan wel met 6 maanden BOVAG garantie. [Unterschriften bei details, v.l.n.r.]DETAILSOmstreden front: geen barok, maar Beierse gotiek. Het instrumentarium zwenkt met het stuur mee. Het display geeft de tijd, de gekozen versnelling, tankinhoud en olietemperatuur weer. Past rijder en passagier. De gedeelde buddyseat is comfortabel en kan twee centimeter zakken. Verfijnd: magnesium kleppendeksels. Ook binnen de cilinders veel verfijning: dubbele ontsteking om lastwisselreacties tegen te gaan.Een aanrader: het ESA-rijwielgedeelte dat met een druk op de knop omschakelt van comfortabel naar sportief. TECHNISCHE GEGEVENS(Type K28, bouwjaar 2005)MOTOR lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie, hydraulisch bediende droge enkele plaatkoppeling, zesversnellingsbak, cardan.Boring x slag 101,0 x 73,0 mmCilinderinhoud 1170 ccMax. vermogen 81 kW (110 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 115 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE dragende aandrijfunit met aangeschroefd hulpframe, Telelever voorwielophanging, Paralever enkelzijdige aluminium swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.502 mm, balhoofdhoek 63°, naloop 112 mm, rijklaar gewicht volgetankt 239 kg, max. belading 221 kg, tankinhoud 21 liter.

Lees meer over

BMW R1200ST

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-