+ Plus

Occasion – BMW R1200R

Met de ‘waterboxer’-roadster uit 2015 is BMW erin geslaagd de modelreeks een nieuw imago te geven: behoedzaam is ingeruild voor dynamisch. En er is veel vraag naar deze relatief jonge occasion.

BMW R1200R oude en nieuwe versie

Zoek op R1200R en je vindt twee, heel afwijkende, BMW’s. Zo is de ene motor, de oude versie, voorzien van het oude vertrouwde luchtgekoelde blok en de ander – die uit 2015 – van een semi-vloeistofgekoelde. Maar daar houdt het verschil niet op. Eigenlijk is bij het herontwerpen van de BMW R1200R geen steen op de ander gebleven. Het meest in het oog springende verschil is natuurlijk de opvallende vloeistofgekoelde boxer, die liefst 125 pk levert. Hetzelfde blok dat de R1200GS reeds twee modeljaren eerder kreeg. Verder is er een groot aantal technische verbeteringen doorgevoerd. Deze allemaal opsommen heeft op deze plek weinig zin, daarvoor kun je bij het kopje ‘modelgeschiedenis’ op pagina 99 terecht. Een ding is in ieder geval duidelijk: de Duitse motorbouwer wilde haar naked een nieuw imago aanmeten. Het moest dynamischer, hipper, lichter – en ja – sportiever. Misschien niet direct een logische stap, maar het is ze wel gelukt.

Traditionele BMW R1200R rijders

Mensen die een R rijden, zijn traditioneel gezien namelijk niet heel sportieve rijders. In plaats van racen, toeren zij liever. Bij een leuk koffietentje maken ze liever een stop, dan er op het achterwiel voorbij te razen. Deze, niet zo brave, BMW kan daarentegen snel en fel zijn. De opvallende upside-down voorvork met 140 mm veerweg doorbreekt de 20-jarige alleenheerschappij van het telelever-systeem en daarmee ook de looks en rijeigenschappen van de wat meer behouden motoren uit Beieren. Dat komt deze motor overigens ten goede. De fiets mag dan, ten opzichte van zijn voorganger, wat zwaarder zijn geworden, de R1200R uit 2015 biedt veel meer feedback, een stijver chassis, sterkere motor, kortere remafstand en een veel frissere look. Geen wonder dat ook de wat meer traditioneel ingestelde motorrijders bereid zijn hun financiën nog eens door te lopen om te zien of de aangeboden R1200R toch binnen handbereik ligt.

Marktsituatie

De keuze is reuze als het gaat om een tweedehands vloeistofgekoelde BMW R1200R vanaf bouwjaar 2015. En dat is niet gek, aangezien de motor als oerdegelijk te boek staat. Bij onze 50.000 km-duurtest kwam de BMW, na een grondige controle, zelfs in de top drie terecht. Zoals we van de Duitse motorbouwer gewend zijn, is er ook bij de BMW R1200R genoeg personalisatie mogelijk dankzij de vele opties en extra’s. Die variatie vinden we dan ook terug bij de tweedehands motoren. Geen fiets is hetzelfde en alle mogelijke configuraties zijn wel te vinden. Wat even bekend is van de BMW-motoren is dat ze, ook op de tweedehandsmarkt, beduidend duurder zijn dan hun concurrenten. Onder de 13 mille is er geen R1200R (2015) te vinden. Let bij het kopen wel op de zithoogte. Zo is de standaard 770 mm echt aan de lage kant. BMW heeft hier –natuurlijk – een oplossing voor in de vorm van een zadel dat op 820 mm staat, maar dat is wel een extra optie waar niet iedere nieuwkoper voor gekozen heeft.

Lees meer over

BMW R1200R R1250R

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-