+ Plus

Occasion: BMW R1200GS

Hij is weliswaar al jaren de verkooptopper in Nederland, maar toch heeft BMW’s R1200GS ook voor de nodige hoofdbrekers gezorgd. Het rijpingsproces van de oer-allroad voltrok zich namelijk vooral nadat de deels vloeistofgekoelde boxer al op de markt was gebracht. Een bron van ergernis voor eerste bezitters, goed nieuws daarentegen voor de gebruikt koper!

Natuurlijk, er waren in 2013 heel wat overtuigende redenen om na 33 jaar stante pede van de luchtgekoelde GS-heerlijkheid over te stappen op de eerste vloeistofgekoelde boxer uit de BMW-geschiedenis: veel meer vermogen, hogere toerentallen en meer hightech, waaronder bijvoorbeeld de elektronische gasklepbediening, ergo ‘ride-by-wire’. En daar bleef het natuurlijk niet bij, ook zaken als verschillende rijmodi, semi-actieve vering (Dynamic ESA), compleet nieuw frame, langere swingarm, feller licht, betere remmen comfortabele zitplaats, cardan links in plaats van rechts, uitlaat rechts in plaats van links en nog veel meer spraken voor overstap op de nieuwe. Bovendien was alles mooier en beter uitgevoerd dan ooit. Kortom: de nieuwe boxer had wer-ke-lijk alles in huis om vanuit het niets een glansrijke entree te maken, diverse testzeges te boeken en de voorganger probleemloos af te lossen aan de top van de verkoopstatistieken.
Tot zover de theorie. Want er was in 2013 ook een reden, simpelweg een gevolg van het feit dát ‘ie nieuw was, om er toch nog maar even aan voorbij te lopen: kinderziektes. Natuurlijk zullen ze in München bij hoog en laag beweren dat deze er niet in zitten of überhaupt ooit hebben gezeten. En dat iedere hagelnieuwe BMW pas in de vrije natuur wordt losgelaten nadat ‘ie zich tot op het laatste schroefje heeft bewezen en ieder plooitje is strak gestreken. En dat mocht er zich dan toch een ongemakje voordoen, het doorgaans uitzonderingsgevallen betreft. Meer dan een derde van de nieuwkopers zagen dat aan het eind van het 2013-seizoen echter toch net even anders. Commentaren als ‘Ik hoop dat de problemen voor mij en anderen worden opgelost binnen de garantietermijn’ en ‘Dit is mijn tweede GS, helaas een hoop problemen mee gehad’ (zie MotoPlus 22-2013), zeggen wat dat betreft genoeg. Problemen dus, als in meervoud. Met name de problemen met het schakelen zorgde bij een groot deel van de klandizie voor een bron van ergernis. Defecte schakelaars, problemen met de tankdop en nerveuze bijgeluiden in zowel blok als aandrijflijn maakten het er ook niet beter op. De versnellingsbak van onze duurtestmachine die kort voor het einde van de test de geest gaf, was wat dat betreft de druppel die de kinderziekten-emmer deed overlopen.
Maar dan nu het goede nieuws: BMW heeft een uitstekende after sales afdeling. De versnellingsbak-exodus en alle andere plooien werden allemaal glad gestreken onder het mom van tussentijdse modelupdates en terugroepacties, evenals garantie- en coulanceregelingen. Dat alles maakt dat nagenoeg iedere gebruikte vloeistofgekoelde boxer vandaag de dag beter functioneert dan vele destijds nieuwe exemplaren. Kopen? Kein problem!

MARKTSITUATIE
Ondanks zijn nog relatief jonge leeftijd is het aanbod van de vloeistofgekoelde GS meer dan behoorlijk, zeg maar gerust rijk. Meer dan behoorlijk zijn uiteraard ook de prijzen, veertienduizend euro is daarbij echt de absolute ondergrens. Een hoop pecunia, zeker in de wetenschap dat er voor bijvoorbeeld € 12.499,- ook een nieuwe V-strom 1000 in je schuur staat. Dat betreft dan echter wel een kaal model, terwijl niet minder dan 99% van alle nieuwe GS-en zijn opgetuigd met minimaal twee optiepakketten. De kans dat je zelfs in het laagste prijssegment een standaarduitvoering tegenkomt, is dus uiterst zeldzaam. Mocht je toch net op die toevalstreffer stuiten, weet dan dat blijkbaar nagenoeg iedere GS-koper prijs stelt op extra’s en dat een standaarduitvoering in de toekomst wellicht niet makkelijk door te verkopen is.
Zoals gezegd begint het aanbod bij veertien mille, over het algemeen machines met een wat hoger kilometrage van over de 30.000 kilometer. Het gros van het aanbod bevindt zich echter in de prijsrange tussen de € 15.000,- en € 17.500,- euro, veelal motoren uit de bouwjaren 2013 en 2014 met rond of onder de twintigduizend kilometer op de klok. Ben je in de markt voor het jongste 2015-model met het zwaardere vliegwiel, dan moet je nog dieper in de buidel tasten. Een ’13 of ’14 model in deze prijsklasse zou trouwens een full option uitvoering moeten betreffen. Wie op zoek is naar een vloeistofgekoelde GS Adventure moet trouwens ook op minimaal € 17.500,- rekenen. Flink bedrag? Voor een volledig aangeklede GS Adventure met weinig kilometers schiet je nog door de 20.000 euro-barrière!

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-