+ Plus

Occasion: BMW K1600GT/L

BMW maakte al lange tijd heerlijke zescilinders…voor auto’s. Maar sinds 2011 hebben de Duitsers deze indrukwekkende motorconfiguratie ook voor hun tweewielers. De K1600-lijn herdefinieert de term ‘motorreizen’.

Stel je eens voor: na een inspannende werkdag eindelijk weer naar huis. Maak het je lekker gemakkelijk op de sofa, strek de armen ontspannen voor je uit, zet de radio wat harder…en…rijden maar! Welkom in de wereld van deze luxe toermachine! Als we dan toch gaan reizen, dan graag met alles er op en er aan, zo luidt het motto in deze klasse, die net als voorheen door BMW’s K-serie in de GT-uitvoeringen wordt beheerst. De 1600 lijkt daarbij met zijn 55 graden voorover gekantelde cilinderbank, aluminium brugframe, Duolever-voorwielophanging en Paralever enkelzijdige achterwielophanging met cardan weliswaar erg op zijn voorganger, de K1300GT, maar is van een heel ander niveau. De K1600 is een rollend superlatief. De zescilinder levert in ieder toerenbereik meer dan voldoende vermogen en een zijdezacht karakter. Verschillende pakketten met extra’s, een perfecte ergonomie voor rijder en passagier en doordachte bagagesystemen maken het plaatje compleet. En daarnaast is alles kinderlijk eenvoudig te bedienen en kun je je helemaal focussen op de ‘easy riding’.
Daarbij kun je genieten van een heerlijk rokerige bass uit het zes-in-twee-uitlaatsysteem, waardoor je tegelijkertijd ook minder meekrijgt van de luide versnellingsbak en de harde lastwisselreacties. Sinds 2014 zijn die beide verschijnselen door minder speling in de aandrijflijn trouwens stukken minder nadrukkelijk aanwezig.
Dat al deze kwaliteiten aan de andere kant ook met een aanzienlijk stukje gewicht gepaard gaan, moge duidelijk zijn. Stilstaand vragen de 342 rijklare kilo’s vragen om kracht, ervaring en vastberadenheid, maar eenmaal aan de rol ontpopt deze machtige 1600 zich als een erg handelbare en precieze machine. En in de beschutting van de imposante ruit kun je ook nog eens ontspannen met open vizier of zelfs met een jethelm rijden, bij voorkeur met een stukje muziek uit het geluidssysteem. Bij uitgeschakeld contact schuift de ruit trouwens automatisch als als diefstalbescherming over het navigatiesysteem. Redenen om eens wat met een K1600 te flirten zijn er dus genoeg. Je hoeft er geen wereldreiziger voor te zijn en ook geen luxefreak, een beetje kapitaalkrachtig daarentegen wel.

Lees meer over

BMW K1300GT K1600GT

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-