+ Plus

Occasion: BMW F800R

Vaak onderschat, maar toch een verkoopsucces; de BMW F800R in een notendop. Eigenaren zijn doorgaans zeer enthousiast, maar toch heeft deze twin een imagoprobleem. Kort door de bocht: BMW’s derde roadster verenigt een aantal tegenstellingen in zich. Toch doet de F800R het goed op de occasionmarkt.

Laten we vanaf deze plek meteen maar even een boute stelling poneren: veel 1200-rijders zouden veel beter de 800 kunnen rijden, want daar beleven ze veel meer plezier aan. Dat doen ze echter niet, waardoor ze nogal wat mislopen. Maar zo gaat dat nu eenmaal in het BMW-wereldje: echte motorfietsen moeten volgens sommige kenners ten minste 1.000 cc longinhoud hebben. Alles daaronder wordt bestempeld als motoren voor beginners en vrouwen. Maar de echte kenner rijdt met de eind 2009 gepresenteerde F800R rondjes om de rest van BMW’s straatmodellen. Stunt-wereldkampioen Christian Pfeiffer kan het weten, want hij koos uitgerekend deze uitstekend uitgebalanceerde machine als zijn dagelijkse gereedschap. En desondanks bivakkeert deze officieel 87 pk sterke, maar in de praktijk vaak sterkere, F800R eerder aan de onderzijde van de BMW-prestige-rangorde en belandt hij inderdaad buitenproportioneel vaak in beginners- en vrouwenhanden.
Maar die kunnen dan wel mooi met volle teugen genieten van een superzacht aan het gas hangende en monter door het toerenbereik stappende motor. De door Rotax gebouwde paralleltwin wordt gecompleteerd door een rijwielgedeelte dat een geslaagde spagaat maakt tussen comfort en sport. De aangenaam krachtige F800R beheerst beide kunstjes: gemoedelijk wat rond boemelen of met het mes tussen de tanden de beest uithangen. Wat secundaire deugden betreft valt er eveneens weinig te klagen. Een passagier heeft een goede plek achterop, het benzineverbruik is bijzonder netjes, het geheel is goed afgewerkt en de ergonomie klopt voor rijders van verschillend postuur. Kleine occasiontip: schaf een F800R als tweede motor aan. Wedden het al snel je eerste motor wordt?

AANKOOPTIPS
Drie onofficiële terugroepacties (bij BMW noemen ze dat ‘Technische Aktionen’) zijn er geweest: combischakelaar (maart 2010), sluiting radiateur (november 2011) en accu (november 2014). En daarmee zijn de mogelijke mankementen meteen ook opgesomd. Bij een inspectie van een model dat je op het oog hebt, zijn het vaak de door de verkoper zelf veroorzaakte ongemakken (lees achterstallig onderhoud) waar je nog het meest op moet letten. De onderhoudsmentaliteit van een aantal F800R-eigenaren is niet per definitie identiek aan die van de eigenaren van zwaardere BMW’s. Versleten banden, een kettingset en remblokken die aan vervanging toe zijn; een grote beurt en wat klein grut kosten bij een BMW-dealer dan al snel € 1.000,- of meer. Een volledige onderhoudsgeschiedenis is dus geld waard. Ook een puntje van aandacht: de dragers van de duovoetsteunen maken onderdeel uit van het subframe en in het geval van bijvoorbeeld een val om domweg omvallen, kan dat een aardige kostenpost opleveren. Niet wat materiaal, maar wel wat werkplaatskosten betreft.

MARKTSITUATIE
Veel F800R-en is het lot van de beginners- of heropstapfiets beschoren: na een relatief korte periode worden ze door hun eerste eigenaren vaak ingeruild voor iets groters en sterkers. En aangezien de F800R best goed verkocht heeft, is er ook op de occasionmarkt genoeg te vinden. Modellen van de eerste bouwjaren, vaak met een karige uitrusting en een hoge kilometerstand, kun je met een beetje geluk rond de € 5.000,- vinden. Wees met de staat van onderhoud in het achterhoofd voorzichtig met de echte koopjes, dus kunnen zomaar eens duur uitpakken. Tussen de pakweg € 6.000,- en € 7.500,- kom je in de regel goed onderhouden machines van eerste eigenaren tegen. Verlangt een particuliere verkoper meer dan € 7.500,-, dan moeten er behoorlijk wat extra’s op zitten en moet de kilometerstand laag zijn. Het aanbod bij motorzaken is doorgaans duurder. Althans, dat kan in eerste instantie zo lijken. Aangezien een F800R als occasion immers te boek staat als jong gebruikt, heb je in veel gevallen nog fabrieksgarantie. En dat kan van pas komen als je onder die regeling nieuwe onderdelen nodig hebt, want die zijn in de regel niet goedkoop.

Lees meer over

BMW F800R

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-