+ Plus

Occasion: Aprilia Tuono

Het is december 2001, wanneer Aprilia de wereld verbaast met een heuse streetfighter, op basis van zijn superbike RSV1000R. Zoiets als de Tuono 1000R was er nog niet, afgezien van wat zelfbouwprojecten en een Britse exoot als de Triumph Speed Triple. De Tuono sloeg in als een bom: de machine zag er woest uit, en het beresterke RSV-blok zorgde voor het nodige vuurwerk als het gas werd opengedraaid.

Wij reden een Tuono uit 2003 en het eerste wat opvalt, is dat je in de eerste versnelling echt moet oppassen met je rechterhand. De motor reageert giftig op het gas en het voorwiel is maar met moeite aan de grond te houden in de eerste twee versnellingen. De injectie is duidelijk nog van de wat oudere soort, want de machine heeft behoorlijk wat aan- uitreacties tijdens het rijden. In de hogere versnellingen is dat geen probleem meer overigens.
Op de Tuono gezeten wil je maar twee dingen: veel bochten en veel benzinestations. Het ding stuurt messcherp – wat wil je anders met zo’n breed superbikestuur in handen? – en buldert in hoog tempo door zijn toeren heen. Ondertussen slurpt het blok de tank in een noodgang leeg, want zo dorstig als de Tuono kom je ze nauwelijks meer tegen heden ten dage. Je mag blij zijn als je de 1:12 haalt.
De tweede generatie Tuono’s is vorig jaar op de markt gekomen. Dat had nog heel wat voeten in de aarde, aangezien Aprilia op sterven na dood was in 2004. Gelukkig meldde de Italiaanse fabrikant in december 2005 gered te zijn door een financiële injectie van de Piaggio Group, waar het nu deel van uitmaakt. Maar liefst veertien nieuwe modellen zien de komende jaren het levenslicht in Noale.  
 
De 998 cc 60° V-twin uit de RSV werd voor de tweede generatie flink onder handen genomen. Het blok kreeg er acht pk bij ten opzichte van de Tuono’s uit 2001-2005 en heeft 133 pk aan de krukas. En dat ondanks het 2-1-2 uitlaatsysteem met katalysator om aan de strenge Euro3-norm te kunnen voldoen.
De ingenieurs verbeterden de injectie en inlaatkanalen voor een betere vulling van de cilinders. De nieuw ontworpen cilinderkop heeft andere nokkenassen en lichtere klepveren, en krijgt zijn lucht en benzine via vergrote (57 mm) inlaatkelken binnen. Nieuw is ook de Ram-Air, de dubbele oliepomp en het gebruik van magnesium motoronderdelen. De Tuono werd compacter, smaller en maar liefst 15 mm lager dan zijn voorganger. De motor is mede daardoor wendbaarder dan zijn voorganger en heeft een krachtiger, soepeler blok. De ruwe kantjes van de eerste generatie werden zodoende bijgeslepen, maar verwacht niet dat de machine nu ineens een allemansvriend is geworden. Het blijft een beest van een motor.
Evenals bij de RSV-serie, is er sinds vorig jaar ook van de Tuono weer een duurdere variant op de markt onder de naam Tuono 1000R Factory. Deze heeft onder meer een goudkleurig frame, OZ-wielen, Öhlins veerwerk, carbon bellypan, carbon achter- en voorspatbord en ga nog maar even door.
Alle Tuono’s vanaf eind 2006 (ten tijde van de introductie van de Tuono Factory) hebben standaard het RSV-blok met 139 pk en dezelfde versnellingsbak. Eigenlijk kun je dit de derde generatie Tuono noemen.
 
Aprilia heeft een geschiedenis(je) van speciale modellen. Zo kwam er al in het introductiejaar 2002 een vergelijkbare prijzige variant van de Tuono 1000R uit onder de naam Tuono 1000R Factory, ook wel Tuono Racing genoemd. In 2005 kwam, speciaal voor de Nederlandse markt, een Tuono 1000R Limited Edtion op de markt. Deze machine heeft onder andere een carbon topkuip, achterscherm, onderbak, luchtinlaten, voor- en achterspatbord, en een Akrapovic uitlaatsysteem (met dB-killers, dus straatlegaal). Deze speciale uitvoering is dit jaar weer gelimiteerd terug met carbon hielplaat, achter- en voorspatbord en chainguard en Akrapovic-dempers. Ook heeft de motor een Öhlins stuurdemper, die de standaard Tuono en Tuono R Factory dit jaar niet meer hebben. In plaats daarvan is een Sachs gemonteerd.
 
De door ons gereden Tuono uit 2003 staat bij Goedhart Motoren in Bodegraven (www.goedhartmotoren.nl, tel. 0172-650005), heeft 22.741 gelopen en kost € 8790,-. 
 
MODELGESCHIEDENIS
Halverwege 2002 zette Aprilia de gelimiteerde, brute Tuono R(acing) in de markt, die in 2003 werd opgevolgd door een ‘gewone’ serie-uitvoering. Daarna kwam wederom een Tuono Racing, met verlengde carbon onderkuip, carbon voorkuip zonder verlichtingsopening, die in 2006 werd opgevolgd door een geüpdate tweede generatie Tuono. Die zal naar verwachting ook volgend jaar (vrijwel) ongewijzigd bij de dealers staan. Volgend jaar krijgen de Tuono en RSV een nieuw familielid, met naar verluidt een V4-blok dat rond de 200 pk moet leveren. Ongetwijfeld zal dan in 2009 de bruutste Tuono aller tijden het levenslicht zien. We wachten vol spanning af!
 
AANKOOPTIPS
De Tuono’s met bouwjaren 2003-2005, met het motorbloktype RSV-RP dat stamt uit 2001, hebben een matig gevoel in de achterrem. Andere blokken en/of remschijf kan dit vage gevoel verhelpen. Er zijn verder geen seriematige gebreken bekend. MARKTSITUATIE Er staan in Nederland enkele tientallen gebruikte Tuono’s te koop, dus er is redelijk wat keus. De Tuono is dan ook het best verkochte model van Aprilia. Het merendeel wordt gevormd door standaardmodellen, maar er staat ook een handjevol Factory’s te koop. Reken erop dat de prijzen voor een 2003-model op een krappe € 8000 liggen. De bedragen lopen op tot 12.000 à 13.000 euro voor een 2005- of 2006-model. Kilometerstanden liggen gemiddeld rond de 20.000 kilometer, maar er zijn flinke uitschieters naar beneden.
 
TECHNISCHE GEGEVENS (bouwjaar 2003)
 
MOTOR vloeistofgekoelde viertakt 60˚ V-twin, vier kleppen per cilinder, twee bovenliggende nokkenassen, balansas, injectie Ø 51mm, natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.
Boring x slag          97 x 67,5 mm
Cilinderinhoud       998 cc
Compressie 11,4 : 1
Max. vermogen      92 kW (125 pk) bij 9500 tpm
Max. koppel 96 Nm bij 8750 tpm
 
FRAME aluminium brugframe, Showa upside-down voorvork Ø 43 mm, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met Boge monoschokbreker, veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 220 mm met tweezuiger remklauw.
 
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1415 mm, zithoogte 820 mm, voorband 120/70-ZR17, achterband 190/50-ZR17, drooggewicht 191 kg, tankinhoud 18 liter.
 
 
ALTERNATIEVEN
 
TRIUMPH SPEED TRIPLE Over trendsetters gesproken. Mocht je denken dat Aprilia het wiel opnieuw heeft uitgevonden, dan kom je bedrogen uit. In 1994 introduceerde Triumph namelijk al een brute driecilinder naked (cilinderinhoud 885cc), die het predikaat streetfighter meer dan waardig was en is. De machine was zó sexy, dat hij een bijrol speelde in onder meer de films The Matrix en Mission Impossible 2. De Britse hooligan krijgt in 1997 een upgrade en een cilinderinhoud van 955cc. In 2002 volgt een soepeler versnellingsbak, die echter nog steeds wat aan klik-klak schakelgemak te over laat. Grootste makke is de matige gasrespons in de lage toeren, waardoor je met veel koppelingsslip moet wegrijden bij het verkeerslicht. Vanaf 5000 toeren knalt het blok bijna echter uit het frame van enthousiasme en kan de driepitter de strijd met de Tuono met gemak aan. Sinds 2005 heeft de Speed Triple een nieuw 1050cc-blok.
 
TECHNISCHE GEGEVENS (type T509) Vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, 956 cc, injectie, 79,5 kW (108 pk), 97 Nm, zesversnellingsbak, kettingaandrijving, aluminium brugframe, banden 120/70-ZR17 en 190/50-ZR17, tankinhoud 18 liter, drooggewicht 205 kg.  
 
KAWASAKI Z1000
Evenals de Tuono, is ook de Z1000 een behoorlijke wildebras. De motor combineert een ruig uiterlijk, waaronder de veel besproken ‘orgelpijpen’ van uitlaatdempers, met een explosief rijgedrag. Het karakter van de twee motoren verschilt op een belangrijk punt: leeft de Tuono al op bij lage toeren, de Kawa voelt zich pas écht thuis bij vijfcijferige toerentallen. Dan blaast de machine hysterisch de begrenzer in en is het echt alle hens aan dek om het ding in bedwang te houden. De injectie is uitstekend en samen met het robuuste rijwielgedeelte zorgt dat voor veel controle over de motor. Jammer is dat de Z te kampen heeft met (hinderlijke) trillingen in het middentoerengebied, iets wat in de nieuwe generatie vrijwel geheel is opgelost door een andere motorophanging. Een ander punt van kritiek is het slecht afleesbare display, wederom een punt dat bij het nieuwe 2007-model verholpen is.
 
TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 953cc, injectie, 93,4 kW (127 pk), 95,6 Nm, zesversnellingsbak, kettingaandrijving, aluminium brugframe, banden 120/70-ZR17 en 190/50-ZR17, tankinhoud 18 liter, drooggewicht 198 kg.
 
[Unterschriften]
[9445 Opnener ohne Unterschrift]
 
[achterlicht]
Kenmerkend voor de eerste serie Tuono’s zijn de ronde achterlichten.
 
[uitlaat2]
Al jaren in het accessoirepakket: praatjesmaker van Akrapovic.
 
[Tuono special edition]
Speciaal voor de Nederlandse markt verscheen in 2005 deze Limited Edition met veel carbon en Akrapovic dempers.
 
[0145]
Afgelopen jaar verscheen ook de nieuwste versie van de 1000R Factory ten tonele.Plaats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...