Nieuws

Motornieuws 2023

Bij Yamaha zitten ze nooit stil en 2023 vormt daarop gelukkig geen uitzondering. Naast kleinere updates voor de MT-07, MT-125 en Ténéré 700, komen er ook nog een stevig vernieuwde XMax 300 en Niken GT. En als klap op de vuurpijl onthulde het een nieuwe variant in de Tracer 9 line-up: de Tracer 9 GT+!

Na de Tracer 9 en Tracer 9GT, die komend jaar in de nieuwe kleuren Pure White en Midnight Black verkrijgbaar is, verwelkomt Yamaha komend jaar een derde telg binnen haar driecilinder Sport Touring line-up: de Tracer 9GT+. Waar die plus voor staat laat zich ongetwijfeld wel raden, een nog rijkere uitrusting in vergelijking met standaard GT. Dat nog in voorgaande zin is in dit geval zeker niet misplaatst, want ook op de standaardversie heb je weinig te klagen over extra’s. De 119 pk en 93 newtonmeter sterke crossover beschikt namelijk standaard al over onder meer twee zijkoffers, semi-actieve KYB vering, up/down quickshifter, cruise-control, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en ABS, handvatverwarming en ledverlichting rondom. De GT+ tilt die uitrusting echter naar een nog hoger niveau. En dat doet het voornamelijk met een verfijnder en meer uitgebreid elektronicapakket.

Als eerste Yamaha ooit is de GT+ namelijk uitgerust met een adaptieve cruise-control, heel treffend ACC geheten (Adaptive Cruise Control). Middels een radarsensor meet deze de afstand tot de voorligger, waarbij je de keuze hebt uit vier volgafstanden. De ACC houdt niet alleen die gekozen afstand tot de voorligger vast, remt en accelereert daarbij automatisch, maar biedt ook nog enkele aanvullende functies, zoals een bochtenhulp (remt bij wanneer het detecteert dat je een bocht te snel neemt) en passeerhulp (soepeler acceleratie bij inhalen). Bovendien communiceert het systeem ook met de elektronische vering. Wanneer het ACC moet remmen, wat het eerst doet middels de motorrem en aansluitend pas via het reguliere remsysteem, dan wordt indien nodig de demping automatisch aan de hoeveel remkracht aangepast om onrust in het rijwielgedeelte te voorkomen.
Over die remmen gesproken, ook op dit vlak is er nieuws. De GT+ is namelijk uitgerust met een gecombineerd remsysteem (Unifed Brake Systeem, kortweg UBS), dat onder meer wordt gevoed door zowel de 6-assige IMU als de radarsensor. Het biedt drie hoofdfuncties, als eerste is er de helingshoekafhankelijke werking, die we al van meerdere systemen kennen. Ten tweede verdeelt het de remkrachten tussen voor en achter voor een optimale vertraging in combinatie met stabiliteit (ook wanneer je enkel voor remt) en ten derde grijpt het in wanneer er een aanrijding dreigt. De ACC en UBS tillen het veiligheidsniveau dus naar een duidelijk hoger niveau.
Hoe je alle elektronica hebt ingesteld kun je op de GT+ aflezen op het nieuwe en grote 7 inch TFT dashboard (standaard GT heeft twee kleinere 3,5 inch exemplaren). Deze voorziet niet alleen in drie stijlthema’s en bluetooth-connectivity, maar ook in de mogelijkheid tot een groot, geïntegreerd Garmin navigatiescherm. Deze werkt via de Garmin Motorize app (waar abonnementskosten aan zitten verbonden) die je op je smartphone installeert, deze communiceert vervolgens weer met het dashboard middels de Yamaha MyRide app. Een op het eerste gezicht bijzonder handige functionaliteit.
Als aanvulling op de nieuwe elektronische hulpmiddelen zijn de bestaande daar waar nodig aangepast c.q. verfijnd. Moet je op de reguliere Tracer 9 bijvoorbeeld alle systemen apart van elkaar instellen, de GT+ beschikt over vier geïntegreerde rijmodi (Sport, Street, Rain en Custom) waarin onder meer gasrespons, tractiecontrole en demping aan elkaar zijn gelinkt. En last but not least, de GT+ kreeg een nieuwe USB A-aansluiting, nieuwe zadelbekleding, een aangepaste duozit (in hoogte verstelbaar) en nog wat lichte detailwijzigingen.

De nieuwe Tracer 900 GT+ is er in twee exclusieve meerkleurige uitvoeringen genaamd Icon Performance en Power Grey. Vanaf mei 2023 staat ‘ie bij de dealer.

 

Gerelateerde artikelen

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

Duurtest eindverslag BMW R1250GS

reactie(s) - 24 november, 2022

Zijn voorganger stond op voet van oorlog met onze duurtest en nu moet de R1250GS aan de bak met het dubbele ...
Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.