+ Plus

Motornieuws 2020 – Ducati

Het tijdperk van de beresterke hypernaked lijkt losgebarsten. Krap tien uur nadat Kawasaki met haar nieuwe Z H2 in het naked bike segment voor het eerst de 200-pk-barrière slechtte, doet Ducati daar nog een schepje bij bovenop. Een royale 208 pk en 123 Nm koppel heeft de nieuwe Ducati Streetfighter V4 namelijk. Alstublieft. Naast deze opperbaas lanceren de Italianen de nieuwe Panigale V2, met een V-twin dus, een aangepaste Panigale V4 en de Multistrada 1260 S Grand Tour.

Ducati Streetfighter V4/S
Dat Ducati deze naakte V4 in de planning had, was uiteraard geen verassing. De machine maakte dit jaar immers al zijn opwachting tijdens de Pikes Peak International Hill Climb. Zoals te verwachten leunt de nieuwe Streetfighter V4 zwaar op de Panigale V4. Maar in tegenstelling tot zijn gekuipte broer gaat de Streetfighter – hoe kan het ook anders voor een naked – een stuk kaler door het leven. Daarbij is het Ducati gelukt het rijklaargewicht behoorlijk laag te houden. Zo legt de Streetfighter V4 een nette 201 kilo op de weegschaal. Wie voor de meer premium Streetfighter V4 S kiest, kan daarbij zelfs twee kilo extra afstrepen.
Het naar voren aflopende lijnenspel, met de agressief vormgegeven koplamppartij geeft de Italiaan een ronduit pittig voorkomen. En dat vraagt natuurlijk ook om passende prestaties. Nu zit het met dat laatste met de 1.103 cc metende 90° V4 van de Panigale wel snor, in Streetfighter-trim is het blok goed voor een dikke 208 pk bij 12.750 tpm en 123 Nm koppel bij 11.500 tpm. In combinatie met een drooggewicht van 178 kilo (S-versie) resulteert dat in een bijna ontzagwekkende pk/gewichtsverhouding van 1,17 op 1. Nog indrukwekkender wordt het met het optionele titanium Akrapovic-race-uitlaatsysteem, dat het vermogen doet groeien tot 220 pk en tegelijk zes kilo van het gewicht afsnoept.
Om ervoor te zorgen dat dit vermogen zich optimaal naar de weg vertaald, is de Streetfighter V4 uitgerust met winglets, die ontwikkeld zijn door de aerodynamica-afdeling van Ducati Corse. Deze kleine vleugeltjes kunnen 28 kilo downforce generen bij 270 km/uur, waardoor het voorwiel ook bij hoge snelheid goed contact houdt met de weg. Daarnaast dragen ze bij aan de stabiliteit. Om al dat geweld verder behapbaar te maken is Ducati’s nieuwste naked uiteraard volgehangen met elektronisch vernuft. En dan hebben we het over een 6D IMU, waaraan bochten-ABS en -tractiecontrole, Slide Control, wheeliecontrol, power launch, up/down quickshifter en Engine Brake Control zijn gekoppeld. Deze systemen zijn geïntegreerd in drie standaard rijmodi, die middels een 5″ TFT-scherm te selecteren zijn. Klinkt goed! Kies je voor de S-variant, dan heb je ook de beschikking over elektronisch instelbare Öhlins-vering en superlichte Marchesini wielen.
Wat je neer mag tellen bij de dealer voor een Streetfighter V4? In Nederland 22.990,- euro voor de standaard of 26.590,- voor de ‘S’. In België heeft de Streetfighter V4 een prijs van 19.990,- euro, en kost de ‘S’ 22.990,- euro.

Ducati Panigale V2
Bijna alle aandacht gaat tegenwoordig uit naar de potente V4’s van Ducati, je zou bijna vergeten dat het merk haar naam en faam heeft gemaakt met de 90° V-twin. Gelukkig verloochent het merk uit Bologna haar afkomst niet en heeft haar laatste V-twin superbike niet alleen klaargestoomd voor het Euro5-tijdperk, de Panigale 959 gaat vanaf nu ook als Panigale V2 door het leven.
De bekende Superquadro V-twin heeft nog altijd een cilinderinhoud van 955 cc, maar kreeg wel grotere injectoren, geoptimaliseerde inlaatkanalen en een tweede katalysator. De aanpassingen hebben geen invloed op de prestaties, althans niet in negatieve zin. Qua vermogen is de twin er zelfs vijf pk op vooruit gegaan (155 pk bij 10.750 tpm), terwijl ook het maximum koppel met 104 newtonmeter licht is gestegen.
Ook heeft de Panigale V2 nu 6-assige IMU, gecombineerd met: bochten-ABS (Evo), hellingshoekafhankelijke tractiecontrole (Evo 2), wheelie-controle (Evo), instelbare motorrem (Evo) en een up/down quickshifter. Verder zijn er drie rijmodi (Street, Sport en Race), elk met een passend regelniveau van de hulpsystemen. Alle rijmodi zijn overigens ook volledig naar persoonlijke voorkeur aan te passen middels het nieuwe 4,3 inch TFT dashboard.
Optisch leunt de Panigale V2 uiteraard dicht tegen de Panigale V4 aan met onder andere de kenmerkende koplampen en Daytime Running Lights ‘wenkbrauwen’. Verder is de dubbelzijdige swingarm van de 959 vervangen door een fraai enkelzijdig exemplaar. Daarbij geeft het kortere einddempertje bovendien vrij zicht op het gietwiel met Y-vormige spaken. Net als de 959 Panigale is ook de V2 voorzien van een volledig instelbare Showa-BPF-voorvork en een eveneens volledig instelbare Sachs-achterschokdemper. Ook het remsysteem is onveranderd met bijtgrage Brembo M4.32 vierzuiger remklauwen aan de voorzijde. De nieuwe Panigale V2 is er enkel in Ducati-rood met zwarte wielen, de prijs bedraagt € 20.990,-.

Ducati Panigale V4/S
Ook Ducati’s sportieve vlaggenschip, de Panigale V4 mag zich op een kleine update verheugen. Zowel de V4 als de V4 S krijgen komend modeljaar het aerodynamicapakket van de R-versie, en dat bestaat uit een hogere ruit, winglets en een aangepaste stroomlijn. Onder de streep moet dat een meer windprotectie en een betere stabiliteit opleveren. Ook nieuw op beide Panigales zijn tractiecontrole Evo II en Quickshifter Evo II, beide eveneens afkomstig van de R. Eerstgenoemde om het vermogen bocht uit beter beheersbaar te maken, en de quickshifter voor een sportieve schakelgedrag boven de 10.000 toeren. Om de beresterke Panigale ook op het circuit wat soepeler te rijden te maken, zijn ook vering en elektronica op een aantal punten verfijnd. Vermogen en koppel blijven met respectievelijk 214 pk en 124 Nm ongewijzigd. Komend jaar hangt er een prijskaartje van € 26.990,- (België: € 23.490,-) aan de Panigale V4 en een van € 33.190,- (België: € 28.990,-) aan de V4 S.

Ducati Multistrada 1260S Grand Tour
Met de Grand Tour lanceert Ducati een meer toeristisch aangeklede variant van de Multistrada 1260S. Waarin zich dat vertaalt? In eerste plaats in de in kleur gespoten zijkoffers en de speciale matgrijze kleur. En verder: een middenbok, verwarmde handvatten, speciale buddy met Grand Tour-logo, elektronische bandenspanningscontrole en een elektronisch ontgrendelbare ‘hands free’ tankdop. Technisch is de Grand Tour volledig identiek aan de reguliere S met de 159 pk sterke 1.262cc Testastretta V-twin en semi-actief elektronisch veersysteem. Andere snuisterijen: hellingshoek afhankelijke ABS en tractiecontrole, wheelie-controle, up/down quickshifter, hill hold control, cruise-control, adaptieve bochtenverlichting en een TFT dashboard. De nieuwe, matgrijs/rode Multistrada 1260S Grand Tour gaat € 25.790,- (B € 22.690,-) kosten.

Lees meer over

Ducati Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-