+ Plus

Motornieuws 2019: Ducati / Energica

Met thuisbeurs Eicma nog voor de deur, houden de Italiaanse fabrikanten hun grote nieuws begrijpelijkerwijs nog even voor zichzelf. Dat betekent niet dat er helemaal niets van het Italiaanse front in Keulen is te melden. Ducati presenteerde er nieuwe Scrambler afgeleiden, Energica een nieuwe, hypersportieve elektrische racer.

De pure essentie van het motorrijden: twee wielen, een breed stuur, een simpel blok en een ton aan plezier. Was getekend Ducati, dat hiermee de ziel blootlegt van haar volledige Scrambler-gamma, waarmee het alweer sinds 2015 flink aan de nostalgische weg timmert. Die weg begon met een viertal uitvoeringen (Icon, Full Throttle, Classic en Urban Enduro), allen op dezelfde technische basis rond een trellis-frame en de bekende lucht-/oliegekoelde 803 cc L-twin, die ooit in de Monster en Hypermotard 796 dienst deed. Gaandeweg de jaren is dat gamma nog met diverse modellen uitgebreid, ieder met een heel herkenbare eigen identiteit, de technische basis bleef echter onaangeroerd. Tot komend jaar dan, de nieuwe Scrambler Icon beet het spits af (zie eerste test op pagina 28) en je hoeft geen Nostradamus te heten om te voorzien dat de rest van de modellijn eenzelfde upgrade krijgt. Aldus geschied, in Keulen trok Ducati het doek van respectievelijk de Full Throttle, Café Racer en Desert Sled. Kort door de bocht vielen de volgende updates het drietal ten deel: nieuwe aluminium zijpanelen, zwarte blokaccenten in combinatie met geborstelde koelribben, een nieuwe koplamp met Daytime Running Light (DRL), automatisch uitschakelende LED knipperlichten, aangepaste armaturen voor een meer intuïtieve bediening van het LCD instrumentarium (nu met versnellingsindicator en weer brandstofhoeveelheid), meer op comfort gericht veringafstelling, vlakker zadel en een lichter te bedienen hydraulische koppeling met instelbaar hendel. En als kers op de taart zijn de nieuwe Scramblers nu standaard uitgerust met Bosch bochten-ABS.
De Cafe Racer en Full Throttle zijn leverbaar vanaf november, de Icon en Desert Sled staan vanaf januari bij de dealer.

FULL THROTTLE
Flattrack exponent met onder meer een dubbelloops slip-on einddemper, duozitcover, nummerschilden aan de zijkant en sportief kort voorspatbord.
Kleur: geel/zwart met zwart frame en zadel
Prijs: NL € 12.290,00 / B € 10.890,00

CAFÉ RACER
Geïnspireerd door de Londense café racer-scene uit de jaren 60, kenmerkt zich onder meer door zadel met duozit-cover, 17” spaakwielen, koplampkuipje, clip-ons met bar-end spiegels en nummerplaten op de zijkant.
Kleur: matzilver decor met blauw frame en zadel
Prijs: NL € 13.290,00 / B € 11.890,00

DESERT SLED
Zandhaas van het trio, die zijn oorsprong vindt in het Zuidwest-Californië van de jaren ’60 en ’70. Met versterkt frame, spaakwielen (19”voor en 17”achter), hoog voorspatbord, verlengd achterspatbord, koplampgrille, carterbeschermer en langere veerwegen.
Kleur: wit met rood frame en zwart zadel met rode stiksels
Prijs: NL € 13.290,00 / B € 11.890,00

ENERGICA EGO SPORT BLACK
Het Italiaanse Energica is komend jaar de officiële motorleverancier voor het nieuwe MotoE-kampioenschap, dat tijdens een aantal MotoGP-races verreden wordt. Om dat te vieren brengt deze fabrikant van elektrische motoren in 2019 een speciale uitvoering van haar Ego sportmachine uit, de Ego Sport Black. Het kleurenschema van deze uitvoering is geïnspireerd op het prototype van de Ego Corsa en is onder andere voorzien van een stickerset van alle GP-sponsoren. Andere nieuwe features zijn een zadel met contrasterende rode stiknaden, Ergal-voetsteunset en stuurgewichten. Ook profiteert deze Ego Sport Black van belangrijke nieuwe feautures, die vanaf komend modeljaar op alle Energica’s te vinden zijn: tractiecontrole, cruise control, nieuw en nauwkeuriger gashendel, en handvatverwarming. Softwarematig kan straks het laadproces op een vooraf bepaald moment automatisch worden gestaakt, komt er een ‘stille’ laadmodus in de laadmodus ‘fast charge’ wordt de laadtijd met 15% ingekort. Deze laatste software-opties zijn vanaf januari 2019 ook beschikbaar voor al bestaande machines. De nieuwe Ego Sport Black wordt leverbaar in de kleuren wit/grijs en rood/grijs.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-