+ Plus

Motornieuws 2019: BMW R1250GS en R1250RT

De geruchten gingen al langer rond, maar de tijd van gissen is nu echt voorbij. BMW heeft namelijk een volledig nieuwe boxermotor gepresenteerd, die als eerste haar opwachting gaat maken in het verkoopkanon van de Beierse firma, de R1200GS. Pardon, de R1250GS zoals ‘ie nu gaat heten. En dat geeft overigens slechts ten dele aan in welke richting het gaat met de Duitse ‘flat twin’!

BMW moest aan de slag. De populaire 125 pk sterke, vloeistofgekoelde vierkleps boxer was namelijk toe aan een update. En dat niet omdat vermogen en koppel te wensen over lieten. Hoewel de concurrentie inmiddels deels schittert met vermogens tussen de 140 en 160 pk, was dat eigenlijk helemaal geen issue. Echter hebben we in de EU te maken met steeds strenger wordende emissie-eisen en geluidsnormen, en in zijn huidige gedaante zal de boxer de Euro5-horde (die in 2020 van kracht gaat) niet halen. Kortom, de techneuten in München moesten iets bijzonders bedenken om ‘hun’ boxer, waarvan de historie teruggaat tot de R32 uit 1923, voor de nieuwe tijd klaar te stomen.

En dat doen ze op twee manieren. Allereerst natuurlijk de meest voor de hand liggende: het vergroten van de cilinderinhoud. Iets dat niets te maken heeft met de Euro5-norm, maar vooral ten faveure van meer vermogen en koppel is gedaan. Als je dan toch aan de slag moet, pak je dat hoofdstukje immers ook even snel mee natuurlijk. Daarbij zijn zowel boring als slag zijn licht vergroot (102,5 x 76 mm) waarmee de cilinderinhoud op 1.254 cc komt (was 1.170 cc). Waar de boxer, die tevens een jongste generatie BMS-O ECU kreeg, echter vooral een enorme stap voorwaarts mee zet, is de nieuwe BMW ShiftCam-technologie. Een techniek waar we al in MotoPlus 6-2018 over berichtten.

Kort gezegd komt dit op het volgende neer: de inlaatnokkenas van beide cilinders is axiaal verschuifbaar en heeft niet één set nokprofielen zoals gangbaar, maar twee. Een tamme voor het deellastgebied, waarbij de nokken zijn geconfigureerd voor een optimaal verbruik en soepele motorloop, en een scherp (hoog) nokprofiel voor vollast, met de focus op maximale prestaties. Variabele kleptiming dus, maar dan wel op een compleet andere manier dan het DVT-systeem (Ducati Variable Timing) van Ducati. Daar kan het moment van opening van de inlaatkleppen een paar graden vervroegd of verlaat worden, maar kan er niet worden gevarieerd in openingsduur of lichthoogte van de kleppen. En dit is niet de enige ‘inlaattruc’ die de Duisters hebben bedacht. De inlaatkleppen zijn bijvoorbeeld onder een verschillende hoek gemonteerd en openen bovendien niet gelijktijdig, maar asynchroon. Doordat de een iets eerder opent wordt er een werveling in de cilinder gecreëerd met een meer effectieve verbranding als gevolg.

Flinke boost

Daarnaast is ook nog het uitlaatsysteem vernieuwd en al deze zaken hebben volgens BMW hebben niet alleen geresulteerd in een soepeler motorkarakteristiek en verbeterde efficiency (lager verbruik, minder uitstoot etc.), maar in combinatie met de grotere cilinderinhoud ook in een flinke prestatie boost. De nieuwe boxer, die als eerste zijn opwachting gaat maken in de GS, korte tijd later gevolgd door de RT, overklast zijn voorganger namelijk op alle fronten. Het vermogen stijgt van 125 naar 136 pk (bij 7.750 tpm) en het koppel zelfs van 125 naar 143 newtonmeter, dat ook nog eens vijfhonderd toeren eerder (bij 6.250 tpm) wordt vrijgegeven. Belangrijker misschien nog wel is het feit dat met name in het toerengebied tussen de 3.500 en 6.500 toeren het koppel exponentieel is gestegen. Precies daar waar de gemiddelde toerrijder het gros van de tijd resideert dus, daardoor kunnen de aanpassingen in de praktijk nog wel eens een stuk effectiever uitpakken.

Het antwoord op die vraag zal overigens niet heel erg lang op zich laten wachten. Bij het per perse gaan van dit nummer, zitten wij namelijk al in het zadel van de nieuwe GS, die in Portugal aan wereldpers wordt voorgesteld. Of de stap voorwaarts van de boxer, die overigens ook op andere fronten is aangepakt, in de praktijk net groot is als op papier? Je leest het in MotoPlus 19-2018.

Lees meer over

BMW Ducati R1250GS R1250RT

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-