+ Plus

Motornieuws 2013: Eicma Milaan

Een nieuwe variant op een bestaand thema, dat was de laatste paar jaar regelmatig het geval als MV Agusta iets ‘nieuws’ presenteerde. Maar de Italianen lijken zich zelf opnieuw uitgevonden te hebben als motorfabrikant en daarbij speelt het afgelopen jaar gepresenteerde driecilinderblok een hoofdrol. Na de F3, de Brutale 675 en de Brutale 800 is het nu de beurt aan de vierde driepitter in rij, de oogstrelende Rivale 800.
Dat MV haast maakt met haar driecilinder-platform moge duidelijk zijn. Na de F3, begin dit jaar, volgde immers al snel de naakte 675 Brutale-variant en amper vier maand later wordt daar alweer een 800-versie naast geplant. En nu is er dan de Rivale 800, die daar ineens op een Milanese beursvloer stond. Geen moeilijk gedoe met een doek dat pas na ellenlange diepgaande marktanalyses en ingewikkelde verhandelingen over groeiprognoses van een machine wordt getrokken. Nee, gewoon een podium met een spot er op en daar staat ‘ie dan, de nieuwe Rivale 800. Even achteloos als grandioos. Maar er achteloos aan voorbij lopen is onmogelijk, want er staat wel even iets. Een Ducati Hypermotard zou je zeggen als je even heel snel met de ogen knippert. Houd je ze wat langer open, dan doe je de MV Agusta met die vergelijking te kort, zonder daarbij die Hypermotard te kort te willen doen trouwens. Dat is als de PC Hooftstraat vergelijken met Il Quadrilatero, de vier beroemdste Milanese winkelstraten met vestigingen van de grootste modehuizen ter wereld. Je hebt strak gesneden maatpakken, maar het kan altijd net nog even een snit strakker qua lijnenspel, dat idee. En strak is het maatpak van de puntig gelijnde Rivale in ieder geval, bruut maar toch ook gedistingeerd. Veel naar voren gerichte lijnen, die bovenal snelheid en daadkracht suggereren. En alles is vanzelfsprekend rijk gedetailleerd uitgevoerd met bijvoorbeeld een prachtige gescheiden achter- en remlicht-unit. De knipperlichten hebben een plek op kleine ‘vleugeltjes’ aan weerszijden van de over de achterband gepositioneerde kentekenplaat. Op dat laatste kunnen de accessoirefabrikanten zich lekker stuk bijten. Uiteraard ontbreekt de enkelzijdige achterwielophanging niet en heeft ook de Rivale drie korte uitlaatjes aan de rechterzijde, de optische gemeenschappelijke deler van MV’s driecilinders. Maar er is zelfs leentjebuur gespeeld bij Ducati. De combinatie van handkappen en de daarin geïntegreerde, inklapbare spiegels zijn een stijlkenmerk dat we natuurlijk kennen van de (oude) Hypermotard. Mooi detail zijn de eveneens in deze combinatie geïntegreerde knipperlichten opvallende LED-positielichten. De Rivale belooft trouwens niet alleen in uiterlijk een ware rivaal voor de vernieuwde Hypermotard (zie pagina 14) te worden. In het voor MV Agusta kenmerkende stalen vakwerkframe van de Rivale hangt namelijk dezelfde 798 cc driecilinder als in de nieuwe Brutale 800 en ook in deze trim is dat blok met contraroterende krukas goed voor een stevige 125 pk bij 11.600 toeren en 81 Nm bij 8.600 toeren. Een pittige speelkameraard voor de Hypermotard dus. Daarnaast is MV’s MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System) ook op de Rivale aanwezig. Dit systeem wordt gecombineerd met ride-by-wire en bestaat uit drie verschillende motormappings en tractiecontrole. ABS ontbreekt vooralsnog. Net als de Brutale 800 heeft de Rivale een volledig instelbare Marzocchi voorvork, een eveneens volledig instelbare Sachs achterschokbreker, twee 320 millimeter remschijven voor met radiaal gemonteerde vierzuiger Brembo remklauwen en een enkele 220 millimeter schijf met dubbelzuiger remklauw achter. Er moet nog wel even op de Rivale 800 worden gewacht, want hij komt pas eind 2013 op de markt en gaat € 12.590,- kosten. [kader F4] F4-RANGE VERNIEUWD Naast het offensief aan driecilinders hebben ze bij MV Agusta ook kans gezien om de F4-range een flinke oppepper te geven met een vernieuwde F4, F4R en F4RR. Optisch is het drietal vernieuwd met onder andere een gewijzigd frontje met LED-positielichten, een nieuwe achterlicht-unit, een gewijzigde uitlaatpartij met ondermeer kortere buitenpijpjes en nieuwe lichtgewicht gesmede wielen (zilverkleurig op de F4 en nog lichtere exemplaren voor de R en RR). Het stalen vakwerkframe met aluminium schetsplaten is licht gemodificeerd en ook de vier-in-lijn onderging een aantal wijzigingen. Zo is onder andere het variabele inlaatsysteem herzien, is de oliekringloop vernieuwd voor een betere smering en, in combinatie met een vergrote radiateurcapaciteit, geoptimaliseerde koeling en zijn de zuigerhemden geanodiseerd. De RR-versie kreeg bovendien titanium drijfstangen en mag liefst 14.000 toeren draaien. De RR levert met 200.8 pk bovendien het meeste vermogen van de drie. Maar de F4 en de R produceren nog altijd een dubbelmodale 195 pk. Ook nieuw op het drietal F4’s is het zogeheten ELDOR elektronicapakket met ride-by-wire en de mogelijkheid om middel verschillende mappings parameters als vermogen, koppel, gasrespons, motorrem en toerenbegrenzer te beïnvloeden. Dit systeem is gekoppeld aan de achtvoudig instelbare tractiecontrole die we nog kennen van het vorige model. Andere standaard elektronische snufjes zijn wheelie-control en een quick shifter. De RR gaat nog een stap verder wat elektronica betreft en is voorzien van elektronisch verstelbare vering en stuurdemper van Öhlins. De R heeft eveneens veerelementen van het Zweedse merk, maar deze zijn handmatig verstelbaar. Dat geldt ook voor de vering van de standaard F4, die een combinatie van een Marzocchi voorvork en Sachs achterschokbreker kent. Ook heeft de RR de meest hightech remmen met een combinatie van 320 millimeter schijven en radiaal gemonteerde Brembo M50 Monobloc remklauwen. De F4 en de R doen het met M4 klauwen en Nissin hoofdremcilinders. Achter huist een enkele 220 millimeter schijf met een forse vierzuiger klauw. De F4 (wit en rood/zilver) en de RR (wit/zwart en rood/wit) staan eind december al bij de dealer voor respectievelijk € 19.490,- (voor het eerst een F4 onder de € 20.000,-) en € 27.990,-. De R (wit en rood/zilver) volgt in januari en gaat € 21.990,- kosten.

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-