+ Plus

Motornieuws 2010: Kawasaki

Terwijl de wereldwijde crisis welig tiert en motorfabrikanten tot nu toe de hand angstvallig op de knip houden bij het introduceren van nieuwe modellen, gooit Kawasaki er komend jaar doodleuk een compleet nieuwe Z1000 tegenaan. En als toetje ook nog een rijtje modelupdates, waarvan vooral die van de 1400GTR in het oog springt. Waar de macht der supersports nog steeds tanende is en power nakeds meer en meer aan slagkracht winnen, lijkt Kawasaki precies op het juiste moment een nieuwe naakte gladiator in de arena te gooien: de compleet vernieuwde Z1000. En met vernieuwd bedoelen ze bij Kawasaki niet een ander stukje plastic en een nieuwe toeter, maar een van ‘scratch’ opgebouwde machine waar de concurrentie komend jaar de tanden op stuk mag bijten. Achter het erg minimalistische, maar vooral agressief gelijnde kop- en schouderpantser met opvallend smalle koplamp-unit vechten een stevig vernieuwde vierpitter en een compleet nieuw frame om de aandacht. Het blok wortelt uiteraard in de traditie van de vorige Z1000, maar heeft met 1.043 cc liefst 90 cc meer inhoud dan zijn voorganger. Daartoe werd de boring fractioneel verkleind (van 77,2 naar 77,0 mm) en de slag een stuk vergroot (van 50,9 naar 56,0 mm). Wat dat exact in pk’s en Newtonmeters betekent, laat Kawasaki nog even in het midden, maar de nieuwe Z zal bij lage toerentallen en vooral in het middengebied een stuk nadrukkelijker met de spierballen gaan rollen. Ook de vergroting van de gasklephuizen van 36 naar 38 mm wijst daar op. De vermogensafgifte zal volgens Kawasaki in ieder geval tot 7.000 toeren heel lineair zijn, om daarna een stuk steiler omhoog te klimmen. Het blok hangt op vier punten (dat waren er 3) in een nieuw aluminium ruggengraatframe met een minimum aan lasnaden. Dat frame heeft 30% aan laterale- en torsiestijfheid gewonnen en is een kleine 4 kilo lichter dan voorheen. Het subframe bestaat niet langer uit aangelaste stalen gedeelten, maar is nu een driedelige gegoten aluminium constructie die door het lagere gewicht bijdraagt aan een betere massacentralisatie. In de nieuwe swingarm zitten fraaie excentrische kettingspanners en aan de bovenzijde van de swingarm zit het linksysteem van de bijna horizontaal geplaatste en volledig instelbare achterschokbreker. Ook de 41 mm upside-down voorvork is volledig instelbaar. De vijfspaaks wielen zijn ook nieuw en zijn aan de velgrand mooi afgewerkt met een heldere coating. Het achterwiel komt helemaal goed uit de verf doordat de nieuwe demperconstructie een stuk korter is dan voorheen. Het principe van de ‘gestapelde’ dempers aan weerszijden bleef gehandhaafd, maar het oogt van de zijkant en van achteren nu stukken compacter. Zowel voor als achter vinden we de van Kawasaki bekende wave remschijven, voor in 300 mm formaat met forse radiaal gemonteerde remklauwen. Uiteraard komt er ook een ABS-versie. De nieuwe Z1000 wordt leverbaar in de kleuren wit/oranje, zwart/zilver en bruin. [Bilder][Opener: Z1000 2; motor ganz links anordnen][Detailbilder unter den motor: Z1000 5 und 10ZR1000E_40ABRNFEX00D_C]Fris en in drie standen kantelbaar dashboard. De uitlaatdempers zijn een stuk compacter geworden. Let ook op de fraaie excentrische kettingspanners. [In Kasten auf 1e Spread]1400GTR OP GROENE EN VEILIGE TOERZo op het eerste gezicht lijkt de 1400GTR voor komend jaar als twee druppels water op het huidige model, maar schijn bedriegt. De zij- en middenkuipdelen zijn aangepast voor een betere warmteafvoer, de spiegels zijn 40 mm hoger geplaatst voor een beter zicht naar achteren en de ruit is 70 mm hoger en een stuk breder geworden om de rijwind beter om de rijder te geleiden. Maar het echte nieuws aan Kawasaki’s toerbuffel gaat schuil achter een paar extra knoppen op de armaturen, waarmee de 1400GTR het over de boeg van actieve veiligheid en milieu gooit. Wat dat eerste aspect betreft, is de ABS-versie van de GTR nu voorzien van traction control (KTRC). Dit systeem, dat gebruik maakt van de wielsensoren van het ABS, moet meer grip garanderen op glad wegdek en detecteert daartoe snelheidsverschillen tussen voor- en achterwiel. Bij achterwielspin worden ontstekingstijdstip, brandstoftoevoer en de luchtstroom (via de hulpsmoorklep) gereguleerd om de grip te herstellen. Standaard is het KTRC geactiveerd, maar het kan desgewenst via een knop op het stuur worden uitgeschakeld. Nieuw op de 1400GTR is ook de tweede generatie van het K-ACT ABS, een evolutie van het gecombineerde remsysteem dat dit jaar op de VN1700 Voyager werd geïntroduceerd. Bij deze nieuwe eenheid, kleiner en lichter dan de vorige, werkt de achterste remklauw mee als de voorrem wordt gebruikt en komt de klauw rechtsvoor ook in actie als er op de achterrem wordt getrapt. Met een schakelaar op het stuur kun je kiezen voor twee verschillende standen van het systeem: een stand met een verminderd K-ACT-effect voor bijvoorbeeld sportief en sologebruik en een stand met een versterkte werking voor snelweg en duogebruik . Ook kun je vanaf komend jaar groener rijden met de 1400GTR en daarbij wordt je geholpen door de standaard aanwezige indicator voor zuinig rijden. Deze functie kan met een druk op de knop worden ingeschakeld, waarna de ECU ontstekingstijdstip en injectie aanpast voor maximale brandstof besparing. Voor een optimale werking dien je wel onder de 6.000 toeren te blijven en niet harder te rijden dan 165 km/uur. Andere nieuwtjes op de 2010 GTR zijn standaard handvatverwarming en haken aan de voorzijde van de tank om een tanktas te bevestigen. Door dat laatste is het bergvakje op de tank verplaatst naar het linker kuipgedeelte. Het vakje heeft een elektromagnetisch slot dat boven de 40 km/uur automatisch wordt vergrendeld en onder de 3 km/uur weer wordt ontgrendeld. De GTR wordt leverbaar in twee kleuren: magnesium/zwart en blauw. [Bilder][10ZG1400C_40AGRYDLS00D_C][10ZG1400C_40AGRYFHAB00D_C]Knoppenwinkel: de GTR is nu ook voorzien van uitschakelbare traction control (KTRC) en een gecombineerd remsysteem (K-ACT)[Letzte Seite][Bild: 10KLE650C_40AYELDRF00D_C]VERSYS GELIFTOok de Versys, Kawasaki’s populaire alleskunner, zag de designer met de scalpel voorbij komen. De looks van de avonturier zijn wat scherper en sportiever geworden en dat geeft de Versys een meer volwassen uitstraling. Meest opvallend is de vernieuwde neus met gestapelde koplampen en windgeleiders aan beide zijden. Daar achter steken de richtingaanwijzers naar buiten, die smaller zijn dan voorheen en ook hoger gepositioneerd. Andere kunststof delen als radiateurkappen, voorspatbord, swingarmkappen en motorkappen ogen eveneens sportiever. Andere optische noviteiten zijn een scherper gelijnd kapje over de einddemper en een ander achterlicht, hetzelfde als dat van de nieuwe Z1000. Het zicht naar achteren is verbeterd door de spiegels hoger en meer naar buiten te plaatsen. Daarnaast is ook het duocomfort van de Versys verbeterd. De vernieuwde Versys komt er in geel en zwart. [Bild 10ZX1000F_40ALIMDRF00D_C]KLEINE UPDATE VOOR ZX-10RVolgens de ongeschreven wetten der supersports en superbikes zou Kawasaki’s ZX-10R voor komend weer eens flink opgeschud moeten worden. Maar in Kobe hebben ze even een sportieve pas op de plaats gemaakt. Niet dat het planbord helemaal leeg was, want voor 2010 vallen er toch wat updates te noteren voor de ZX-10R. Een cosmetische ingreep met een nieuwe voorkuip, die nu meer gemeen heeft met de ZX-6R. Opvallend is dat de Showa BPF-voorvork, die afgelopen jaar debuteerde op de 6, komend jaar niet op de 10 te zien is. Wel is de Öhlins stuurdemper verbeterd en is het schakelmechanisme gemodificeerd voor een soepeler schakelgedrag. En ook de veelbesproken uitlaatdemper van de ZX-10R ging weer over de tafel en oogt in zijn nieuwe vorm een stukje slanker. De ZX-10R wordt leverbaar in groen/wit en zwart. [Bilder 10KLX125D_44JBLKSRB00D_W und 10KLX125C_44JWHTSLB00D_W][In Unterschrift]Komend jaar gooit Kawasaki twee leuke, sportief gelijnde 125’s in de strijd: de terreingeoriënteerde KLX125 (rechts) en de D-Tracker supermoto. Beide delen een 10 pk sterk 125 cc blokje, zijn met respectievelijk 113 en 114 kilo vederlicht en zijn bij uitstek geschikt voor de betere stadsguerri

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.