+ Plus

Motor wrappen

‘Wrappen’ is het met folie beplakken van gespoten delen. Hiermee kun je je motor een andere kleur of een heel ander ontwerp geven. En het mooie is dat je het eenvoudig weer kunt verwijderen als je het niet meer mooi vindt.
De originele motor blijft immers intact onder de wrap; wel zo handig als je van plan bent om de motor weer in te ruilen of te verkopen. Overgespoten motoren zijn vaak minder waard en moeilijk te verkopen vanwege de angst van kopers om een schademotor te kopen. En wat jij mooit vindt hoeft niet persé een breed koperspubliek aan te spreken.

Anders dan een sticker, is wrapfolie heel erg rekbaar wanneer het met een hete-lucht-föhn wordt verwarmd. De folie kan liefst 30 procent oprekken en daardoor goed op ‘dubbel-gekromde’ oppervlakken aangebracht worden, zonder dat er rimpels in komen. Nadat de te beplakken onderdelen goed zijn schoongemaakt, wordt de wrapfolie verwarmd en over het deel gespannen. Kleine rimpels kunnen met hete lucht weg worden geföhned en met een rakel weggestreken worden. De betere zogenaamde ‘easy-apply’-folies zijn aan de lijmkant in twee richtingen van hele kleine luchtkanaaltjes voorzien, die de lucht nog makkelijker weg laten strijken.
Als een heel vlak in één kleur geplakt moet worden, dan wordt de folie om de rand heen geplakt en een stukje folie van ongeveer een centimeter breed op de achterkant vastgeplakt. Dit geeft de mooiste afwerking en je bent er zeker van dat de folie altijd vast blijft zitten. Daarvoor moet je echter wel alle onderdelen demonteren. Er is een slimme truc als je de folie wilt afsnijden om meerdere kleuren op een vlak te hebben. Daar waar je wilt snijden, wordt een zogeheten ‘knife-less-tape’ geplakt, voordat de wrapfolie wordt geplakt. In deze tape zit een soort vislijn, die door de wrapfolie heen snijdt als je eraan trekt. Zo hoef je dus niet bang te zijn dat je lakwerk beschadigd raakt door een mesje.

Wrapfolies zijn in alle kleuren van de regenboog te koop, inclusief metallic, matte, diverse designs en meekleurende ‘Cameleon’-versies. Een ‘carbon-look’ is uiteraard ook mogelijk. Gladde ‘carbon’-folies zijn goed te verwerken, maar zogenaamde ‘3D-carbon’-folies, die zijn voorzien van een ribbelig gewoven werkje, zijn dikker en daardoor moeilijker te plooien. Leuk weetje: echte carbon-onderdelen zijn aan de buitenkant altijd glad, omdat deze daar tegen een mal aan liggen als ze gemaakt worden. Dus wie die 3D-structuur bedacht heeft?
De folies zijn bestendig tegen alle normale poetsmiddelen. Lichte steenslag en een druppeltje benzine of olie vormen ook geen probleem, eigenlijk hetzelfde als met gewone lak. Het gebruik van een hogedrukreiniger wordt dan weer niet aangeraden. Ook kunnen de folies alleen op gladde oppervlakken aangebracht worden, dus niet op ribbelig plastic of gegoten metaal. Ze kunnen niet tegen hitte; een motorblok wrappen gaat dus niet.

De kosten worden bepaald door de complexiteit van het ontwerp, het type folie, het aantal onderdelen, de grootte van de delen en of de onderdelen gedemonteerd moeten worden om netjes om de rand heen te wrappen. Indicatief begint dit bij ongeveer 300 euro voor een naked bike in een enkele kleur. Een Ducati Multistrada wrappen in de kleuren van de Italiaanse vlag kost je pak ‘m beet 500 euro. En een racereplica met veel details komt net boven de 1000 euro uit.
Maar kun je het ook zelf? Het zal hetzelfde zijn als met verf spuiten: iedereen kan met een spuitbusje aan de slag om ergens een kleurtje op te krijgen. Maar er zit toch echt een verschil tussen wat je zelf spuit en een onderdeel gespoten door een professional. Samengevat is wrappen een goede methode om je motor te personaliseren en bovendien is het eventueel makkelijk te verwijderen als je besluit je motor van de hand te doen.

Met dank aan Mark Loeffen van motorwrap.com

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-