+ Plus

Motor van het Jaar 2009 verkiezing

Net als in 2006 en 2007 kunnen ook dit jaar alle motorliefhebbers via MotoPlus hun stem uitbrengen in de grote Europese Motor van het Jaar Verkiezing. In 2007 werd de Ducati 1098 unaniem gekozen tot Motor van het Jaar, terwijl ‘Europa’ in 2008 koos voor de Ducati Desmosedici, terwijl de Nederlandse en Belgische motorrijder koos voor de Kawasaki 1400GTR.Met de bijgaande stemkaart kun je (eventueel via internet: www.best-bikes.eu/nl) je eigen voorkeur voor komend motorseizoen weer uitspreken. Breng je stem uit en maak daarbij kans om deze schitterende Ducati Monster 696 te winnen![[fliesstext]]Was er een jaar geleden nog keuze uit 186 verschillende motoren: de motorfabrikanten duiken steeds meer in de ‘niche-markets’ en breiden de modellenlijnen gestaag uit. Voor 2009 staan er maar liefst 200 verschillende modellen op de keuzelijst. We beseffen ons dat er zelfs nog veel meer modellen leverbaar zijn, maar in de lijst zijn deze samengevoegd, omdat het vaak om dezelfde modellen met verschillende cilinderinhouden gaat (zoals bij de scooters bijvoorbeeld), of om varianten met heel kleine verschillen. Denk voor dat laatste bijvoorbeeld een de KTM’s, die vaak leverbaar zijn in een standaard-uitvoering en in een R-versie met bijvoorbeeld iets andere vering.In de keuzelijst, die je op de volgende drie pagina’s aantreft, heeft elke motor zijn eigen code (een letter en drie cijfers) gekregen, die je op bijgaande stemkaart of online via www.best-bikes.eu/nl kunt invullen.Aangezien dit een Europese verkiezing is, is de keuzelijst ‘Europees’ samengesteld: in alle twaalf Europese landen waarin gestemd kan worden wordt namelijk dezelfde lijst gehanteerd. Dat verklaart waarom je op deze keuzelijst ook een flink aanbod aan scooters en 125cc-ers aantreft. Met name in Nederland, waar we geen speciaal 125cc-rijbewijs hebben, kennen we een deel van die motoren niet, maar in de rest van Europa is deze klasse dankzij het ‘A1-rijbewijs’ erg belangrijk en worden er dus veel modellen in verkocht.De 200 verschillende machines zijn ondergebracht in acht categorieën: Toer, Supersport, Chopper/Cruiser, All-road/Off-road/Supermoto, Allround, Naked Bike, 125cc en Scooter. Vooral bij de All-road/Off-road/Supermoto’s en de Naked Bikes is de keuze enorm met respectievelijk 32 en 35 verschillende modellen.Het is de bedoeling dat je in elke categorie een eigen favoriet kiest en het nummer daarvan invult op de stemkaart (of online). Je kiest dus jouw acht favoriete machines en een onafhankelijk instituut telt alle stemmen vanuit heel Europa en stelt de categoriewinnaars per land en voor Europa in totaal vast. Daarnaast wordt gemeten naar welke motorcategorieën de meeste belangstelling uitgaat en de machine die in de klasse met de grootste belangstelling de meeste stemmen krijgt wordt dus uitgeroepen tot Motor van het Jaar 2008!Wie dit jaar zijn stem online wil uitbrengen heeft daarvoor wel de code nodig, zoals deze op de flap van de stemkaart in MotoPlus staat vermeld. Door dit codenummer kunnen alleen MotoPlus-lezers hun stem uitbrengen en maken dus ook alleen MotoPlus-lezers (plus eventueel hun partner, vriend of vriendin via de tweede stemkaart) kans op onze hoofdprijs: de Ducati Monster 696!Die sublieme machine verloten we begin 2009 immers onder alle inzenders – zowel digitaal als per kaartje – van volledig ingevulde stemkaarten. Daarbij maakt je persoonlijke voorkeur niets uit: het maakt niet uit wàt je hebt gestemd om kans te maken op de Ducati!Naast je persoonlijke voorkeur aan motorfietsen kun je op de stemkaart ook je mening kwijt het imago van de verschillende motormerken middels een kleine enquête. En de stemkaart is dubbel uitgevoerd, zodat je zoals gezegd ook je motorvrienden of je partner zijn of haar stem kunt laten uitbrengen. De kaart kan zonder postzegel opgestuurd worden en moet uiterlijk 22 december 2008 binnen zijn. De uitslag van deze Europese Motor van het Jaar Verkiezing zal in MotoPlus nr. 7 van 1 april 2009 bekend gemaakt worden.MOTOPLUS EUROPESE MOTOR VAN HET JAAR VERKIEZING 2009[[Kasten mit Covers, gleich wie letzten Jahr, MP23-24 seite 51 mit die neue Covers aus MRD hinein]]Augepast: wir lassen Motociclismo aus Brazilien weg!!!!![[Bei kasten mit Covers von die Magazine, Wie in Motorrad seite 61, aber ein motorrad-cover hinzufugen]]De Europese Motor van het Jaar 2009 Verkiezing wordt gehouden onder de lezers van deze twaalf vooraanstaande Europese motorbladen:MOTORRADDuitslandMOTOPLUSNederlandMOTO JOURNALFrankrijkMOTOCICLISMOSpanjeMOTOCICLISMOPortugalINMOTOItaliëTÖFFZwitserlandMOTOCYKLPolenMOTOCYKLTsjechiëUNIVERS MOTORoemeniëMOTOREVIJAKroatiëMOTORREVUHongarije

Lees meer over

Ducati Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...