Nieuws

MotoGP-test Valencia

Terwijl bij het Mooney VR46 Racing Team de eerste en derde plaatsen van Luca Marini en Marco Bezzecchi voor vreugde zorgden, de tweede, vierde en vijfde plekken van de Aprilia-mannen Maverick Viñales, nieuweling Miguel Oliveira en Aleix Espargaro een positieve afsluiting betekenden, was er duidelijke onvrede bij Marc Marquez over de nieuwe Honda en Fabio Quartararo, die meer had verwacht van de blokupdate die zijn Yamaha M1 had gekregen.

Fabio Quartararo was heel duidelijk in zijn eerste reactie na een teleurstellende testdag. “Ja, natuurlijk had ik meer verwacht”, meende de ex-wereldkampioen na zijn negende tijd. “Het moet niet mogelijk zijn dat we tijdens de testen in Misano en Barcelona een verbetering voelen (met het blok) en hier merken we niets.” Yamaha had een nieuw chassis, twee aeropaketten, grotere vinnen op het kontje van de machine én een nieuw 2023-blok voor Quartararo meegebracht, maar overlopen van enthousiasme deed deed de Fransman bepaald niet over de nieuwe viercilinder. Dat het eerder in Jerez door Cal Crutchlow geteste blok volgens Quartararo dezelfde topsnelheid bood als vorig jaar was ‘een probleem’. Werklust kon de Yamaha-kopman niet ontzegd worden, want niemand reed meer ronden dan de 92 die Quartararo klokte.

Ook Marc Marquez maakte er geen geheim van dat hij hoger ingezet had met de nieuwe Honda. Hoewel de Valencia-testtijden volgens goede traditie met enige scepsis dienen te worden betracht, was het geen goed teken dat Marquez met een dertiende tijd de beste Honda-rijder was. De voormalige Suzuki-mannen Joan Mir en Alex Rins tekenden op de RC213V voor de achttiende en twintigste plaats, met tussen hen in Takaaki Nakagami. “We hebben meer nodig om mee te doen voor de titel”, gaf Marquez aan, nadat hij slechts ‘een heel klein beetje’ extra koppel in de vernieuwde V4-krachtbron had gevoeld. De zeer matige voorkant van de Honda was er nauwelijks op vooruitgegaan en ook was er niet merkbaar meer grip beschikbaar aan de achterzijde, oordeelde de nummer 13 van 2022. Optimistisch gestemd was Marquez door de prominente aanwezigheid van Japanse staf in de box. “Dat hebben we al lang niet meer zo gezien. Dat is wel een teken dat er wat aan het veranderen is.” Marquez had verschillende frames, uitlaten, een nieuwe luchtinlaat op de stroomlijn, een nieuw kontje en een carbon koppeling te testen, terwijl ook de nieuwelingen Mir en Rins (“Ik ben behoorlijk blij”) veel uit te proberen hadden. Vanwege contractuele verplichtingen met Suzuki spraken de twee niet met de media.

Op een Ducati GP22, de machine waarmee hij niet dit jaar twaalfde mee werd in de eindstand en waarmee hij ook volgend jaar zal rijden, zette Luca Marini de snelste tijd. Marini had geen nieuwe spullen, maar testte zaken ‘waar we normaal geen tijd voor hebben’. Zijn Mooney VR46-teamgenoot Marco Bezzecchi maakte de stap van een GP21 naar de machine van dit seizoen. De ‘rookie of the year’, veertiende in zijn eerste seizoen, merkte direct dat de GP22 een duidelijk beter remmende machine is dan de GP21. Ook motorisch toonde Bezzecchi zich aangenaam verrast door de stap voorwaarts. Teammanager Pablo Nieto noemde het een voordeel dat de beide rijders nu beter hun data kunnen vergelijken. Een personele wijziging binnen het Mooney VR46 Racing Team was de toevoeging van enkele voormalige Suzuki-teamleden. Joan Mirs oud-crewchief Frankie Carchedi vond ook onderdak bij Ducati, als de nieuwe rechterhand van een zeer opgetogen Fabio Di Giannantonio. Op de GP22 van het Gresini Racing Team klokte Di Giannantonio een keurige zesde tijd. Di Giannantonio’s ex-teammaat Enea Bastianini debuteerde met een tiende tijd en een schuivertje in het Ducati-fabrieksteam, twee plekken voor Pecco Bagnaia. De wereldkampioen toonde zich zeer content met het nieuwe GP23-blok en de Aprilia-achtige stroomlijn.

De eerste zes plaatsen werden bezet door drie Ducati’s en drie Aprilia’s. Maverick Viñales, bijgestaan door Manu Cazeaux met wie hij in 2015 en 2016 bij Suzuki werkte, tekende na een dramatische Grand Prix van Valencia nu voor de tweede tijd, terwijl teamgenoot Aleix Espargaro daarentegen weinig opgetogen was over zijn vijfde tijd en het feit dat hij minder nieuwe spullen had kunnen testen dan verwacht. Met het CryptoDATA Aprilia RNF MotoGP team heeft Aprilia voor het eerst een satellietteam. Tijdens het GP-weekend maakte het team de nieuwe sponsor bekend, die bovendien een meerderheidsbelang in het team heeft verworven. Een bijzondere stap voor teameigenaar Razlan Razali, die in 2021 hoofdsponsor Petronas zag afhaken en nu – ondanks een nog lopend contract – de belangrijkste geldschieter WithU zag vertrekken. Met Miguel Oliveira en Raul Fernandez heeft teammanager Wilco Zeelenberg twee voormalige KTM-rijders onder contract. Oliveira’s vierde tijd maakte indruk. Ook Oliveira en Fernandez (21e tijdens de test) mochten vanwege nog lopende contracten zich niet uitspreken over hun ervaringen op de 2022-Aprilia’s.

Brad Binder zette de zevende tijd op een KTM die voorzien was van een nieuwe stroomlijn en een nieuwe achterkant. De belangrijkste verbetering leek echter het nieuwe chassis. “Dat was op sommige vlakken honderd keer beter dan het chassis waarmee ik de race reed”, klonk Binder opgetogen. “Er waren ook wat dingen om aan te werken. Maar daar zijn deze testen voor.” Achter GasGas-rijder Pol Espargaro was de zeventiende tijd voor KTM’s nieuwe fabrieksrijder Jack Miller.
Met de eendaagse test in Valencia werd een streep onder 2022 gezet. De eerste officiële testen van 2023 zijn van 10 tot 12 februari in Sepang.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Eerste Test BMW M1000R

Eerste Test BMW M1000R

reactie(s) - 8 december, 2022

De M1000R is BMW’s tweede M-motorfiets na de vorig jaar gelanceerde M1000RR. Die M1000RR is gebaseerd op de ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-