+ Plus

Mailfeedback MP 12-2011

DE MAG EN KILOMETERHEFFINGReactie op Warmdraaien in nr. 11.In Eric Bulsinks voorwoord van MotoPlus 11 stelt hij dat de MAG op het verkeerde paard heeft gewed wat betreft de kilometerheffing. Dat was geen kwestie van wedden op een bepaald paard, maar een bewuste keuze. Er waren diverse redenen waren waarom wij niet aan deze landelijke heffing mee wilden doen en, naar pas later bleek, zelfs ook niet eens konden doen.1. De controle camera’s die men hiervoor wilde gebruiken konden alleen kentekenplaten aan de voorzijde van een voertuig lezen.2. De kosten voor de in te bouwen kastjes en het mee laten lopen in de registratie systemen waren hoger dan de beoogde opbrengst.3. De industrie kon nog niet garanderen dat het kastje fraude- en diefstalvrij op een motor aangebracht kon worden.4. De meeste motoren hebben er geen afgeschermde ruimte voor.5. De gemiddelde motorrijder in ons land legt jaarlijks maar 3.700 km af.6. We betaalden indertijd (afhankelijk van de provinciale opcenten) ca. 60 euro per jaar Motor Rijtuigen Belasting en het zou niet kostenverhogend mogen werken. De maandelijks te sturen nota’s, zoals men van plan was, zouden dan over een ‘verbruik’ gaan van gemiddeld 300 km a nog geen € 0,02 per km.7. De kilometerheffing werd gezien als middel om de files te verminderen en daar doen motoren vanzelf al aan mee door er tussendoor te rijden.8. Als laatste, maar zeker niet als minst belangrijke reden waren wij geen voorstander van de km-heffing uit privacy overwegingen. We vinden onze Brother al Big genoeg.Dat de overheid daarna de trukendoos opendeed en ons vervolgens allemaal over meerdere jaren met een veel hogere MRB confronteert toont alleen maar aan dat men in het Haagse de normen die burgers geacht worden te hanteren zelf niet meer respecteert. In de huidige economische situatie is kennelijk alles geoorloofd. Het gebruik van oneigenlijke argumenten door dit Kabinet waarmee ze hun financiële handel en wandel rechtvaardigen wordt niet eens meer ter discussie gesteld door de gekozen volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer. Een voorbeeld is het doorberekenen aan ons van de zogenoemde maatschappelijke kosten die met motorongevallen gepaard gaan. In het antwoord van het ministerie van Financiën op onze brief durven ze glashard te stellen dat de schuldvraag niet relevant is ondanks het erkende gegeven dat 63% van die ongevallen niet door ons zelf veroorzaakt wordt. Met andere woorden: Deze overheid vindt het dus gewoon dat de rekening bij de slachtoffers (motorrijders) gelegd wordt in plaats van bij de veroorzakers. Het principe “De vervuiler betaalt.” (in dit geval ‘de veroorzaker’) is met deze ook ten Grave gedragen, samen met het vertrouwen van de burgers in de politiek. Bestaat er zoiets als een verkiezingsbord voor je kop? Het lijkt er wel op. Nico Perk, voorzitter MAGAUTOMOBILISTEN OPLEIDENNiet alleen motorrijders hebben een cursus nodig! Mijn R1 staat ook te trappelen van ongeduld na de winterstop, en aan het begin van het motorseizoen worden alle motorrijders – ook via MotoPlus – gewaarschuwd voor de gevaren in het verkeer. De gemiddelde automobilist moet immers weer wennen aan motoren in het verkeer en goede verlichting alsmede reflecterende kleding kan misschien helpen, net als een veiligheidscursus. Maar in mijn ogen wordt er te vaak alleen over de motorrijders gesproken als het gaat om de verkeersveiligheid. Graag zou ik ook zien dat de automobilist een bewustere verkeersdeelnemer wordt. Je kunt als motorrijder alle kleuren van de regenboog aannemen, als de automobilist je niet ziet (door de blinde hoek) of wil zien, ben je alsnog de sigaar. Ik denk dat vooral de automobilist beter opgeleidt moet worden en ook de gevaren van die blinde hoek moet onderkennen. De VRO’s voor motorrijders zijn heel erg goed, maar ook automobilisten zijn niet uitgeleerd als ze het rijbewijs halen!Richard Bel[Beeld: MP8 p. 11 bovenaan]TRAGISCH ONGEVALJoy Hoes dodelijk verongelukt in Roermond Afgelopen zaterdag is mij het ergste overkomen wat je als motorrijder en vriend kan gebeuren. Mijn kameraad Joy Hoes (20) is die dag dodelijk verongelukt na een uitwijkactie voor een inhalende vrachtwagen op de Maasbrug in Roermond. Deze vriend, tevens monteur en instructeur, kende als geen ander van de gevaren van het motorrijden en wist hoe hierop te anticiperen. Zijn beschermende kleding, tot en met volledige bodyprotector onder zijn leren pak, hebben zijn dood niet kunnen voorkomen. Ik ben intens geraakt door deze gebeurtenis en heb gisteren op de site van TVellef een oproep gedaan aan alle collega-motorrijders om een bloemetje, briefje of berichtje voor Joy en familie achter te laten op de brug. Het is immens triest dat je er als motorrijder alles aan doet om zelf veilig motor te rijden en je te beschermen tegen iets wat hopelijk nooit zal gebeuren, om vervolgens de hoogste prijs te betalen voor de fout van iemand anders. Zo zie je maar; hoe goed je de motor ook onder controle hebt en hoeveel bescherming je ook draagt, het is nooit een garantie! De reden dat ik jullie benader is dat ik hoop dat er in de eerstvolgende MotoPlus ruimte is voor dit verhaal van Joy. Ter nagedachtenis aan hem, als steun aan de familie en voor het creëren van extra alertheid voor iedereen op de weg, zeker motorrijders. Op de site https://www.tvellef.nl/ tref je het nieuwsbericht plus mijn oproep aan alle motorrijders aan.Bas van Berkel, bas_van_berkel@live.nlERGERNIS TOP 10De ruitensproeier ontbreektIn het lijstje van Ergernis Top 10 ontbreekt toch wel een heel belangrijke: het gebruik van de ruitensproeier door de automobilist voor jou(w motor). Het overkomt me dagelijks dat ik een smerig ruikende ‘douche’ krijg van de voor mij rijdende auto. Knipperen met licht heeft geen effect, want de automobilist begrijpt je niet. En lanceert vrolijk de volgende lading vloeistof. Maak van de Top 10 maar een Top 11 en zet de ruitensproeierellende maar hoog (met stip).Theo GouwerokCOLUMNS IN MOTOPLUSZitten de lezers te wachten op Noortje of Jacob?Als ‘leidenschaflichter’ motorrijder sinds vele jaren lees ik met interesse MotoPlus, alhoewel de laatste tijd met een toenemend onbehaaglijk gevoel. Ik weet dat MotoPlus een dochter is van Motorrad. Daar is niets mis mee, ik heb ook dochters. De testen en verslagen zijn heel goed, daar ligt mijn probleem dan ook niet. Waar dan wel? Bij artikelen die de door u zelf te vullen pagina’s versieren, niet bij alle, maar wel bij:- Sebastiaan Labrie: zijn laatste seksueel zwaar aangezette bijdrage was beneden peil.- De beginnende motorrijder: hij heeft als beginner een te zware motor gekocht. Dat doen de meesten, anders word je niet voor vol aangezien, maar verder? Niet interessant.- Jacob in de sneeuw: hij had op straat zijn bocht naar de oprit moeten maken en dan recht omhoog. Wat moet ik hiervan nog leren?- Noortje, de amateur psycholoog: haar conclusie na een pagina geleuter? Een motorrijder is iemand die motor rijdt. Of ben ik aan het dementeren?Deze artikelen hebben mijns inziens geen enkele toegevoegde waarde aan uw verder uitstekende blad. Ik heb – heel vroeger – geleerd dat als je niets serieus te vertellen hebt, je je mond moet houden. Of maak het blad wat dunner, scheelt in de kosten. Ben ik nu een uitzondering of een oude mopperkont? Beste redactie, vraag eens aan uw lezers of ze zitten te wachten op Noortje of Jacob?S.D. de VriesDE TROTS VAN BENOver het Van der Ven-zijspanIn MotoPlus 10 stond een leuk verhaal over het zijspan van Ben van Kaam. Deze werden ooit gebouwd door mijn vele te vroeg (in 1986) overleden vriend Jos van der Ven. Als hobby heeft hij er denk ik ongeveer 15 gebouwd, zowel smalle éénpersoons als de bredere twee persoons zijspannen (zoals die van Ben). Zelf heb ik jaren met mijn gezin heel Europa doorgereden met een dergelijk zijspan. Ik had de bak gemodificeerd en zelf een onderframe gemaakt. Ik heb de originele frametekening nog (2 A-viertjes). De zijspannen van Jos zie je nog regelmatig voorbij komen op Marktplaats.Bert Bolt[[foto MP 10 pag 94-95]TERUGTUNENHoe zit het met de nieuwe wetgeving?Sinds kort is mijn dochter van 19 bezig met het halen van haar motorrijbewijs en ook heeft ze al een leuke motor gekocht, een Kawasaki GPZ500S uit ’92. Natuurlijk weten we wel dat de motor te veel vermogen heeft voor het klein rijbewijs en teruggetuned moet worden naar 25 kW. Volgens de nieuwe wetgeving wordt dit vermogen in 2012 verhoogd naar 35 kW. Wel vervelend voor haar omdat het huidige vermogen volgens mij 38 kW is. Moet de motor straks echt voor die 3 kW teruggetuned worden of is er nog een andere mogelijkheid? Bijvoorbeeld het gashandel blokkeren door middel van een schroef en dan een vermogensuitdraai laten maken? Alfred van der Burgh Er is nog niets definitief. Er zijn wel Europese wetsvoorstellen, maar die moeten in elk land afzonderlijk nog worden goedgekeurd door de diverse regeringen.Het is de bedoeling dat er inderdaad vanaf 2012 drie klassen komen: 25 kW als instapklasse voor de eerste twee jaar dat je rijbewijs hebt. Dan 35 kW voor de tweede twee jaar en pas met vier jaar rijervaring of als je ouder bent dan 24 jaar, mag je helemaal ‘open’ rijden. Als je niet al teveel hoeft te knijpen, is een begrenzer op het gashendel of een iets aangepaste aanslag op de carburateur, waardoor het gas niet meer 100% open kan, vaak al voldoende en meestal nemen de verzekering en de politie dan genoegen met het tonen van een vermogensuitdraai. Als je meer moet knijpen, dan zul je wellicht de doorlaat van het inlaatkanaal kleiner moeten maken. Voor veel motoren zijn er wel setjes in de handel om hem eenvoudig terug te tunen.CRASHTESTRijkswaterstaat doet crashtestenIn MotoPlus 10 staat een artikel aangaande de crashtesten van Rijkswaterstaat met met motorfietsen. Een klein detail: de ambulancemotor die plat gereden werd, was geen 1200RT maar een 1150RT. Het is namelijk een van de motoren waarmee ik als

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-