+ Plus

Made in Holland: Dr. Jekill & Mr. Hyde

Nee, motorfietsen produceren we niet op grote schaal in Nederland. Maar binnen onze landsgrenzen huist wel een flink aantal bedrijven dat internationaal op grote schaal actief is in de motorwereld. Denk daarbij bijvoorbeeld aan toonaangevende fabrikanten van motorkleding, vering en ook uitlaatsystemen. Tot die laatste categorie behoort Dr. Jekill & Mr. Hyde uit het Limburgse Belfeld, dat in korte tijd een enorm groei heeft doorgemaakt met elektronisch verstelbare uitlaatsystemen.

Die high-end uitlaatsystemen waren in eerste instantie vooral bekend in Harley- en chopperkringen, maar Dr. Jekill & Mr. Hyde verkent de laatste twee jaar steeds nadrukkelijker ook andere markten. Zo zijn er sinds afgelopen jaar systemen voor BMW, waaronder uiteraard voor de immens populaire R1200GS en ook voor de R nineT, verkrijgbaar en is er sinds kort eveneens een systeem voor de meeste populaire KTM’s (1050/1090 Adventure, 1190 Adventure, 1290 Super Adventure, 1290 Super Duke R en GT). De basis onder ieder systeem wordt gevormd door een elektronisch verstelbare klep in de uitlaatdemper.
Die klep verklaart ook de naam van het bedrijf, die is ontleend aan het boek ‘The strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde’, dat in 1886 werd geschreven door Robert Louis Stevenson. Dat boek gaat in op de thematiek rond de gespleten persoonlijkheid, waarbij Dr. Henry Jekyll een keurige Londense arts is en zijn alter-ego Mr. Edward Hyde een kille crimineel. Vertaald naar de uitlaten van Dr. Jekill en Mr. Hyde (let op het subtiele verschil in schrijfwijze met een ‘i‘ in plaats van een ‘y’) betekent dit dat de uitlaat met gesloten klep het meest beschaafd klinkt, Dr. Jekill dus. De uitlaatgassen worden dan door speciaal ontworpen uitlaatkamers geleid, die niet alleen het uitlaatgeluid dempen, maar ook zorgen voor een stabiele, bij het motorblok aansluitende tegendruk. Met een druk op de bedieningsknop van het systeem op het stuur kun je echter het volle uitlaatgeluid van Mr. Hyde tevoorschijn laten komen. De klep wordt dan volledig geopend, waardoor de uitlaatgassen in een rechte lijn door de demper kunnen stromen en de uitlaatkamers dan voor een extra akoestische beleving zorgen. Daarnaast is er nog een derde modus, waarbij de klep voor de helft wordt geopend en het geluid het midden houdt tussen de beide andere opties. Het systeem geeft je dus de mogelijkheid om daar waar het kan lekker met de klep open te rijden en daar waar het druk is of mensen aanstoot zouden kunnen nemen aan het uitlaatgeluid, sluit je met een druk op de knop de klep en tokkel je uiterst beschaafd voorbij, met vaak nog minder geluid dan met de originele demper.
Waar Mr. Hyde uit het boek van Stevenson een bijzonder misdadig karakter was, zijn de uitlaten van Dr. Jekill & Mr. Hyde trouwens honderd procent legaal. Ongeacht de modus die je hebt geselecteerd, zorgt de software van het uitlaatsysteem er voor dat je altijd legaal onderweg bent. Het produceren van de meeste decibellen en het luidst zijn, is dan ook niet het credo van de Nederlandse uitlaatfabrikant. Het gaat veel meer om een volle klankkleur, ontwikkeld in het eigen ‘sound’-laboratorium, dan om het produceren van een luid en schel geluid met hoge tonen, dat door het menselijk oor doorgaans als irritant worden ervaren.

Het eigen geluidslab geeft al aan dat Dr. Jekill & Mr. Hyde een bijzonder professioneel opererende onderneming is en daar is het in een opvallend kort tijdbestek naar toe gegroeid. In 1997 werd er op zeer bescheiden schaal gestart met uitsluitend de Nederlandse markt als afzetland en werd er vooral uniek maatwerk geleverd, waarbij er tussen het werk door alle tijd was voor een tafeltenniscompetitie met de buren. Dat veranderde echter al snel, want in 2010 werden al zes landen bediend en inmiddels is dat gegroeid naar maar liefst 45 landen wereldwijd, waaronder bijvoorbeeld ook Amerika, Japan en Australië.
Het kloppende hart van het bedrijf staat echter nog steeds in het Limburgse Belfeld, waar inmiddels 75 personeelsleden werkzaam zijn en waar jaarlijks inmiddels zo’n 10.000 uitlaten het pand verlaten. En wie denkt dat dit slechts het doorschuifpunt is voor uitlaten die bijvoorbeeld in een obscuur Chinees fabriekje worden geproduceerd, komt bedrogen uit. De uitlaten worden volledig in het uiterst moderne onderkomen in Limburg met de hand geassembleerd, terwijl het gros van de onderdelen omwille van de productiestabiliteit wordt betrokken van Nederlandse en Duitse bedrijven uit de directe omgeving, de rest is afkomstig uit Groot-Brittannië en Slovenië.
Omdat Dr. Jekill & Mr. Hyde continu vernieuwend wil zijn en snel op de markt wil kunnen inspelen, beschikt het over een forse R&D-afdeling, deels ook gehuisvest in Duitsland, waar inmiddels negen techneuten en drie testrijders werkzaam zijn. Alle nieuwe ontwikkelingen ontstaan hier en met de komst van Euro4, waar immers ook vervangingsuitlaten aan moeten voldoen, is het op deze afdeling de laatste tijd vrij hectisch geweest. En dat zal het ook wel blijven gezien de ambities van deze oer-Hollandse uitlaatfabrikant.

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-