+ Plus

Lezerstest Kawasaki Versys 650

Voor 2022 nam Kawasaki haar populaire Versys 650 behoorlijk onder handen. Het design werd aangescherpt, de ergonomie verder geoptimaliseerd en de uitrusting opgewaardeerd met onder meer een tweevoudige, uitschakelbare tractiecontrole en een volledig nieuw 4,3 inch TFT scherm met bluetooth connectivity. Door het journaille werd de allround twin goed ontvangen, maar geldt dat ook voor het publiek. Tijd daarom voor een rondje van de zaak. Door de Achterhoek welteverstaan!

Naam: Stefan Geelen
Leeftijd: 40 jaar
Beroep: specialist Vakbekwaam Worden Brandweer
Rijbewijs sinds: 2001
Eigen motor :Honda XL1000 Varadero
Beoordeling: 3 van 5 sterren

‘Prima motor’

“In eerste instantie dacht ik bij de Kawasaki Versys 650 dat deze voor mij wel te klein en te licht zou zijn, gezien mijn 1.99 meter. Toch was ik meteen na het opstappen blij verrast. Mijn benen passen prima tegen de tank, zonder last te ondervinden van uitsparingen die ergens vervelend drukken. Het stuur is niet te breed en staat ook niet ver van je af. Dit resulteert in een relaxte zithouding, waarbij de knoppen op het stuur goed bereikbaar zijn en mede daardoor makkelijk te bedienen.
Wat je precies bedient, zie je weer op het grote TFT-scherm. Deze is goed afleesbaar en voorziet in alle noodzakelijke informatie. Geen overdaad, maar wel de juiste dingen die je als rijder wilt zien. Tevens kun je hier het ingestelde niveau van de KTRC (Kawasaki Traction Control) zien. Deze kent twee modi, één of twee, en kan ook volledig uitgeschakeld worden. Modus 1 vind ik de fijnere stand om te rijden, omdat deze beter aansluit bij een sportieve rijstijl. Kom je tijdens het sportieve rijden richting de 10.000 toeren, dan begint het TFT-scherm oranje te knipperen als waarschuwing dat je moet schakelen. Dit trekt in ieder geval je aandacht.
Het zadel voelt zacht aan en staat ietwat voorover geheld. Hierdoor zit je echt tegen de tank aan. Zit je wat verder naar achteren, dan kom je bij het remmen toch weer richting de tank. Die remmen reageren direct en grijpen goed in. Er is een 30 millimeter hoger zadel beschikbaar voor de langere rijder, die zou uitkomst kunnen bieden voor rijders van boven de 1.85 meter. Het is ook mogelijk om de kuipruit handmatig in hoogte te verstellen, deze kent vier standen. Wil je deze verstellen, dan moet je wel even stoppen. Vervelend als je van een binnendoor weg afkomt en een stuk snelweg gaat rijden. Je merkt overigens wel goed of de ruit in de laagste of hoogste stand staat. Deze doet zijn werk goed en geleidt de wind om de bestuurder. Eenzelfde functie vervullen ook de ‘kieuwen’ die in de kuip van deze Versys 650.
Tijdens het rijden voelt de motor licht aan. Dat het rijklaar gewicht van de motor 217 kilo bedraagt, merk je niet. Hij is lichtvoetig en gaat heerlijk door de langgerekte bochten in de mooie Achterhoek. Wat mij tegenviel is dat de motor bij korte bochten het gevoel geeft de bocht in te willen vallen. Ik heb nog wat geëxperimenteerd met de achtervering, maar dat veranderde niets. Voor het aanpassen van de veervoorspanning achter hoef je geen gereedschap mee te nemen. Deze is makkelijk in te stellen middels een draaiknop onder het zadel. Zelfs met de handschoenen aan voel je duidelijk de klik naar harder of zachter. De motor rijdt het prettigst in hogere toerentallen, boven de 3.000 toeren. Hij pakt dan snel op en reageert meteen op het gas. Vanaf 5.500 tpm begint echt de fun en rond de zesduizend klinkt er ook een mooi geluid uit de demper. Bochten pakken in de derde versnelling kan, maar dan wordt de motor een beetje knorrig. Dan is het beter om de bochten in de tweede versnelling te nemen.
Gedurende de testrit van circa 150 kilometer kreeg ik als langere rijder wel wat last van de benen. De kniehoek is niet optimaal. En ook het zicht in de achteruitkijkspiegels kan beter. Optisch passen de spiegels prima bij de motor, ze zien er mooi uit. Onder de streep een leuke motor die geschikt is voor sportief rijden, een mooie toertocht en, eventueel uitgevoerd met koffers, voor een motorvakantie. Mits je niet 1.85 meter of groter bent. Iedereen kan ermee overweg, of je nu een startende motorrijder of ervaren bent. Voor het geld een prima motor!”


Naam: Bart Savelsberg
Leeftijd: 40 jaar
Beroep: brandweerman
Rijbewijs sinds: 2013
Eigen motor: Honda CFB 600
Beoordeling: drie van vijf sterren

‘Allemansvriend’

“Deze mooie gestroomlijnde Kawasaki Versys 650 is een echte allemansvriend. Wanneer je in het zadel plaatsneemt valt het oog direct op het mooie TFT-scherm. Het zadel zorgt ervoor dat je rechtop zit, het is alleen erg zacht waardoor ik wat steun mis. De keuze met betrekking tot de verschillende instellingen is simpel. Je kunt kiezen uit twee instelniveaus van de tractiecontrole en de hoogte van de ruit, daarmee houdt het wel op.
Het rijgedrag is heel prettig wanneer je de motor hoog in zijn toeren houdt, onder de 3.000 toeren merk je dat het blok op gang moet komen. Schakelen gaat soepel en door het brede stuur, stuurt de motor prettig in bochten. De vering van de Versys 650 is ruim voldoende, deze (de veervoorspanning red.) is goed in te stellen door middel van een draaiknop. De motor doet waarvoor hij bedoeld is, maar blinkt voor mij nergens specifiek in uit. Het maakt de Kawasaki Versys 650 wel tot een motor die voor een breed publiek toegankelijk is en ik kan ‘m ook zeker aanbevelen. Hij is zuinig qua brandstofverbruik (1 op 26) en gemakkelijk te rijden. Onder de streep krijgt ‘ie van mij drie sterren. Dit omdat het een prima motor is, een echte allemansvriend, maar hij nergens voor mij specifiek in uitblinkt.”


Naam: Christiaan Enter
Leeftijd: 50 jaar
Beroep: Product Manager
Rijbewijs sinds: 1996
Eigen motor(en): Suzuki DL650 V-Strom
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘Rijder en rijgenot centraal’

“Bij aankomst staan er een aantal zeer stijlvolle Kawasaki Versys 650’s voor ons klaar in de kleur Metalic Smoke Gold. Dat is een topkleur voor een ‘Adventure Tourer’ dus de eerste indruk is helemaal goed! Na een rondje om de motor heen gelopen te hebben, is ook de tweede indruk prima: mooie fiets om te zien, afwerking ziet er ook erg goed en kwalitatief hoogwaardig uit. Klein puntje, maar dat is echt heel erg persoonlijk: de achterkant ziet er net iets te kaal en iel uit vind ik.
Tijd om op te stappen: de zit is goed. Duidelijk zadel met verhoging voor een passagier en fijne houding tijdens het rijden. Na anderhalf tot twee uur sturen viel wel (pas) op dat ik met mijn 1.90 meter net een tikkeltje te lang ben voor deze motor in de huidige configuratie. Gelukkig is er een 30 millimeter hoger zadel leverbaar en ik vermoed dat dit meer dan genoeg zal zijn. Veel impact op het sturen had het verder gelukkig niet: wat een genot om hier op te rijden zeg! Super scherp in de bochten en met een beetje durf een hele nette draaicirkel. Ook de grondspeling was groter dan op mijn eigen motor en ruim voldoende om niet met de steps aan de grond te komen.
Motorisch is er weinig te klagen: het blok reageert heerlijk soepel vanaf 4.000 toeren. Daaronder voelt het nog wel wat bokkig aan, zonder dat je daar echt last van hebt overigens. Ook in een te hoge versnelling (of te laag toerental) weer optrekken na een bocht, gaat namelijk prima vanaf circa tweeduizend toeren. Wil je meer en wat sportiever rijden dan zou ik hem gewoon lekker boven die 4.000 toeren houden. Even flink doortrekken tot boven de negenduizend toeren gaat geweldig. Wel begint dan de toerenteller op het TFT-kleurenscherm dan naar je te knipperen ten teken dat er geschakeld moet worden.
Het dashboard is niet zo groot, maar wel goed ingedeeld en lekker overzichtelijk. Alles wat je moet weten zie je in één oogopslag. Wat je daarnaast wil zien kan je makkelijk aanpassen via een paar knoppen op het stuur. Zelfs de traction-control (staat standaard aan) kan je verhogen bij regen of slecht weer, of juist uitzetten als je dat liever hebt. Ook handig is het aanpassen van de veervoorspanning achter met een grote draaiknop. Ideaal als je gaat rijden met passagier of bagage. De plaatsing is zelfs zo goed dat je dit tijdens het rijden gemakkelijk kunt aanpassen als je een hobbelweg oprijdt bijvoorbeeld. Al met al is Kawasaki er met de Versys 650 in geslaagd om een fijne motorfiets af te leveren, waarbij de rijder en het rijgenot echt centraal staan!”


Naam: Erik Steen
Leeftijd: 59 jaar
Beroep: adviseur grondzaken bij een waterschap
Rijbewijs sinds: 1982
Eigenmotor(en): Ducati V4S Pikes Peak, Ducati 851
Beoordeling: 4 van 5 sterren

‘Veel motor voor relatief weinig geld’

“Yes, ik ben één van de uitverkorene om in de Achterhoek de Kawasaki Versys 650 aan de tand te voelen. Achterhoek, dan denk je aan natuur en groen. En laat dat laatste nou de kleur van Kawasaki zijn. Bij aankomst in Varsseveld staan de Kawa’s al netjes in lijn opgesteld, alleen geen groen! Nee, het waren de smoke gold/spark black-versies, maar dat mag de pret niet drukken. Deze kleurstelling geeft de motor overigens wel een chique uitstraling.
Na 150 kilometer door het wisselende landschap van de Achterhoek, heb ik wel een goede indruk van de 650 gekregen. Op de hobbelende klinkerweggetjes afgewisseld met strak asfalt (al dan niet vervuild met modder en zand) weert de paralleltwin zich kranig. Ondanks dat je ‘maar’ met 649 cc en 67 pk onderweg bent, voelt het geheel wel heel volwassen aan. De Versys is niet voor niets gepositioneerd als een Adventure Tourer. De zit is mooi rechtop en de kniehoek niet te scherp. Het zadel is voor mij wat aan de zachte kant, maar dat is weer heel persoonlijk. Als originele accessoires zijn er ook lagere en hogere zadels beschikbaar. Het ruitje is met een drukknop onder het dashboard met de hand in een aantal hoogtestanden te verstellen. Perfect. De windbescherming op het bovenlichaam is prima. Wel heb ik op deze koude testdag de handkappen gemist. Maar ook deze zijn in de uitgebreide accessoire lijst te vinden. De vering is ook ruim voldoende en reageert goed op de wisselende wegomstandigheden. Motorisch loopt de parallelle twin erg goed. Onderin loopt het blok mooi rond, maar vanaf 4.000 toeren begint het blok er echt zin in te krijgen. Dit motorkarakter past goed bij de Versys. Je kunt relaxed in een hogere versnelling toeren zonder dat de motor gaat bokken. Maar als het moet wil de twin er ook best tussenuit. Het geluid is goed met een mooie roffel uit het prachtige uitlaatsysteem. De verstelbare koppeling gaat via een kabel en is ligt te bedienen. De Versys gaat ook zuinig om met brandstof en met een 21 liter tank kom je een heel eind. Zowel de voor- als achterrem zijn goed doseerbaar, bovendien ogen de wave-schijven ook mooi. Het 4,3 inch TFT dashboard projecteert de informatie op heldere wijze, onder meer de stand van de standaard aanwezige tractioncontrole met drie standen (uit, stand 1 en stand 2). Ik heb me prima vermaakt op de Kawasaki Versys 650. Hij doet waar je de motor voor wilt gebruiken. Je kunt er sportief mee sturen, maar ook relaxed mee cruisen of er ontspannen mee op reis. Je krijgt veel motor voor relatief weinig geld. Kortom een allemansvriend.”

Lees meer over

Kawasaki Versys 650

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...