+ Plus

Lezerstest BMW F900R en XR

Nadat BMW in 2018 een nieuwe F850GS presenteerde was het natuurlijk wachten op een naakte R-versie. Die kwam er ook begin dit jaar, zij het in een iets andere vorm dan verwacht. Dankzij een grotere cilinderinhoud heet BMW’s middenklasse naked nu F900R, bovendien kreeg hij er meteen een toergericht broertje bij in de vorm van een XR-uitvoering. Tien MotoPlus-lezers gingen onlangs met het nieuwe duo op pad!

BMW en opties, het is een soort van twee-eenheid. Iets dat we ook bij deze lezerstest weer terugzagen. Tien F900’s stonden het testpanel ter beschikking, keurig vijf van elk type. Daarvan echter twee A2-machines, een paar met verlaagd zadel, een paar standaard, met hoog zadel, met up/down quickshifter en zonder. Er werd onderling kortom fanatiek door gewisseld, zodat iedereen aan het eind van de 150 kilometer lange testrit ook echt alle uitvoeringen had gereden. En wat hun bevindingen waren? Dat lees je op deze en volgende pagina’s!

“HET GAAT ALS VANZELF”

Naam: Britt Platenkamp
Leeftijd: 23 jaar
Beroep: Student HBO-Verpleegkundige
Rijbewijs sinds: april 2018
Eigen motor: MV Agusta F3
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Ik begon de dag op de BMW F900XR met het standaard zadel. Ik had nog nooit op een naked bike of tourmotor gereden, dus de rechte houding op de motor was even wennen. Maar dit voelde na de eerste meters gelijk goed en de motor reed voor mijn gevoel fijn qua koppel en schakelen. De F900 is voorzien van een prachtig display waar alles goed op te zien is en waarmee je ook instellingen kunt aanpassen, zoals het afstellen van de vering of de modus waar je in wilt rijden. Het besturen van de motor ging voor mijn gevoel als het ware vanzelf! Hij is makkelijk in de bochten te leggen en dankzij alle opties is het een genot om op te rijden. Van extra’s als schakelassistentie omhoog en omlaag, knipperlichten die vanzelf uit gaan en handvatverwarming werd ik heel enthousiast.
Na de eerste wissel koos ik voor de BMW F900R met standaard zadel. Deze motor vond ik persoonlijk minder fijn rijden dan de XR, wat te maken had met het zitcomfort. Ik ben vrij lang en heb vrij lange benen, waar ik na een aantal kilometer al gelijk last van had. Ik denk dat de motor meer past bij iemand die wat kleiner is. De schakelassistentie vond ik ook minder fijn dan die van XR, omdat dit minder soepel ging en erg stroef aanvoelde.
Na de tweede wissel koos ik voor weer de BMW F900R, maar dan met het optionele verlaagde zadel. Ik had verwacht dat je nog lager zou zitten en ik daardoor nog meer last van de zithouding zou krijgen. Maar integendeel, het zitcomfort was veel fijner dan het standaard zadel. De motor heeft gevoelsmatig ook wat meer power dan de XR, wat voor mij een pluspunt is. De BMW F900R en XR rijden super, wat betreft het rijcomfort zou ik iedereen aanraden de verschillende uitvoeringen en zadels te testen, want hier zit dus degelijk verschil in. Qua looks zijn ze beide niet helemaal mijn ding, maar smaken verschillen natuurlijk!”


“STOER EN STIJLVOL!”

Naam: Frank Beckmann
Leeftijd: 45 jaar
Beroep: country salesmanager Garcia
Rijbewijs sinds: december 2019
Eigen motor: BMW R45 custombuild flattracker 1981
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Super blij was ik met de uitnodiging van MotoPlus om mee te rijden met de F900R en XR lezerstest. Daar stonden ze, tien stoere motoren van BMW. Mijn oog viel meteen op de zwarte R, wat een brute motor om te zien. Ikzelf rij een echte classic, een custom build BMW R45 flattracker, dus ik was wel benieuwd hoe zo’n moderne motor nou zou rijden ten opzichte van de mijne. Drie keer zoveel vermogen, ABS, allerlei extra’s, alles zit erop. Wat voor mij dan ook erg in het oog sprong was het display. Zoveel mogelijkheden, zó mooi en heel eenvoudig te bedienen. Ik begon dus op de F900R. Sportief, stijf, snel. Wat een motor. Hij accelereert snel en schakelt heel lekker direct. MotoPlus had echt een super route uitgezet door de omgeving van de Achterhoek. Veel bochten, lekker snelle stukken en dus diverse mogelijkheden om alles van de motor uit te testen.
Daarna overgestapt op de F900XR. Hier had ik wel wat verwachtingen bij. Ik zou zelf namelijk graag een tourmotor willen hebben naast mijn eigen. Toch was het niet helemaal wat ik er van verwacht had. Hij voelde wat gezapig en slap aan in de veren. Deze XR had ook nog een quickshifter aan boord en dat is het ook niet voor mij. Al is dat wel persoonlijk, ik hou van bezig zijn met de motor maar andere rijders waren er wel enthousiast over. De zithouding op de XR is wel heel prettig. En ook hier weer dat mooie en duidelijk display, met bediening vanaf het stuur middels een handige draaiknop.
Conclusie: de R is mijn motor, want stoer en stijlvol. De XR wat minder en dat komt vooral door mijn persoonlijke kijk op motorrijden. Motorrijden mag wel wat werken zijn. Al met al een mooie ervaring om mee te maken. Ik was al een BMW fan, van de oude betrouwbare, en nu dus ook van de moderne en technische.”


“EEN ECHTE ALLEMANSVRIEND”

Naam: Jef Folkerts
Leeftijd: 63 jaar
Beroep: HBO-docent/onderzoeker
Rijbewijs sinds: 1977
Eigen motor: KTM 790 Adventure (2019) en KTM Duke 890R (2020)
Beoordeling: 3 van 5 sterren (XR) / 4 van 5 sterren (R)

“Bij aanvang van de testrit pak ik eerst een XR, die me verrast met zijn fijne zithouding. Alles zit op de juiste plek, je voelt je meteen thuis op de motor, en zelfs met mijn bescheiden lengte van 1.70 meter kom ik makkelijk met beide voeten aan de grond. Eenmaal onderweg ben je snel gewend aan het motorkarakter en het stuurgedrag: goedmoedig en toegankelijk. De menustructuur is eenvoudig te doorgronden, net als de bediening van de rijmodi, de elektronisch instelbare vering (ESA) en andere extra’s zoals handvatverwarming. Plezierig is ook het al rijdend te verstellen windschermpje. In de hoogste stand zit ik lekker uit de wind, zij het met soms wat turbulentie.
Iets waar ik zelf bijna niet meer zonder kan, is de schakelassistent. Die werkt op beide modellen prima, hoewel het op de XR bij terugschakelen nog wel eens hakerig gaat en wat meer kracht vergt. Niet al te stevig maar wel vlot rondrijden gaat als gesmeerd met dit smeuïge motorblok. De gasopname is mooi, lastwisselreacties zijn zo goed als afwezig. Toch vind ik de XR ook een beetje tam. Van een 105 pk, 92 nm sterk blok had ik iets meer pit verwacht, maar hij komt voor mijn gevoel pas echt tot leven vanaf 7.000 á 8.000 toeren.
Andere eigenschappen die mij minder kunnen bekoren: bij het kort afdraaien van krappe bochtjes kom je soms een fractie te ruim uit en daarnaast voelt het wat smalle zadel aanvankelijk comfortabel aan, maar kreeg ik na een uurtje toch wat zadelpijn. In vergelijking met de XR voelt de F900R nogal krap aan, maar bij mijn tweede sessie op de R blijkt die indruk verdwenen. Het is gewoon een sportievere motor met een navenante zithouding. Hoewel de motorische specificaties identiek zijn, verschaft deze naked bike mij stukken meer beleving. Voor mijn gevoel heeft hij meer pit, meer koppel onderin: vanaf zo’n 4.000 á 4.500 toeren gebeurt er al echt iets. En als je hard gaat wil je ook stevig kunnen stoppen. Dat zit hier wel snor: de prima doseerbare Brembo’s vragen weinig handkracht voor een enorme remvertraging (net als op de XR trouwens).
Het stuurgedrag van deze sportieveling leent zich in mijn ogen ook prima voor een dagje op het circuit. Insturen gaat licht en precies, en ook korte, kleiner dan haakse bochtjes neem je met gemak. Toch wordt het in lange, snelle bochten nooit wiebelig, de R stuurt dan als op rails: koersvast en stabiel. Een enkel minpuntje zij hem vergeven: de vering, zeker achter, voelt soms wat stug aan bij korte, scherpe hobbeltjes. Dat wordt iets beter met de ESA in de Road-stand, maar het blijft oppassen geblazen. De XR is dan iets vergevingsgezinder met zijn circa 3 cm langere veerwegen.
Concluderend, de XR vind ik een echte allemansvriend. Niet voor de diehard thrillseekers, maar bij uitstek geschikt voor een dagje ongecompliceerd toeren en zwieren over dijkweggetjes en voor comfortabele motorreizen. De R weet mijn sportieve motorhart sterker te raken, hoewel het ook weer geen ultiem scheurbeest is. Hij heeft pit, stuurt strak en doet vrijwel alles wat je mag verwachten van een sportieve naked bike. Hoewel beide BMW’s mij boven verwachting positief hebben verrast, voel ik zelf nog geen noodzaak om nu maar meteen van merk te wisselen.”


“KWESTIE VAN OPSTAPPEN”

Naam: Johan van Achterberg
Leeftijd: 55 jaar
Beroep: gepensioneerde levensgenieter
Rijbewijs sinds: 1983
Eigen motor: KTM 1290 Super Duke R
Beoordeling: 4,5 van 5 sterren

“Mijn eerste kennismaking is met de F900XR, en wat direct opvalt is dat deze totaal geen gewenning vraagt. Het is een kwestie van opstappen en vanaf de eerste meter lekker rijden, wat trouwens ook geldt voor de R. Beide sturen licht en stabiel de bocht in, ook als het wegdek iets minder is. Dit alles wordt gecombineerd met een ontspannen zithouding, waarbij die van de XR me iets beter bevalt dan die van de naked R, die een wat extremere kniehoek heeft. Verder hebben beide motoren een mooi overzichtelijke display, dat tal van instellingsmogelijkheden biedt en simpel te bedienen is. Ook de spiegels doen prima hun werk, zelfs met het dikke winterpak aan bieden ze voldoende zich naar achteren.
Over de prestaties van het motorblok weinig klachten, je merkt wel dat beide motoren maar 105 pk hebben, maar ze doen wat ze moeten doen, en dat in elke versnelling. De tweecilinder schakelt trouwens goed in combinatie met de koppeling, maar de quickshifter kon mij niet helemaal overtuigen. Wat ik ook jammer vond, ik miste een beetje het tweecilindergevoel, dacht onderweg dat ze simpelweg het blok van de S1000XR hadden doorgezaagd. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Als ik mocht kiezen dan zou de XR de voorkeur hebben, zeker in de uitvoering die ik reed met alle opties erop die er te krijgen zijn. Het zijn beide voortreffelijke motoren, die tussen de lichte en zware fietsenvallen, een perfecte mix dus. Er zat trouwens één knop op die ik niet durfde te testen, maar BMW kennende zal hij wel werken: de Emergency Call knop!”


“ZELFDE BASIS, ANDERE RIJBELEVING”

Naam: Marcel Hilferink
Leeftijd: 51 jaar
Beroep: planner materieel en logistiek brandweer
Rijbewijs sinds: 1994
Eigen motor: Honda VFR800X Crossrunner
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“Het uiterlijk van de beide uitvoeringen spreekt mij zeker aan, een mooie moderne vormgeving. Het uitlaatsysteem bijvoorbeeld, in combinatie met de achterbrug, vind ik er echt goed uitzien. Op het eerste oog heeft de XR qua looks mijn persoonlijke voorkeur. Wat opvalt is de rijke standaarduitrusting en de hoeveelheid aan accessoires waarvan deze motoren zijn voorzien. Zoals een heel goed afleesbaar TFT kleurenscherm met allerlei mogelijkheden, heb lang niet alles kunnen bekijken, maar telefoon koppelen, bandenspanning aflezen, navigatie en rijmodi instellingen zijn slechts een paar voorbeelden. Erg compleet!
Wat mij ook bevalt, is dat de contactsleutel in je zak kan blijven zitten (keyless ride red.). Zeker ook aangenaam is de handvatverwarming met drie standen. En je went heel snel aan knipperlichten die vanzelf weer uitgaan. Het mooie was dat er verschillende zadels/zithoogtes waren, daardoor kon je als rijder heel goed merken wat alleen al het verschil van zadelhoogte en -vorm met comfort en rijbeleving doet op hetzelfde type motor.
De XR met het hoge zadel was voor mijn lengte (1.90 meter) de beste combi om fijn rechtop en met de knieën in een prettige hoek te zitten. De motor stuurt prima op zowel de lokale binnenwegen als doorgaande weg en nodigt uit om lekker door de bochten te zwaaien. De vering voelt redelijk strak, maar niet oncomfortabel. Keren op een lokaal dijkweggetje, hobbel de bobbel door de berm en weer verder. Heel goed handelbaar allemaal. Het gashendel is daarbij goed te doseren en vanaf zo’n vierduizend toeren trekt de motor lekker door. Wat ik van het schakelen met de quikshifter moet vinden, is wat lastiger, omdat ik een dergelijk systeem niet gewend ben. Bij vlot optrekken en doorschakelen ging dat prima en is het zonder meer een prettig toegevoegde waarde. Bij een meer rustige rijstijl met lagere toerentallen ging het opschakelen wat stroef en schokkerig. Ook wanneer ik wat aan de late kant was met terugschakelen (met gebruik van de koppeling) voor bijvoorbeeld een verkeerslicht, kon ik wat lastig naar één of neutraal komen. Je voelt dan geen duidelijk ‘klik’. Verder zit het pedaal voor de achterrem wat ver naar beneden.
Ondanks dezelfde basis geeft het rijden op de F900R duidelijk een heel andere rijbeleving. Als je van de XR op de R stapt voel je je letterlijk ‘naked’. Het rijdt ook zeker goed, maar je zit er toch heel anders op. Je zou verwachten dat deze nog meer uitnodigt tot bochten draaien, maar voor mij persoonlijk was dat zelfs wat minder dan op de XR. Kortom ook na het rijden heeft de XR heeft mijn persoonlijke voorkeur. Ziet er goed uit, zit lekker rechtop, fijne hanteerbaarheid en een kuipje dat de knieën toch net even wat meer uit de wind (en dus warmer) houdt.”


“IK HEB DE NEIGING HARDER TE GAAN”

Naam: Mark Verweij
Leeftijd: 21 jaar
Beroep: assistent-accountant
Rijbewijs sinds: september 2019
Eigen motor: Kawasaki Z650
Beoordeling: 4 van 5 sterren (XR) / 3,5 van 5 sterren (R)

“Als A2-rijder zijnde mocht ik als eerste op de BMW F900XR 35KW rijden. Voor mij als beginnende bestuurder was dit even wennen, maar na een aantal bochten had ik meteen vertrouwen in de BMW. Aangezien ik de geknepen versies reed, heb ik niet het maximale uit het motorblok kunnen halen. Het eerste wat mij opviel bij het wegrijden was de boterzachte versnellingsbak. Je gaat zo door de versnellingen heen zonder dat je het ook maar door hebt, dit geldt ook voor de F900R. De F900XR waarop ik mocht rijden was de standaardversie. Ondanks dat heb ik niks gemist, zoals een quickshifter of andere luxe. De F900R mocht ik eveneens testen. Deze kon ik goed vergelijken met mijn huidige motor, aangezien deze beide begrensd zijn op 35KW en in het naked segment vallen. Ondanks dat de F900R meer gewicht met zich meebrengt ten opzichte van mijn Kawa, heb ik dit nergens gemerkt. Beide BMW’s sturen erg soepel de bochten in. Ik kreeg de neiging om steeds harder door de bochten te gaan, daar nodigt het rijwielgedeelte wel enigszins toe uit. Het motorblok, een twee-in-lijn, is heel rustig. Je voelt amper een trilling, voor het toeren is dit zeer prettig. Onderin de toeren is de motor lekker sportief, dat komt door het hoge koppel bij een laag toerental. Zodra je in het hoger toerenbereik komt, merk je toch wel dat het snel minder sportief wordt. Het geluid is zeer goed, iets waar je tijdens het rijden niet veel van merkt. Wat er dan wel weer voor zorgt dat je rustig rijdt. Zodra het gas open gedraaid wordt, neemt het geluid ook lekker toe. De rijeigenschappen van de F900XR en de F900R verschillen wel: bij de F900XR had ik meer het gevoel dat de motor zijn lijn in de bochten beter behoudt. Er waren ook wel minpunten, zo had er wel wat meer pit in het motorblok gemogen en is de benzinetank van 13 liter (R) aan de kleine kant. Op de F900XR zat het standaard windscherm, vanwege mijn lengte van 1.80 meter had ik echter veel last van turbulentie. Kortom, het zijn perfecte woon-werk motorfietsen, aangezien ze niet uitnodigen om sportief te rijden. Je kunt er wel gewoon lekker mee sturen, al missen ze een beetje de WOW-factor bij het opendraaien van het gas.”


“RIJ ZO WEG”

Naam: Peter Hilkhuijsen
Leeftijd: 37 jaar
Beroep: ingenieur
Rijbewijs sinds: 2010
Eigen motor: Honda VTR SP1 / Honda NT650 Hawk
Beoordeling: 3,5 van 5 sterren

“Tien mooie motoren voor een dagje toeren in de achterhoek, wat wil je nog meer? Ik moet zeggen, BMW heeft twee mooie motoren in huis met de F900R en XR, maar ik ben vooral benieuwd hoe ze rijden. De experts hebben het over een tam motorblok en een nukkig frame, ben benieuwd of ik hetzelfde vind. Ik heb natuurlijk niet de luxe als een echte journalist om op alle hedendaagse concurrenten te rijden en een vergelijk te maken, dus ik zal ze moeten vergelijken met mijn eigen motoren, een Honda VTR SP1 en Honda NT650 Hawk. Ofwel een superbike uit 2000 en een wat groot uitgevallen brommer uit 1989.
Mijn favoriet van vandaag is de F900XR met verhoogd zadel, omdat die toch wat meer bedoeld is voor wat langere reizen. Daarbij is het verhoogde zadel fijn door de iets relaxtere kniehoek in combinatie met een meer voorover gebogen zithouding en het enduro-achtige zadel. Een prima plek om te zitten en met mijn lengte van 1.83 meter kan ik nog prima bij de grond. Ik heb al een paar maanden niet gereden, maar zodra ik ga zitten voel ik me prima thuis en rij zo weg. In het tempo waarop wij ons rondje reden, kan ik de motor met gemak door de bochten krijgen, geen enkele keer heb ik het idee dat ‘ie de lijn niet wil houden. Accelereren doet hij ook goed en zelfs in de Dynamic-mode, waarin ik het grootste gedeelte van de dag heb gereden, voelt de gasresponse prima. Wel mis ik een klein beetje kracht bij wat hogere toerentallen, maar verder een prima motor om mee te rijden!
Aan het einde van de dag vind ik het toch niet heel erg dat ik de sleutels weer moet inleveren. Niet om dat nukkige stuurgedrag, waar ik eigenlijk geen last van had (op de VTR moet ik veel meer werken) of het tamme blok (de Hawk heeft veel minder vermogen), maar om een andere reden die ook wel eens is aangehaald. Hij is een beetje saai. Niet om te zien, de ontwerpen zijn mooi, maar om te rijden. Deze hele dag heb ik geen enkele keer de beleving gevoeld, die ik wel heb op de VTR, of het simpele plezier ervaren zoals op de Hawk. De presentatie voorafgaand aan de rit sloot af met de slogan van BMW: ‘Make life a ride!’ Groot gelijk, maar wel op mijn eigen oude beestjes.”


“VOOR IEDEREEN WAT”

Naam: Rick de Kam
Leeftijd: 24 jaar
Beroep: bouwkundig tekenaar
Rijbewijs sinds: juli 2018
Eigen motor: Husqvarna Svartpilen 401
Beoordeling: 4 van 5 sterren

“De BMW F900R is een geweldige motor in zijn segment. Ik ben me op dit moment op de motormarkt aan het oriënteren en ook op deze motor was het even wennen, maar het vertrouwen in de motor had ik snel gevonden en kon ik deze echt testen. Vanaf het begin af aan heb je het gevoel dat je op een sportieve motor zit. Voor mij is het mijn eerste ervaring met een up/down quickshifter en wat heerlijk is dat! Op de achteraf wegen kun je super snel remmen, terugschakelen en als je uit de bocht komt ben je super snel weer weg zonder ook maar je koppeling te gebruiken. Na een paar bochten viel het mij op dat de richtingaanwijzer vanzelf uit gaat, zo hoef je niet dat knopje op te zoeken als je uit de bocht komt. Het grote display, met de snelheidsmeter groot in beeld, is duidelijk en overzichtelijk, maar er zijn ook veel opties in gestopt waar je zo doorheen kan scrollen. Tijdens het rijden merkte ik dat de zithouding op de BMW F900R met mijn 1.90 meter wel wat krapjes was en ik had na een uur wel het idee dat ik er even af wou. Gelukkig konden we met onze groep ook op de BMW F900XR, de tourmotor, rijden. Ook deze voelt vertrouwd aan en ook al heeft ‘ie hetzelfde blok en nagenoeg dezelfde specs als de F900R, de ervaring is heel anders. Door de rechtop zit en een breed stuur had ik direct het gevoel dat dit een super fijne en comfortabele motor is, waarop je uren kan rondrijden zonder last te krijgen van de houding. Door het brede stuur ben je elke bocht de baas en gooi je de motor zo heen en weer. Persoonlijk vind ik de looks van de BMW F900R er super uit zien, de naked bike oogt zeer agressief, maar de XR is qua houding comfortabeler en stuurt beter. Zo is er voor iedereen wat.”


“DE XR HEEFT MIJN VOORKEUR”

Naam: Rick Geurtsen
Leeftijd: 49 jaar
Beroep: IT-specialist
Rijbewijs sinds: 1999
Eigen motor: Ducati Monster 797
Beoordeling: 4 van 5 sterren (XR) / 3 van 5 sterren (R)

“Wat een gaaf dashboard hebben deze BMW’s! En wat een enorme hoeveelheid informatie zit er onder de knoppen die je vanaf het stuur makkelijk kan bedienen. Deze lezerstest start voor mij op de BMW F900XR, die is iets hoger dan de R, maar met mijn lengte van 1,74 meter kon ik redelijk goed met beide voeten aan de grond. Ik rij met een onderbeenprothese, dus dat is voor mij wel belangrijk, aangezien ik mijn rechter prothesevoet niet kan bewegen. Het gewicht van de XR vind ik iets te hoog, rijklaar 219 kilo, de R weegt 211 kilo, maar daar voel je bij het rijden op beide motoren helemaal niets meer van. De zitpositie is heel comfortabel, met een kniehoek van 90 graden en een lekker hoog en breed stuur. Deze motor rijdt gewoon heel erg goed. Genoeg vermogen (105 pk), soepele vering, goede afstelling in de Road-modus en lekker sportief in Dynamic. Alles eenvoudig instelbaar met de knoppen op het stuur, tijdens het rijden zelfs. Deze motor is een echte alleskunner.
Daarna was het de beurt aan de F900R. Eerst even de verlaagde buddyseat geprobeerd, maar daar kon ik niet mee rijden i.v.m. het buigen van de knie. De normale buddyseat ging beter, maar nog steeds is de kniehoek voor mij te scherp. Ik kan door de prothese mijn knie niet verder buigen dan zo’n 90 graden, anders kom ik na het gebruiken van de achterem niet meer met mijn voet terug op het steppie. De zitpositie is voor een naked, behoorlijk sportief. Ik moet te ver naar voren leunen op het te smalle stuur. Niet heel comfortabel. Wat betreft rijden is de R een stukje wendbaarder, maar niet perse makkelijker dan de XR. Ook deze had volgens mij alle opties uit het foldertje geïnstalleerd, heel leuk om mee te experimenteren. In de Rain-modus merk je dat je een hele zachte gasaanname hebt, en net zoals op de XR voel je vooral de veringafstelling tussen Dynamic en Road goed, terwijl de gasreactie in road iets softer is. Traction-control en ABS werken op beide motoren perfect, net als de quickshifter, alhoewel het bij lagere toeren niet zo soepel gaat als bij sommige andere merken. Dat de knipperlichten na het nemen van de bocht automatisch uitgaan vind ik geweldig, kun je dat nooit meer vergeten.
Ik heb ook nog even op een 35kw F900XR gereden, en ook die is prima. Wel merk je dat doortrekken dan geen enkele zin heeft want harder ga je er niet door. Het geeft wel aan hoe lekker het vermogen in de niet geknepen versie eigenlijk is. De XR heeft mijn duidelijke voorkeur boven de R. Echter zijn beide motoren voor mij iets te goed. Motorrijden is ook emotie, en voor mij doet mijn Ducati dat net iets beter.”


“DE OPTIES ZIJN ECHT EEN MEERWAARDE”

Naam: Wiljan Poppe
Leeftijd: 30 jaar
Beroep: tekenaar/constructeur
Rijbewijs sinds: 2012
Eigen motor: KTM 790 Duke
Beoordeling: 4,5 van 5 sterren

“De F900R staat als eerste op het menu en gelijk valt op dat de motor vertrouwd aanvoelt en goed oppakt. Dat is uiteraard ook een gevolg van de banden waarop de motor gemonteerd staat, namelijk de Bridgestone Battlax S21. Bij de motor met de standaard zithoogte zitten de voetsteunen vrij hoog, waardoor de kniehoek inspannend is. Dat geldt trouwens voor de gehele zithouding, want het stuur staat iets te ver naar voren voor mij. Met mijn lengte van 1,72 meter pas ik prima op de motor met het standaard zadel, maar op de lagere versie is de zithouding minder inspannend, waarbij mijn benen ook nog eens beter rond de tank passen. Wat betreft rijgedrag heb ik weinig aan te merken. Het is niet altijd even duidelijk hoever je kunt gaan in een mooie bocht, maar de motor heeft me geen enkele keer onaangenaam verrast, zelfs niet als er wat grind of zand in de bocht lag. De R stuurt ondanks het forse gewicht verrassend makkelijk. Ook over de remmen valt weinig te klagen, die zijn ronduit goed met een goede initiële bite. Het enige wat ik echt mis aan deze motor is de felle acceleratie. Er komt een mooie roffel uit de uitlaat, maar hier geldt: blaffende honden bijten niet. De quickshifter werkt prima, hoewel je wel flink toeren moet draaien om vloeiend op te kunnen schakelen, terugschakelen gaat super smooth. De vering is prima, stug maar toch niet te hard, waarbij de elektronisch instelbare vering echt een meerwaarde is.
Dan over op de XR, wat een gave motor is dit. De zit is meer rechtop, wat een toerfiets suggereert. Qua houding klopt dat misschien, maar er is geen moment waarop ik met deze motor de R niet kon bijhouden met het vlotte rijtempo van onze voorrijder. Net zoals bij de R mist het motorblok wat punch, hoewel dat op deze motor minder hinderlijk is. Het enige wat echt hinderlijk is, is de in twee standen verstelbare voorruit. In de hoogste stand had ik veel last van turbulentie rond mijn helm, in de laagste stand van veel wind. Dit was op de R zonder scherm nog beter.
Evenals bij de R zijn de opties zoals de schakelassistent en dynamic ESA echt een meerwaarde. De handvatverwarming is ook super. Mijn voorkeur gaat uit naar de XR, omdat die voor mijn gevoel hetzelfde kan als de R, maar dan met een meer ontspannen houding.”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-