+ Plus

Kawasaki Good Times Collection

De Zwitserse Kawasaki-importeur heeft een bijzondere showroom. Eentje waarin je ineens dertig tot dik vijftig jaar terug in de tijd gereisd lijkt te zijn. Het is het eigen museum met alle legendarische modellen uit vervlogen jaren, in een onwaarschijnlijk mooie staat. Alsof je als klant een showroom in die tijd bent binnengewandeld.

Bij klassieke motoren staan verzamelaars niet alleen voor de lastige taak om aan de benodigde onderdelen te komen wanneer die ontbreken of versleten zijn, maar ook voor een principevraag: wil je de motor met nieuwe onderdelen en volledig spuitwerk weer zoveel mogelijk in nieuwstaat brengen, of wil je dat hij zo authentiek mogelijk blijft, met de zichtbare sporen van de tand des tijds?
Hier in dit museum in het Zwitserse Härkingen, zo’n 40 kilometer voorbij Basel, speelt dit dilemma niet. Deze motoren zien er als nieuw uit omdat ze dat zijn! Ze zijn destijds nieuw weggezet en bewaard, direct na aflevering. Ze zien er dus nog precies zo uit als toen ze uit de fabriek kwamen! Een wonderbaarlijk gezicht.
De totale collectie bestaat uit 92 motoren, waarvan er slechts enkele niet fabrieksnieuw zijn. Dit gaat bijna uitsluitend om wat nieuwere modellen die later zijn toegevoegd. Deze bijzondere collectie is te danken aan de vroegere Zweedse Kawasaki-importeur, die vanaf het begin van elk model minstens één exemplaar aan de kant zette. Liefst 80 van de 92 motoren zijn uit deze verzameling afkomstig. Toen de latere Zweedse importeur hiervoor geen interesse had, is de collectie te koop aangeboden, met het streven om hem intact te houden en de motoren niet in allerlei verschillende handen te laten verdwijnen. In 1988 nam de toenmalige Zwitserse importeur de hele collectie over en daarmee bleef deze unieke tijdcapsule behouden. In 1997 werd de Kawasaki-import in Zwitserland overgenomen door Fibag AG, waarbij gelukkig ook deze collectie werd overgenomen. Het feit dat de oprichter van het moederbedrijf van Fibag AG, Emil Frey, in 1924 begonnen is als importeur van motorfietsen, zal wellicht een rol hebben gespeeld; vandaag de dag is de Emil Frey Gruppe een van de belangrijkste voertuigimporteurs van Zwitserland, met onder andere Toyota, Mitsubishi en Jaguar in het assortiment.
De collectie wordt allang niet meer met elk nieuw model uitgebreid; daarvoor is het modellenaanbod al sinds de jaren negentig veel te groot. Nu worden alleen de highlights nog toegevoegd, zoals bijvoorbeeld de ZX-12R uit 2000 en de huidige H2 met compressor, of motoren die commercieel gezien van groot belang bleken. Zo staat er ook een Z1000 uit 2004, de (in 2003 verschenen) naked bike met het karakteristieke vierloops-kanon-uitlaatsysteem, en een ER-6n uit 2008.

 

We krijgen een rondleiding van service manager Christoph Franz, de technische man die zich al ruim 20 jaar ontfermt over het museum. Met zijn 56 jaar is hij zo’n beetje tegelijk opgegroeid met de komst van de eerste Japanse motoren in Europa en dus ook met de motoren in deze collectie. En dat is te merken. Hij heeft zelf dan ook een Z1 uit 1976, waarmee wél wordt gereden.
Bij deze wandeling langs de diverse iconen uit de jaren zestig, zeventig en tachtig blijkt dat Kawasaki – toch ietwat verrassend – meermaals een voortrekkersrol heeft gespeeld. Christoph Franz vertelt: ,,Kawasaki is een echt techniek-concern en deed lang weinig aan marketing. Het merk was vaak voorloper in techniek, maar heeft dat nooit zo uitgedragen zoals een aantal andere merken dat bij innovaties wel deden.”
Zo was de Z1000 injection (1980) de eerste motor in serieproductie met injectie, met een in licentie gebouwde Bosch L-jetronic. De luchtgekoelde GPz550 van 1982 is de eerste normale straatmotor met een monoschokdemper en progressief hevelsysteem achter (het Uni-Trak-systeem; op terreinmotoren bestonden dergelijke systemen ook bij andere merken al langer). De GPZ900R van 1984 was de eerste ‘normale’ viercilinder-lijnmotor met vloeistofkoeling en de nokkenasaandrijving aan de zijkant, een concept dat vervolgens de norm werd. Trendsettend was ook de 147 pk sterke ZZ-R1100 (1991): de eerste motor met ram-air-inlaat in de neus. We kunnen ons sportmotoren niet meer zonder zo’n luchthapper voorstellen.

 

We laten hier een aantal motoren uit deze prachtige verzameling de revue passeren. Er is op afspraak de mogelijkheid om zelf een bezoek te brengen aan dit museum; daarvoor kun je contact opnemen met de Zwitserse Kawasaki-importeur (via e-mail: info@kawasaki.ch of telefonisch op het algemene nummer: +41 62 285 62 00). Bezoek is mogelijk tijdens de normale openingstijden op werkdagen (maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur). In het weekend zijn ze gesloten en kan er slechts bij uitzondering een afspraak worden gemaakt voor grotere groepen. Entree is gratis.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...