+ Plus

Interview Pierre Karsmakers

“Och… Niet te tellen.” Pierre Karsmakers lacht als hem gevraagd wordt hoe vaak mensen al hebben geïnformeerd waarom iemand van 62 nog aan de Dakar-rally begint. “Elke keer geef ik hetzelfde antwoord: omdat ik nog zo ontzaglijk graag rijd.” De voormalige crossprof Karsmakers begint aan een nieuw Dakar-avontuur op een BMW G650 Xchallenge. “Toen ze me vroegen, zei ik binnen een seconde ‘ja’.”Pierre Karsmakers zet zijnhelm af en kijkt even in het rond en neemt dezandbak net buiten Waalre nog eens even inzich op. De glinsterende ogen knijpt hij samentot spleetjes. Karsmakers, geen druppeltjezweet op het gesoigneerde hoofd, poseertgewillig. Breeduit lachend. “De lach van eenouwe vent, hè.” Nu, op zijn 62e, is er de nostalgie,maar vooral ook de nieuwsgierigheid naaralles wat nog gaat komen.“Hier ging ik als jochie van negen kamperen”,lacht hij. “Liep ik met m’n tent op m’n rug vanhuis hierheen. En dan nodigde ik vriendjes uitom te komen. Aardappels koken, eieren bakken– dat deden we dan hier. Toen was de wereldheel anders.”De hang naar avontuur liet hem echter nooitlos. “Ik denk dat dat wel klopt, ja”, knikt hij.Want 53 jaar na de kampeeruitjes in de zandbakvan Waalre slaat Karsmakers tijdens de Dakarin januari zijn tentje op onder Argentijnse enChileense sterrenhemels. “Ik voel me nu nogjong”, zegt hij voor de zekerheid nog maar eens.“Ik geloof ook echt dat ik beter ben dan twintigjaar geleden. Als ik zie wat ik nu weet… Ik wasnog graag twintig jaar met de kennis die ik nuheb. Maar het gaat er niet om hoe oud je bent,het gaat erom hoe oud je je voelt.”De laatste wijsheid klinkt wat al te voor dehandliggend voor een man die twee jaargeleden met pensioen ging, maar voor Karsmakers– inmiddels opa van vier kleinkinderen – ishet een onwrikbare waarheid. BMW-specialistBert Duursma bood aan een G650 te bouwenvoor hem te bouwen waarmee hij de Dakar zoukunnen rijden en bedenktijd had Karsmakersniet nodig. “En toen had ik thuis een probleem,haha! ‘Je bent een ouwe vent’, zei mijn vrouw.Maar ik voel me 30.” Eigenlijk kan hij het nietlaten. Want nieuw is het avontuur niet voorhem. De Brabander ging in 1972 als crosspioniernaar Amerika en reed al in 1987 zijn eersteDakar. Dit keer neemt hij deel zonder assistentie.“Een beetje ‘Iron Man’, hè. Maar ook eenfi nancieel verhaal. Maar ach, die BMW gaat tochniet kapot.”De gedwongen uitwijkmanoeuvre naar Zuid-Amerika wekte Karsmakers’ interesse voor derally opnieuw. “Als de rally weer in Afrika wasgeweest, had ik het niet gedaan. Op de onbekendelandschappen kan ik me ook enorm verheugen.Ik ben nog nooit in Argentinië geweest.Nooit in de Andes, nooit in Patagonië en nooit inChili. Ik denk dat het een prachtige zware tochtwordt. Je merkt aan alles dat de organisatie alin de eerste drie dagen een eerste schifting wilforceren. Ik ga om te genieten. Behouden rijden.Hardrijders zijn kapotrijders, zeg ik altijd. Ikheb ze al zo vaak voorbij zien komen. Zó hard.En een half uur later stonden ze stil met eenkapotte fi ets of met kapotte ledematen. En watheb ik nog te bewijzen?”Het is een vraag waarop een antwoordniet nodig is. Karsmakers groeide op ineen gezin van acht kinderen waarvan vader eenmotor als dagelijks vervoer had. Oom FransBaudoin werd een grote naam in de crosswereld.Het was ook het pad dat de jonge Pierre wildebestormen. Al vanaf zijn veertiende, stiekem

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-