+ Plus

Interview Ducati CEO Claudio Domenicali

Onlangs presenteerde Ducati het nieuwe Stradale V4-motorblok, dat dienst gaat doen in de nieuwe superbike van de Italiaanse fabrikant. We spreken Ducati-directeur Claudio Domenicali over dit nieuwe blok, over de verkoopgeruchten rond Ducati en uiteraard ook over het huidige MotoGP-succes.

? Toen de Desmosedici destijds werd gepresenteerd, werd het ‘Twin Pulse’-systeem van de V4 als een soort dubbele V-twin bestempeld. Het DNA van Ducati werd immers gevormd door dikke V-twins. Komt dat tijdperk ten einde?

! “Ik denk niet dat je van het einde van een tijdperk kunt spreken, want een V-twin is net als voorheen een goed motorblok, met veel trekkracht. Als je geen waarde hecht aan absolute ‘high-end performance’ is het een ideaal motorblok voor toermachines en algemeen gebruik op de openbare weg. Het is nog steeds een uitstekend platvorm, wat trouwens ook bij andere fabrikanten blijkt, die V-twins in hun gamma hebben. Maar als we het hebben over de ultieme prestatie op een circuit, dan heeft de nieuwe V4 meer potentie. Beide platvormen hebben een toekomst bij ons.”

? In de MotoGP heeft Ducati met uitstekende elektronica naam gemaakt. Zien we die elektronica ook terug in het Stradale-blok of is dat vanwege de meer lineaire vermogensafgifte niet nodig?

! “Daar kunnen we het eens met elkaar over hebben als de complete motorfiets wordt gepresenteerd. Ik kan op dit moment alleen zeggen dat de tractiecontrole een enorm hoog niveau heeft bereikt en dat dit op de nieuwe machine dan ook in niets te vergelijken zal zijn met dat we op eerdere modellen hebben gehad. Het is direct gebaseerd op onze ervaringen in de MotoGP. De elektronica zal ook bij het nieuwe model een enorme hulp bij het rijden zijn.”

? Klanten met een goed gevulde portemonnee hebben in het verleden al af en toe de kans gehad om een gebruikte originele Desmosedici te kopen. Wordt de nieuwe motorfiets de belichaming van de ultieme motordroom voor mensen met een kleinere beurs?

! “Ja, het nieuwe model gaat een aantrekkelijke prijs krijgen, die niet veel zal gaan verschillen van de prijs van de huidige Panigale. Iets hoger misschien, aangezien we er nog meer systemen in willen integreren. Veel gaat het echter niet zijn.”

? De waarde van Ducati als onderneming is sinds de overname door Audi ongeveer verdubbeld van 800 miljoen naar 1,6 miljard euro. Waar is dat aan te danken?

! “We verkopen ondertussen bijna 60.000 motorfietsen per jaar, meer dan ooit tevoren. We hebben veel nieuwe producten, de Scrambler bijvoorbeeld, die in 2012, toen Ducati door Audi werd overgenomen, nog niet in ons gamma zat, of de Multistrada, de XDiavel; we zijn dus veel breder dan voorheen. Daarnaast zijn we nu ook actief in markten als China en India, die destijds nog niet zo ver waren ontwikkeld als tegenwoordig. Als bedrijf verkopen we exclusieve premium producten met de nadruk op ‘high technology’ en dat doen we aan brede klantenkring. Dat de waarde van het bedrijf is gestegen, is in dat licht bezien niet meer dan normaal. Het is het bewijs dat de mensen in de fabriek goed werk hebben geleverd.”

? In Europa is de markt voor supersportieve motoren ingezakt. Waar ziet u de beste kansen voor de nieuwe superbike?

! “De totale aantallen op de sportieve markt zijn inderdaad teruggelopen, maar het is nog steeds een populair en aantrekkelijk segment. Een sportief vlaggenschip geeft een merk nog steeds een gezicht. Bij ons merk gaat het dan vooral om prestaties. Verkoopaantallen zijn belangrijk, waarbij veel markten, de Aziatische bijvoorbeeld, er sportgericht zijn en daar ook nog in groeien. Maar het imago dat een superbike je als merk geeft, is daarnaast ook belangrijk. Daarnaast hebben we klanten met veel passie, die ons om de mogelijkheid vragen om te rijden met hetgeen we in de racerij ontwikkelen. We hebben een bijzondere band met deze niet helemaal alledaagse klanten, die eerst en vooral Ducatist willen zijn en het privilege zoeken om de rijsensatie en emotie van een fabriekscoureur te kunnen ervaren. En dat privilege willen we ze uiteraard graag schenken.”

? Een tijdje terug ging het gerucht dat VW/Audi afscheid wilde nemen van Ducati, maar lijken ze het merk toch binnenboord te willen houden. Hebben deze geruchten invloed op de sfeer binnen de fabriek?

! “We kijken liever niet te vaak in de krant. We concentreren ons liever op het ontwikkelen van straatmotoren en racers. We geven geen commentaar op deze speculaties, en op de stemming in de fabriek heeft het dan ook geen nadelige invloed.”

? Worden de strategische beslissingen bij Ducati in kleine kring genomen, of is de Duitse partner ook nauw betrokken bij projecten als bijvoorbeeld het nieuwe Stradale-motorblok?

! “We hebben regelmatige vruchtbare gesprekken met elkaar. En zo hoort het ook te zijn. Het management heeft ideeën, de aandeelhouders hebben ideeën, we praten er met elkaar over en komen dan gezamenlijk tot een beslissing.”

? En daarbij slagen jullie er telkens weer in om de door en door Italiaanse spirit van het merk te bewaken…

! “Ja!”

? Een sprongetje naar de MotoGP dan. Bent u verrast door de uitstekende prestaties van Andrea Dovizioso dit seizoen?

! “Ik ben aangenaam verrast. Ik weet dat hij een goede coureur is, maar ik had hem niet zo sterk geschat als nu. Ik denk dat hij hard aan zichzelf heeft gewerkt. Hij rijdt slim, maar valt aan waar hij kan. Hij is in staat om van meezwemmen razendsnel om te schakelen naar aanvallen. En dat is zeer belangrijk.”

? Ducati wint dit seizoen meerdere races, betekent dit dat Gigi dall’Igna daadwerkelijk het technische genie is, dat u in hem ziet?

! “We hebben een goed team. De resultaten zijn het resultaat van het werk van het hele team en het bewijs dat we de goede weg zijn ingeslagen. Gigi is een uitstekende leider, die een duidelijke richting heeft gekozen, maar het hele team is erg goed. We twijfelden niet toen de lucht nog donker was, we geloofden in onze kracht en in onze bekwaamheid om weer naar voren te komen. Nu strijden we weer vooraan mee. Daarbij mag je niet vergeten dat we het kampioenschap al eens hebben gewonnen. Het is ons dus niet vreemd om in deze klasse competitief te zijn.”

? Waar staat Ducati over vijf jaar?

! “Nog steeds hier. Ook dan hebben we er nog lol in om nieuwe producten te ontwikkelen, om de passie met onze fans te delen. Maar we zullen dan hoe dan ook groter zijn dan nu!”

? En meervoudig MotoGP-wereldkampioen?

! “Wie weet…”

Lees meer over

Ducati

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Ducati DesertX Rally

Eerste Test Ducati DesertX Rally

1 februari, 2024

Twee jaar geleden maakten we op Sardinië kennis met de nieuwe Ducati DesertX, een machine die door zijn slanke ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-